صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / ارتش، بزرگراه /

فهرست مطالب

ارتش، بزرگراه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

ارتش، بزرگراه \ bozorg-rāh-e arteš\ ، یکی از بزرگراههای شمال شرقی شهر تهران به طول 730‘4 متر که از سه‌راه اقدسیه آغاز، و به جادۀ لشکرک منتهی می‌شود. مسیر این بزرگراه شرقی ـ غربی است و در محدودۀ منطقۀ 1 شهرداری تهران در نواحی 5، 6 و 9 این منطقه واقع شده است. بزرگراه ارتش زمانی‌که این نواحی در محدودۀ منطقۀ 4 شهرداری تهران واقع بود، ساخته شد، اما در 1384 ش این اراضی به منطقۀ 1 شهرداری تهران واگذار گردید (تحقیقات ... ). 
این بزرگراه با بزرگراه امام علی (ع) ارتباط دارد، اما شهرداری منطقۀ 1 تهران در نظر دارد که بزرگراه صیاد شیرازی را از بزرگراه شهید بابایی به سمت شمال و بزرگراه ارتش ادامه دهد تا امکان دسترسی شهروندان به مرکز و شرق تهران با سهولت و سرعت بیشتری فراهم شود. با بازگشایی مسیر جنوب به شمال از بزرگراه بابایی به خیابان صنایع و اتصال آن به بزرگراه ارتش به طول 200‘1 متر و عرض 300 متر، امکان اتصال بزرگراههای صیاد شیرازی، بابایی و ارتش فراهم خواهد شد («سه بزرگراه ... »، 15). 
شهرکهای محلاتی، لاله، ابوذر، و نفت در شرق این بزرگراه واقع‌اند و به آن دسترسی دارند. بزرگراه ارتش ورودی شمـال‌شرقی تهـران از سمـت لـواسان به شمار می‌رود (تحقیقات). 

مآخذ

تحقیقات میدانی مؤلف؛ «سه بزرگراه شمال‌شرق تهران به یکدیگر متصل می‌شوند»، کیهان، تهران، 1388ش، شم‍ 417‘19؛ مهرسازها، مهدی (مدیر فنی ناحیۀ 9 منطقۀ یک شهرداری تهران)، مصاحبه با مؤلف. 

شیوا جعفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: