صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آب، باغ ـ موزه /

فهرست مطالب

آب، باغ ـ موزه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

آب، باغ ـ موزه \ bāq-mūze-ye āb\ ، یا بوستان خلیج فارس، قطعه باغی کهن در محلۀ قلهک. این باغ به باغ قوام شهرت داشته، و متعلق به قوام‌الملک شیرازی بوده است. باغ قوام تا پیش از آغاز عملیات آماده‌سازی باغ ـ موزۀ آب، با 256‘8 مـ2 مساحت، حدود 380 اصله درخت و درختچه از انواع کاج، چنار، توت، گردو و زبان‌گنجشک داشته، و توسط یک جوی آب منشعب از رشته قناتی که از خیابان دولت می‌گذرد، آبیاری می‌شده است.

نخستین‌بار از سوی معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقۀ 3 تهران طرحی پیشنهاد شد که با سامان‌دهی و طراحی، ایـن باغ بـه «باغ ـ موزۀ آب» بدل شود. هدف از احداث این باغ ـ موزه، حفظ باغ قدیمی و قنات آن، ایجاد فضای آموزشی، فرهنگی و تفریحی برای دانش‌آموزان با تأکید بر موضوع آب به‌عنوان محور اصلی بوده است.
پس از سامان‌دهی و کارهای اصلاحی در این باغ کهن، مساحت آن بـه 9/ 161‘ 7 مـ2 کاهش یافت و 190 اصله درخت این باغ بر جای گذاشته شد و بقیۀ درختانی که خشک و یا بیمار بودند، قطع گردید. آب جاری حاصل از قناتی که در شمال غربی این باغ جریان دارد، پس از طی  3/ 1 طول زمین با چرخشی به سمت شرق، عرض باغ را طی می‌کند.
به طور کلی درختان کهن و با ارزش باغ، رشته قنات جاری در آن و خیابان اصلیِ (یخچال) دسترسی به باغ، از عوامل تأثیرگذار در طراحی و شکل‌گیری این مجموعه بوده‌ است. این طرح در تابستان 1380ش، پس از 5 سال عملیات آماده‌سازی، به بهره‌برداری رسید.
معماری این باغ ـ موزه، تلفیقی از معماری مدرن و معماری سنتی ایرانی است. این مجموعه شامل بخشهای مختلفی مانند موزه، سالن نمایش و آب‌نماهای متنوع در محوطۀ آن است. محور اصلی در این باغ آب است و در آن به مسائل مختلفی ازجمله آب در طبیعت، انسان و آب، آب شیرین، آب در صنعت، تولید انرژی از آب، آب و حمل و نقل، تصفیه و توزیع آب، آب و آلودگی، آب در زندگی روزمرۀ انسان، آب و ورزش، و آب و مسئولیتهای انسانی پرداخته می‌شود (قاضی‌زاده، بش‍ ‌).

مآخذ

تحقیقات میدانی مؤلف؛ قاضی‌زاده، ندا، «باغ ـ موزۀ آب»، معماری مدرن در دنیای امروز (مل‍ ‌)؛ نیز:

Hadi Memari, www. hadimemari. persianblog. ir / post / 2.
شیوا جعفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: