صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اسپی او، قله /

فهرست مطالب

اسپی او، قله


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

اسپی‌او، قله \ qolle-ye espī-ow\ ، قله‌ای واقع در انتهایی‌ترین خط‌الرأس قلۀ پالون‌گردن به قلۀ سینه‌زا، میان استانهای تهران و مازندران. این قله از شمال به درۀ بزرگ و اصلی بطاهرکلا در استان مازندران، از جنوب به درۀ بزرگ و بسیار مهم لار بزرگ، از شرق به قلۀ قبله و از غرب به قلۀ پالون‌گردن ختم می‌شود.
قلۀ اسپی‌او در °51 و ´35 و ´´48 طول‌ شرقی، و °36 و ´4 و ´´55 عرض‌ شمالی واقع شده است. در تمامی طول این خط‌الرأس که از قلۀ پالون‌گردن تا قلۀ سینه‌زا ادامه دارد، در ناحیه‌های شمالی و جنوبی، یالها بسیار کوتاه، و شیب آنها هم‌ زیاد است و این خصیصه باعث شده است تا این خط‌الرأس مانند تیغه‌هایی مثلثی‌شکل با قاعدۀ کم به نظر آیند که جنس خاک آنها هم بیشتر به سوزنی‌بودن این قله‌ها اشاره می‌نماید. بیشتر قله‌های این خط‌الرأس شبیه به هم هستند.
قلۀ اسپی‌او به ارتفاع 000‘4 متر از سطح دریا دومین قله از سمت غرب است که پس از پالون‌گردن بر روی این خط‌الرأس قرار دارد. خط‌الرأس پالون‌گردن تا سینه‌زا قسمتی از دیوارۀ میانی البرز مرکزی است که از غرب به شرق کشیده شده است. برای رسیدن به این قله بیشتر کوهنوردان از مسیر صعود به قلۀ پالون‌گردن استفاده می‌کنند که از طریق درۀ لالون امکان‌پذیر است. با ایستادن بر روی این قله تمامی قله‌های البرز میانی دیده می‌شوند و اگر از این قله رو به سمت شمال و جنوب نگاه شود کوهها بلندی خود را از دست داده و کوتاه‌تر می‌شوند.

مجید یاسینی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: