صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آزادی، هتل /

فهرست مطالب

آزادی، هتل


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

آزادی، هتل \ hotel(l-e) āzādī\ ، هتلی 5 ستاره از مجموعۀ هتلهای شرکت هتلداری بین‌المللی پارسیان، در جنوب اوین و در منطقۀ 2 شهرداری تهران، که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هتل هایت نام داشت. 

 از سالهای پیش از انقلاب اسلامی ایران، افزون بر سازمانهای دولتی و بخش خصوصی، برخی از شرکتهای بین‌المللی هتلداری نیز نسبت به سرمایه‌گذاری در زمینۀ احداث و تأسیس هتل در ایران ابراز علاقه کردند. گروه هتلهای هایت ازجملۀ گروههای زنجیره‌ای مطرح در عرصۀ هتلداری بین‌المللی بود که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مطابق با آخرین استانداردهای هتلداری آن زمان، اقدام به ساخت هتلهای مجلل کرد. عملیات احداث هتل هایت در 1357 ش، توسط مهندسان آلمانی به پایان رسید. این هتل که به طور رسمی در همان سال گشایش یافت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به «هتل آزادی» تغییر نام، و فعالیت خود را زیر نظر بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ادامه داد. این هتل در آن زمان دارای 474 اتاق و سوئیت در فضایی بالغ بر 000‘55 مـ2 بود. 
هتل آزادی در 1380 ش، به اجارۀ شرکت هتلهای بین‌المللی پارسیان درآمد و در تیر ماه 1386 بازسازی اساسی شد. مطالعات اولیه برای بازسازی هتل و مقاوم‌سازی ساختمان، توسط متخصصانی از 3 کشور سویس، ایتالیا و چین صورت گرفت. در جریان بازسازی هتل آزادی، معماری داخلی، نمای بیرونی و تمامی تجهیزات و تأسیسات آن، از قبیل شبکه‌های برق‌رسانی و گرمایش و سرمایش، مبلمان داخلی و سرویسهای پذیرایی 
تغییر کرد، و مطابق با آخرین فناوریهای روز جهان تجهیز شد. در این طرح افزون بر فضاهای یادشده، اتاقهایی مناسب معلولان برای نخستین‌بار در ایران، 4 طبقۀ اختصاصی برای خدمات‌رسانی به مهمانان ویژه، همراه با لابی اختصاصی در طبقۀ بیست و سوم در نظرگرفته شد. همچنین طراحی و ایجاد مرکز اعلام حریق برای کلیۀ بخشهای هتل، از دیگر تغییرات اعمال شده در هتل آزادی است. 
ساختمان هتل آزادی در 26 طبقه ساخته شده است. این ساختمان افزون بر بهره‌مندی از فناوریهای نوین، از مقاومت سازه در برابر زمین‌لرزه تا 8 درجه در مقیاس ریشتر نیز برخوردار است. امکانات اقامتی هتل آزادی در حال حاضر (1391 ش) شامل 424 اتاق، 4 سوئیت کوچک، 6 سوئیت دو طبقه، و یک سوئیت ویژه (رزیدنتال) است. از دیگر امکانات این هتل می‌توان به وجود 10 کافی‌شاپ رستوران در طبقات مختلف هتل با گنجایشهای متفاوت، سالن ورزشی مجهز به استخر سرپوشیده، سونا، جکوزی و سالن بدن‌سازی، شعبۀ بانک، فروشگاه و پارکینگ اختصاصی اشاره کرد. سالن چندمنظورۀ زرین با طراحی چندضلعی متقارن و بدون ستون با امکان چیدمان سینمایی با گنجایش 700 نفر و چیدمان پذیرایی با گنجایش 400 نفر، سالن ویژۀ پانیذ در طبقۀ 26 هتل برای برگزاری ضیافتها و جلسات خصوصی، سالنهای الماس و زمرد برای برگزاری جلسات مختلف با امکان تفکیک آن به بخشهای مختلف توسط پارتیشن و برگزاری هم‌زمان دو یا چند جلسه، ازجملۀ بخشهای این هتل به شمار می‌روند. 
هتل آزادی به سبب توجه ویژه به مسائل زیست‌محیطی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، به‌عنوان بزرگ‌ترین هتل دوستدار محیط زیست در ایران شناخته شده است؛ این هتل همچنین مرتفع‌ترین سازۀ هتلی در کشور (در 26 طبقه) به‌شمار می‌رود. هتل آزادی به سبب قرار گرفتن در نزدیکی چند بزرگراه اصلی شهر تهران و مکانهایی چون نمایشگاه بین‌المللی، سالن همایشهای صدا و سیما و سالن کنفرانس سران کشورهای اسلامی، همواره مورد توجه ویژۀ مسافران داخلی و بین‌المللی بوده است. 

مآخذ

تحقیقات میدانی مؤلف؛ دولتی، نسیم (از کارمندان هتل آزادی)، مصاحبه با مؤلف.

میترا آقامحمدحسنی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: