صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / البرز، شهرک /

فهرست مطالب

البرز، شهرک


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

البرز، شهرک \ šahrak-e alborz\ ، شهرکی در شمال شرقی تهران میان محلۀ حدیقه و شهرک نفت، واقع در ناحیۀ 6 منطقۀ 1 شهرداری تهران. این شهرک بنا بر تقسیم‌بندی شورایاریهای محلات در منطقۀ 1 شهرداری تهران، جزو محله‌ای موسوم به شهرک گلها، البرز، نفت و دانشگاه به شمار می‌رود که دارای یک شورایاری‌اند. این محله از شمال به ارتفاعات البرز، از جنوب به بزرگراه ارتش، از غرب به رودخانه‌ای در غرب بلوار اوشان، و از شرق به دیوار غربی شهرک شهید محلاتی محدود است («شورایاری ... »، بش‍ ‌).
به سبب مجاورت این شهرک با رشته‌کوههای البرز، نـام آن را البـرز نهـاده‌اند. شهـرک البـرز بـا 5/ 7 کمـ2 مساحت و 234 عدد پلاک آبی از شمال به خیابان کوهستان یکم، از جنوب به خیابان کوهستان چهارم، از شرق به خیابان 14متری البرز، و از غرب به پل البرز محدود است (ولایتی).
ساخت طرحهای ساختمانی در شهرک البرز در 1362 ش آغاز شد و امروزه (1388 ش)، حدود 000‘1 خانوار با 000‘5 تن جمعیت در آنجا زندگی می‌کنند.
خیابانهای کوهستان 1، 2، 3، 4، و 14متری البرز از خیابانهای اصلی این شهرک است. شهرک البرز فقط موقعیتی مسکونی دارد و مراکز خرید و اماکن تجارتی در آنجا وجود ندارد. حسینیۀ سیدالشهداء تنها مرکز فرهنگی، و مرکز پزشکی سیدالشهداء تنها مرکز درمانی آن است.
به‌سبب قدیمی بودن بافت مسکونی این شهرک، امروزه تخریب و نوسازی در آن زیاد است (همو).

مآخذ

«شورایاری محلات»، شهرداری منطقۀ یک (مل‍‌ )؛ ولایتی (مدیر اجتماعی و فرهنگی شهرداری ناحیۀ 6 منطقۀ یک تهران)، مصاحبه با مؤلف؛ نیز:

Region1. Tehran, www. region1. tehran.ir/ Default. aspx? PageContent ID = 1115& tabid = 6526 (acc. Dec. 16, 2009).
شیوا جعفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: