صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آبنیک، دره /

فهرست مطالب

آبنیک، دره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

آبنیک، دره \ darre-ye āb-nīk\ ، یا درۀ جانستون، دره‌ای واقع در جنوب قلۀ جانستون. این دره در جهت شمال به جنوب امتداد دارد و شیب آن به سمت روستای آبنیک است. درۀ آبنیک در جنوب از روستای آبنیک آغاز، و به دامنۀ کوه جانستون در شمال ختم می‌گردد.

طول مسیر دره در حدود 700‘4 متر، و ارتفاع میان دو نقطۀ آغازین و پایانی آن حدود 100‘1 متر است. از ویژگیهای مهم این دره مارپیچ بودن و پر آب بودن آن است و رودخانۀ دائمی آبنیک به صورت خروشان و پرصدا در آن جریان دارد. اگر از پایین به طرف بالا حرکت کنیم، در سمت راست خود 3 درۀ کوچک و بزرگ، و همچنین در سمت چپ خود 5 درۀ کوچک و بزرگ را مشاهده می‌کنیم که همگی آب رودخانه‌های فصلی خود را به این دره سرازیر می‌کنند و باعث هرچه پرآب‌تر شدن رودخانۀ آبنیک می‌گردند.

درۀ طولانی و مارپیچ آبنیک با شیب ملایم که فاصلۀ عرضی دو یال سمت چپ آن بسیار خوب است و دید باز آن نشان از دره‌ای فراخ و وسیع دارد، بسیار جذاب و دیدنی است. هرچند کوهنوردان از مسیرهای مختلف وارد این درۀ زیبا می‌شوند، اما راه ورود به این دره غالباً از طریق روستای آبنیک صورت می‌پذیرد. راه‌پیمایی و پیمایش در این دره نیز بسیار دلپذیر است. پیمایش در این دره بـه حدود 3 تا 4 ساعت وقت نیاز دارد. کوهنوردان از طریق این دره به قله‌های البرز مرکزی دسترسی پیدا می‌کنند.

مجید یاسینی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: