صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آهار، کوه /

فهرست مطالب

آهار، کوه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

آهار، کوه \ kūh-e āhār\ ، یا میان کوه، کوهی واقع در قسمت انتهایی خط‌الرأسی کوتاه و طولانی موسوم به خط‌الرأس آهار. این خط‌الرأس از ناحیۀ دوراهی اوشان (از شهرهای رودبار قصران) و باغ گل شروع می‌شود و از یک طرف در جهت جادۀ اصلی اوشان به سمت دربندسر به پیش‌ می‌رود و از طرف دیگر این راه به طرف شمال ‌غربی از ناحیۀ چپ تغییر مسیر داده و به روستای آهار می‌رسد.
کوه آهار در °51 و ´28 و ´´43 طول‌شرقی، و °35 و ´57 عرض‌شمالی واقع شده است. این کوه تقریباً در انتهای این خط‌الرأس که بر روی آن کوههای حاجیه آفتاب کوه (برآفتاب)، دالون و چند کوه فرعی دیگر نیز وجود دارد، واقع شده است. خط‌الرأس آهار در ابتدای دو راهی جاده دارای یالهایی بلند و کشیده است که در جهات مختلف پخش است و هرچه به‌سمت انتهای این خط‌الرأس حرکت شود، یالهای آن کوتاه‌تر و شیب آن نیز بیشتر می‌گردد و اگر از بالا و عمود بر آن نگاه شود، به‌شکل یک پیکان است که نوک آن به سمت دو راهی نشانه رفته باشد. 
کوه آهار 710‘2 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. درۀ آهنگرک در شمال و شمال شرقی این کوه، و درۀ آهار در غرب و جنوب غربی آن و همچنین قسمتی از درۀ ده‌تنگه نیز در ناحیۀ شمال غربی قرارگرفته‌اند. برای صعود به این‌کوه نه‌چندان بلند، می‌توان از روستای آهار از سمت راست و از یالی که در انتهای روستا ست، به آن رسید.

حسن موسوی‌زاده

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: