صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آ. اس. پ. /

فهرست مطالب

آ. اس. پ.


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

آ. اس. پ. \ ā-es-pe\، مجتمعی مسکونی، اداری و تجارتی، واقع در منطقۀ 6 شهرداری تهران. این مجتمع که از ساختمانهای بلند شهر تهران به شمـار می‌آید، در زمینی به مساحت 000‘50 مـ2 مشتمل بر 3 برج 23 طبقه در اراضی ونک واقع شده است. 

 پیشینۀ ساخت این مجموعه به دهۀ 1340 ش بازمی‌گردد. در 1344 ش شرکت ساختمانی نسبی کسمایی و شرکا زمین این مجموعه را که در آن زمان زمین کشاورزی بود، برای احداث مجتمعی از صمد کمپانی، حسین علیزادۀ کاغذچی و اکرم الملوک حاجی معتمد خریداری کرد. در 1348 ش شرکت آ. اس. پ. که در آن زمان برای احداث این مجتمع تأسیس شده بود، به‌عنوان پیمانکار، ساخت این مجتمع را به همراه مهندسان معمار از قبیل ژ. دوبویسون (سر مهندس از فرانسه)، د. وودو (از فرانسه)، ر. لوتی (از سویس) و دفتر مطالعات مهندسی ستک باتیمان و دفتر مطالعات بتون‌ریزی ل. فولکیه آغاز کردند. گفته می‌شود که احداث این مجموعه در 1354 ش با ساخت 3 برج 23 طبقه خاتمه یافت و سرمایه‌گذار اصلی این پروژه بانک صادرات بوده است. 
از سهـام‌داران اصلی شرکت می‌توان به اسدی، سلطانی و پناهی اشاره کرد. در واقع واژۀ آ. اس. پ. از حرف اول نام خانوادگی (لاتین) این سهام‌داران گرفته شده است که امروزه به هر کدام از این 3 برج اطلاق می‌‌شود. 
برج آ (A) با نام آسمان مشتمل بر 23 طبقه و 89 واحد؛ برج اِس (S) با نام سیمرغ مشتمل بر 23 طبقه و 168 واحد؛ و برج پ (P) با نام پرند مشتمل بر 23 طبقه و 132 واحد است. پارکینگ اتومبیلهای ساکنان نیز در طبقات 1 تا 3 این 3 برج قرار دارد. 
نمای ساختمان به وسیلۀ قطعات بتونی مخصوص و پیش‌ساخته بـا خرده سنگ سفید، و کل بنا با بتون آرمه ساخته شده، و برای تأمین زیبایی بیشتر قسمتهایی از طبقۀ همکف با سنگ پوشیده شده است. هر یک از برجها دارای 4 آسانسور، راه‌پلۀ اضطراری، سیستم دفع زباله (شوتینگ) در هر آشپرخانه، سیستم حرارت مرکزی، تهویۀ مطبوع، شیرها و دیگر وسایل آتش‌نشانی، و مجهز به سیستم آنتن تلویزیون مرکزی است. 
این مجتمع با شارژ (قبول هزینه) ساکنان، واحدهای تجارتی و اداری از سوی هیئت مدیرۀ جداگانۀ هر برج و یک مدیرکل اداره می‌شود. 
در جنوب این مجتمع، 105 ساختمان ویلایی به نام آشیـانه، بـا متـراژهای متفـاوت از 40 تا 300 مـ2 واقع شده است که ورودی هر کدام از این ساختمانها شخصی، و کل ساختمانهای ویلایی دارای یک موتورخانۀ مشترک است. ورود به ساختمانها نیز از طریق پارکینگ به‌وسیلۀ یک راهرو امکان‌پذیر است. 
این مجموعه ضمن برخورداری از بالاترین استاندارهای ساختمانی، از امکانات مطلوب فضاهای مسکونی، تجارتی، اداری و رفاهی همچون استخر، مهدکودک، باشگاههای ورزشی، مرکز خرید و رستوران و پارکینگ میهمانان و مراجعان فروشگاهها نیز برخوردار است. 

مآخذ

آپارتمان‌سازی کوی ونک، خبرنامۀ شرکت آ. اس. پ.، تهران؛ تحقیقات میدانی مؤلف؛ «نگاهی کوتاه به پروژه‌های آ. اس. پ.، با 37 سال قدمت»، آفتاب ... (مل‍‌‌ )؛ نیز: 

Aftabir, www.aftabir.com (acc.Sep. 8, 2011). 
سعیده صائبی‌مقدم
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: