صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اعظم، مسجد /

فهرست مطالب

اعظم، مسجد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

اعظم، مسجد \ masjed-e aʾzam\ ، یا مسجد اعظمِ شهید شاه‎آبادی، مسجدی در خیابان دیباجی جنوبی، کوچۀ شهید غفوری، کوچۀ شهید فریدون خانی، محلۀ رستم‎آباد شمیران واقع در منطقۀ 3 شهرداری تهران.
به گفتۀ یکی از اهالی قدمت این مسجد به میانه‎های دورۀ قاجاریه می‌رسد. برخی از اهالی نیز معتقدند که این مسجد پس از مسجد امامزاده صالح (ع) از قدیمی‎ترین مساجد شمیران به شمار می‎آید. گفته می‎شود که زمین این مسجد توسط حاج آخوند رستم‎آبادی (ه‍ م) برای ساختن مسجد اعظم رستم‎آباد وقف شد و در سالهای پس از آن نیز توسط دیگر خیران رستم‎آباد ازجمله حاج محمد نوریان، حاج علی نوریان و حاج محمد محسنیان بازسازی و بر وسعت آن افزوده شد. 

امروزه این مسجد مساحتی حدود 000‘ 1 مـ2 دارد که در دو طبقه و زیرزمین و یک شبستان ساخته شده است. درگذشته در کنار مسجد امروزی تکیه‎ای وجود داشت کـه بعـدها ضمیمۀ مسجد شد («مسجد شهید ... »، بش‍ ؛ «مسجد اعظم ... »، بش‍ ؛ نوریان).
 شیخ محمدتقی رستم‎‎آبادی ــ نوۀ آخوند رستم‎‎آبادی ــ سالها امامت جماعت این مسجد را برعهده داشت تا آنکه در 1350 ش درگذشت. پس از آن با دعوت اهالی رستم‎آباد، حجت‎الاسلام و المسلمین شیخ مهدی شاه‌آبادی (1309-1363 ش)، فرزند آیت‎الله محمدعلی شاه‎آبادی، در 1351 ش به رستم‎آباد آمد و امامت مسجد اعظم را برعهده گرفت. شاه‎آبادی در بدو ورود به تعمیر و نوسازی بنای مسجد اهتمام ورزید و شخصاً در امور مربوط به بنّایی مسجد شرکت کرد. او پیش از انقلاب اسلامی موفق شد این مسجد را به پایگاهی برای مبارزه با حکومت محمدرضا شاه پهلوی بدل سازد و حرکتها و فعالیتهای بسیاری را در حوزۀ مسائل سیاسی و نظامی در این مسجد برنامه‎ریزی و هدایت کرد. در کنار این فعالیتها، این مسجد زیرنظر شاه‎آبادی از فعالیتهای مذهبی و فرهنگی غافل نبود. جذب جوانان محله، تشکیل جلسات مذهبی در کنار تهیه و تکثیر اعلامیه‎ها و نظریه‌های امام خمینی که از نجف ارسال می‎شد، بخشی از فعالیتهای شاه‎آبادی در این مسجد بود (مجتبى‎زاده، 79-81). 
در آن دوره جلسه‎های تفسیر قرآن کریم که در شبهای شنبۀ هر هفته در مسجد اعظم توسط شاه‎آبادی تشکیل می‎شد، از حال و هوایی خاص برخوردار بود (همو، 83). همچنین در آن دوره صندوق قرض‎الحسنه‎ای توسط شاه‎آبادی برای اهالی رستم‎آباد دایر شد. 
شاه‎آبادی در این دوره چندین بار توسط ساواک بازداشت شد. بخشی از مبارزۀ او در قالب موضوعات فرهنگی صورت می‎گرفت، به این نحو که موضوعات سیاسی و اجتماعی را در شکل برنامه‌های نمایشی به مردم عرضه می‌کرد. در شهریور 1355 در این مسجد، نمایشنامه‎ای عروسکی به اجرا درآمد. در واقع محتوای این نمایشنامه که به مدیریت شاه‎آبادی در مسجد اعظم به نمایش گذاشته شد، چهرۀ سیاسی ـ اجتماعی جامعۀ آن روز کشور را نشان می‎داد. این نمایشنامه موجب واکنش تند ساواک شد و شاه‎آبادی و بازیگران آن پس از احضار به ساواک بازجویی شدند (همو، 91-92). 
شاه‎آبادی پس از انقلاب اسلامی با آنکه مسئولیتهای زیادی از قبیل نمایندگی امام و نمایندگی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت، همچنان امام جماعت مسجد اعظم رستم‎آباد باقی ماند. او سرانجام در 1363 ش در جبهۀ جنگ ایران و عراق به شهادت رسید. پس از این واقعه برای قدردانی از او مسجد اعظم رستم‎آباد به مسجد اعظم شهید شاه‎آبادی تغییر نام یافت.
امروزه (1388 ش) امامت جماعت این مسجد برعهدۀ آیت‎الله سید محمدجواد مرعشی است و نمازهای صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا به صورت جماعت برگزار می‎شود. همه‌روزه پس از خواندن نماز مغرب و عشا یک صفحه از قرآن تلاوت می‌شود. همچنین در پنجشنبه‌ شبها دعای کمیل و در سه‎شنبه ‌شبها دعای توسل و زیارت عاشورا در آنجا خوانده می‌شود. در شبهای قدر ماه رمضان پس از مراسم دعا و نیایش به شرکت‎کنندگان، سحری داده می‌شود و در شبهای هفتم تا دهم ماه محرم نیز عزاداران اطعام می‎شوند. به سنت همه‌ساله، عزاداران محلۀ رستم‎آباد در روز تاسوعا از محل مسجد اعظم رستم‎آباد به امامزادگان علی‎اکبر و اسماعیل در چیذر می‎روند و در آنجا مراسم سوگواری برپا می‎کنند. همچنین نمازگزاران این مسجد در ظهر روز عاشورا، نماز ظهر و عصر را در کنار مقبرۀ حاج آخوند رستم‎‎آبادی واقع در بوستان داور (اختیاریه) می‎خوانند و پس از آن برای صرف ناهار به مسجد اعظم می‎روند (نوریان).
این مسجد در حال حاضر از فعال‌ترین مساجد منطقه به شمار می‎آید. از قسمتهای مختلف این مسجد به پایگاه مقاومت بسیج کمیل، مؤسسۀ خیریه و دارالایتام حضرت جواد‎الائمه (ع)، صندوق قرض‎الحسنۀ ثامن‎الحجج (ع) و شرکت تعاونی مصرف و کانون فرهنگی مسجد می‌توان اشاره کرد. 
کانون فرهنگی مسجد با استفاده از استادان مجرب حوزه‎های علمیه به آموزش قرائت قرآن و احکام دینی می‎پردازد. صندوق قرض‎الحسنۀ ثامن‎الحجج (ع) نیز هر ماه نزدیک به 60 وام به اعضا پرداخت می‎کند و صندوق خیریۀ جوادالائمه (ع) بیش از 30 خانوادۀ نیازمند کمک را تحت پوشش قرار داده است و سالانه بیش از 30 جهیزیه برای نوعروسان نیازمند فراهم می‎کند. درگذشته چنار تنومندی روبه‎روی مسجد وجود داشته که نزد اهالی از تقدس برخورداربوده‌است. این درخت در سالهای اخیر خشک شده، و جای آن سقاخانه‎ای تعبیه‌شده‌‌است («مسجد شهید»، بش‍ ؛ نوریان).

مآخذ

مجتبى‎زاده، عبدالکاظم، زندگی و مبارزات حجت‎الاسلام و المسلمین شهید مهدی شاه‎آبادی، تهران، 1383 ش؛ «مسجد اعظم رستم‎آباد»، کتاب اول (مل‍‌ )؛ «مسجـد شهید شاه‎آبـادی، مسجد صدسالـۀ محـل»، همشهری (مل‍‌ )؛ نوریان، صادق (رئیس هیئت امنای مسجد اعظم رستم‌آباد)، مصاحبه با مؤلف؛ نیز:

Hamshahrionline, www.hamshahrionline.ir/ newspaper-arch/ vijenam/ mahal/ 1384/ Mahele3/ 840204 html; ketabeavval, www. ketabeavval.com/ Tehran/ 2265. aspx.

حسن موسوی‎زاده

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: