صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / الله بند بزرگ، کوه /

فهرست مطالب

الله بند بزرگ، کوه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

الله‌بند بزرگ،کوه\ kūh-e allāh-band-e bozorg\ ، کوهی در قسمت جنوبی قلۀ سی‌چال. این کوه که به آن صندوق‌چال نیز گفته می‌شود، در انتهای غربی درۀ ده‌تنگه و در انتهای شرقی درۀ بسال‌دره واقع شده است و از قدیم مورد توجه کوهنـوردان ــ خصوصاً آن دسته که در مسیر کوهنوردی تهران به شمال قدم می‌گذاشتند ــ بوده است. در ناحیۀ شرقی این کوه به سمت درۀ ده‌تنگه دیوارۀ بلند و معروف آن با پرتگاهی بزرگ خودنمایی می‌کند که از فاصلۀ دور قابل رؤیت است.
کوه الله‌‌بند بزرگ در °51 و ´25 طول شرقی، و °36 و ´´38 عرض شمالی واقع شده است. در قسمتی از این کوه، خط‌الرأسْ باریک، و شیب آن نیز تند می‌شود. پس از گذر از الله‌بند، برای رسیدن به کوه سی‌چال، مسیر منحرف می‌شود و به سمت شمال‌ غربی ادامه می‌یابد. کوه الله‌‌بند بزرگ 640‘ 3 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و با قرارگرفتن بر قلۀ آن، کوه آهنگرک در سمت راست مشاهده می‌شود.
این کوه در نوار مرزی میان شهرستانهای شمیران و کرج، که از شمال تا جنوب این کوه کشیده شده، قرار گرفته است. از بالای این کوه روستاهای شهرستانک، میگون، شکرآب، ایگل، باغ دره، آهار و ده‌تنگه به خوبی قابل رؤیت‌اند. بهترین مسیر برای رسیدن به این کوه ادامۀ راه کوه الله‌بند کوچک است.

مجید یاسینی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: