صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / ادبیات فارسی / آشفته ایروانی /

فهرست مطالب

آشفته ایروانی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 28 آبان 1398 تاریخچه مقاله

آشُفْتۀ ایرَوانی، کلب حسین‎بیگ (نیمۀ دوم سدۀ 13ق /  19م)، شاعر ایرانی. وی اصلاً از ایروان و عمّش حاج ملامحمد، شیخ‎الاسلام آن شهر بود. در جوانی به تهران آمد و از ملازمان خدمت ظلّ‎السّلطان علیشاه پسر فتحعلی‎شاه گردید. آشفته از اهل دانش و به تاریخ سلاطین آشنا بود. شاملوی خراسانی که از معاصران اوست، او را نیک‎سرشت و دارای کمالات انسانی می‎داند و دربارۀ او می‎گوید: «صاحب مضامین بلند و ابیات دلپسند است و از دفتر ارباب سیر باخبر و از حالات سلاطین سلف مستحضر» (ص 231).
دیوان یا مجموعۀ اشعار او به دست نیامده است. نمونۀ اندکی از شعر او را در تذکره‎ها می‎توان دید و از همین مقدار اندک چنین برمی‎آید که اشعار او بیشتر غزل بوده است. شیوۀ او در غزلسرایی به سبک معروف به «هندی» نزدیک است و مضامین نو در اشعارش دیده می‎شود.

مآخذ

بسمل، میرزا علی‎اکبر نوّاب، تذکرۀ دلگشا، نسخۀ خطّی ملّی ملک (تهران)، شمـ 3840، ص 213؛ تربیت، محمدعلی، دانشمندان آذربایجان، تهران، 1314ش، صص 12-13؛ شاملوی خراسانی، محمدصالح، محک ‎شعراء، نسخۀ خطی ملی (تهران)، شمـ 4096؛ فرهنگ سخنوران؛ محمود قاجار، سفینة المحمود، به کوشش عبدالرسول خیام‎پور، تبریز، مؤسسۀ تاریخ و فرهنگ ایران، 1346ش، صص 656-657.

جعفرشعار
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: