صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اسپی او، دره /

فهرست مطالب

اسپی او، دره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

اسپی‌او، دره \ darre-ye espī-ow\ ، دره‌ای واقع در غرب قلۀ توچال، به موازات یال شاه‌نشین در حد فاصل یال اشترگردن و قسمت انتهایی درۀ درکه. 
این دره به درازای حدود 700‘ 2 متر از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده و شیب آن به سمت درۀ درکه است. درۀ اسپی‌او از شمال غربی به قسمت میانی یال اشترگردن و از جنوب شرقی به دوراهی درۀ درکه و درۀ مال‌احمد منتهی می‌گردد. اختلاف ارتفاع میان دو نقطۀ آغازین و پایانی آن حدود 900 متر است. 
از ویژگیهای این دره می‌توان به قرارگرفتن آن در زیر قله‌های بلندی چون شاه‎نشین، سربازارک و سی‌وسه ـ چم اشاره کرد که این امر سبب شده است این دره دارای آب فراوان و خروشانی باشد. فاصلۀ عرضی یال چپ و راست دره خیلی زیاد است و یال سمت راست که خط‌الرأس شاه‌نشین است، دارای شیارهای عمودی و رو به پایین بسیاری است که این یال را در پایین دره غیرقابل‌عبور کرده است. این شیارها را گرده‌های چیلان یا چیلا می‌نامند. 
از دیگر ویژگیهای این دره، وجود چشمه‌های فراوان و پرآب است که همگی به درۀ اسپی‌او می‌ریزند. ورود به این دره بیشتر از طریق درۀ درکه به سمت چپ امکان‌پذیر است؛ اما از دیگر مناطق مانند قلۀ پلنگ‎چال و یال اشترگردن نیز می‌توان به این دره راه یافت. این دره در تابستان بسیار زیبا و پر از آب، و در زمستان بسیار خطرناک، با احتمال ریزش بهمن و پوشیده از برفهای سنگین است.
راه‌پیمایی و پیمایش در این دره در بیشتر فصلهای سال ساده و جذاب، ولی در زمستان بسیار خطرناک و حادثه‌‌آفرین است. زمان پیمایش آن در حدود یک تا یک‌ونیم ساعت در تابستان است.
از طریق این دره می‌توان به قله‌هایی نظیر سربازارک، پلنگ‎چال، سی‌وسه‌چم، شاه‌نشین، لوارک یا مناطقی چون امامزاده داوود و حتى به شهرستانک دسترسی یافت.

مجید یاسینی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: