صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آهاربشم، گردنه /

فهرست مطالب

آهاربشم، گردنه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

‌آهاربشم، گردنه \ gardane-ye āhār-bašm\ ، گردنه‌ای در پشت خط‌الرأس قلۀ توچال در مسیر قلۀ آهاربشم به قلعۀ دختر. این گردنه در شمال راه مالرو آهار به شهرستانک واقع است. برای دسترسی آسان‌تر به گردنۀ آهاربشم باید راه صعود به قلعۀ دختر را در پیش گرفت. بدین منظور می‌تـوان نخست از طریق جـادۀ کرج ـ چالوس وارد روستای شهرستانک شد و از آنجا پس از عبور از دوآب شهرستانک و جادۀ بالای روستا، از انتهای جادۀ خاکی شهرستانک و از سمت چپ پل شکسته به مسیر خود ادامه داد. 
بهمنهای بزرگی که در زمستان از ارتفاعات پشت توچال سرازیر می‌شوند، معمولاً تا اوایل فصل بهار، و یا حتى تا اواخر خردادماه باقی می‌ماند؛ از همین‌رو، عبور از این برفهای انبوه حدود نیم‌ساعت طول می‌کشد. پس از چند دقیقه کوه‌پیمایی در شیبی نفس‌گیر در جهت شمال غربی، بنای قلعۀ دختر هنگامی که به جادۀ خاکی آهـار ـ شهرستـانک برسیم، دیده می‌شود. این جاده که نیمه‌کاره رها شده است، به نظر می‌رسد با هدف دسترسی ضروری میان آهار و شکرآب و شهرستانک ساخته شده باشد؛ اما در بیشتر ماههای نیمۀ دوم سال تا اوایل سال بعد زیر برف پنهان است.
گردنۀ آهاربشم برفگیر و شبیه به کوهان شتر است که ارتفاع آن در بعضی نقاط به 050‘ 3 متر می‌رسد. بالاترین نقطۀ این گردنه به قلۀ آهاربشم و پایین‌ترین نقطۀ آن به جادۀ یادشده منتهی می‌شود.
از روستاهای ده‌تنگه نیز می‌توان به گردنۀ آهاربشم رسید. یالهای کوههای این محل، سرسبز اما خاکش سست است و سُرخوردن در شیبها در این مسیر بسیار عادی است. فاصلۀ روستای آهار تا گردنۀ آهاربشم حدود 6 کم‍ـ است که مسافت آن از راه مالرو، به سبب پیچ و خمهای کوهستان بیشتر از 2کمـ به این مقدار می‌افزاید. اما راه مناسب‌تر برای رسیدن به آن گردنه همان راه روستای شهرستانک است.

سیما صفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: