صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / ابن سینا، فرهنگسرا /

فهرست مطالب

ابن سینا، فرهنگسرا


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

ابن‌سینا، فرهنگ‌سرا \ farhang-sarā-ye ebn-e sīnā\ ، فرهنگ‌سرایی واقع در شهرک قدس (شهرک غرب). این فرهنگ‌سرا در 1372 ش در زمینی به مساحت 250‘1 مـ2 احداث شد و جزو معدود فرهنگ‌سراهای شهر تهران است که با کاربری فرهنگی طراحی نشده است. 
عمده فعالیتهای این فرهنگ‌سرا به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش نخست آن، شامل زمینه‌های آموزشی است؛ برگزاری دوره‌های علوم قرآنی، علوم رایانه، زبان انگلیسی، موسیقی، هنرهای تجسمی و نیز دوره‌های ویژۀ کودکان و نوجوانان، ازجمله فعالیتهای این بخش است. بخش دوم فعالیتهای فرهنگ‌سرای ابن‌سینا، برپایی کارگاهها و سمینارهای آموزش مهارتهای فردی و زندگی شهروندی، روان‌شناسی، امور مذهبی، ادبی و فرهنگی است که با حضور استادان و نخبگان برگزار می‌شود. 
ازجمله امکانات این فرهنگ‌سرا وجود دو نگارخانۀ شمارۀ یک و دو با قابلیت برپایی نمایشگاههای فرهنگی و هنری است. گفتنی است سالن آمفی‌تئاتر و سینمای فرهنگ‌سرای ابن‌سینا با ظرفیت 178 صندلی امکان برگزاری همایش، نمایش و سمینارهای متعدد و گوناگون را دارا ست. 
سالن آمفی‌تئاتر فرهنگ‌سرای ابن‌سینا دارای تجهیزات پخش فیلم و برگزاری همایشهای متعدد نیز می‌باشد که روزانه برنامه‌های مختلفی اعم از نمایش فیلم ویژۀ کودکان و بزرگ‌سالان، جلسات، کنسرتهای موسیقی، نشستها و همایشها در آن برگزار می‌شود. 
فـرهنگ‌سرای ابن‌سینا بـه منظور جذب مشارکتهای مردمی، کانونهای متعددی را به ثبت رسانده است که از آن جمله می‌توان به کانون بانوان، کانون نجوم، کانون انس و معرفت، کانون مثنوی معنوی، کانون حامیان سلامت و نیز کانون رباتیک اشاره کرد. هر یک از این کانونها با توجه به کار گروههای تخصصی خود، به برگزاری دوره‌های مختلف مبادرت می‌ورزند. 
مراسم تجلیل از اندیشمندان، دانشمندان و هنرمندان در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی ازجمله فعالیتهای فرهنگ‌سرای ابن‌سینا ست. میان سالهای 1385 تا 1387 ش، در این فرهنگ‌سرا بیش از 23 مراسم تجلیل از بزرگان برگزار شده است و از آن تاریخ به بعد نیز، این مراسم در مقیاس کوچک‌تر در آنجا برگزار می‌شود. از فضاهای موجود در فرهنگ‌سرای ابن‌سینا می‌توان به «چای باغ» اشاره کرد. در این محل برای مراجعه‌کنندگان امکاناتی برای مطالعۀ روزنامه، نشریات ادواری و کتاب فراهم آمده است. 
فرهنگ‌سرای ابن‌سینا افزون بر امکانات و فضاهای یادشده، از مراکز وابسته‌ای نیز برخوردار است که ازجملۀ آنها می‌توان به خانۀ فرهنگ زنجان، خانۀ فرهنگ نصر، کتابخانۀ علامه طرشتی و کتابخانۀ مولانا اشاره کرد. 

رضا دستجردی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: