آستان قدس رضوی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
دوشنبه 20 آبان 1398
https://cgie.org.ir/Fa/article/237430/آستان-قدس-رضوی
سه شنبه 23 اردیبهشت 1404
چاپ شده
1
دربارۀ کتابخانۀ آستان قدس و تاریخ پیدایش آن آگاهی دقیقی در دست نیست. باتوجه به قراین تاریخی، محلی برای نگهداری قرآنها و کتابهای وقفی در آستان قدس وجود داشته است. این معنی را از نام و احوال برخی از واقفان کتاب، در وقفنامههای مرقوم در پشت برخی کتابها و قرآنها میتوان دریافت. کهنترین نسخههای موجود، قرآنی است که در 393ق / 1003م وقف شده است. همچنین جزواتی هست که واقف آن ابوالبرکات علی بن حسین بوده و در 421ق / 1030م وقف شده است. غیر از اینها میتوان از قرآنی مربوط به سدۀ 5 ق / 11م که توسط شَهْرْسِتّی دختر امیرابوالعباس خسرو پسر رکنالدولۀ دیلمی وقف شده، یاد کرد. پس از آن به مرور زمان، قرآنها و کتابهایی در آستان قدس گرد آمده و بدیهی است که در جایی نگهداری میشده است. مثلاً در زاویۀ جنوبی ایوانِ امیرعلیشیر جایی بوده به نام «قرآنخانه» که قرآنهای خطی را در آنجا نگاه میداشتهاند. در وقفنامۀ کتاب غایةالوصول (825ق / 1422م) جملۀ «خزانة الکتب» به چشم میخورد. از همینجا معلوم میشود که در قرن 9ق / 15م کتابخانهای در آستان قدس بوده است. با حملۀ ازبکها در 998ق / 1590م، کتابخانه نیز دستخوش چپاول شد و بسیاری از قرآنها و کتابهای نفیس آن از میان رفت. اسکندربیک منشی با ذکر «کتابخانۀ سرکار فیض» در عالمآرای عباسی به این معنی تصریح کرده است. پس از آن، شاهعباس با گردآوری کتابهای باقیمانده و آنچه خود او یا شیخ بهایی وقف کرد، کتابخانۀ جدید را پدید آورد و مدیری برای آن تعیین کرد. در روزگار افشاریان این کتابخانه دایر و مورد استفاده بود. نادرشاه نیز کتابهایی وقف کتابخانه کرد. در طومارِ علیشاه (نک : بخش چهارم همین مقاله) اسامی کارکنان کتابخانه (در آن زمان) با ذکر شغل و حقوقشان آمده است. در روزگار قاجاریان نیز کتابخانه مورد توجه و استفاده بوده است. در 1342-1344ش بناهای قدیمی واقع در ضلع شرقی موزه را برچیدند. و به جای آن تالاری برای موزه در 3 طبقه بنا نهادند. این ساختمان از جنوب به صحن موزه، و از غرب به کتابخانه پیوسته، و ضلع شمالی آن پشت ساختمانهای صحن جدید واقع بود که از آن راهی به صحن جدید گشوده بودند. این ساختمان را بعداً برچیدند و فضای آن را به محوطۀ صحن امام افزودند. در 1353ش در ضلع شرقی صحن امام، ساختمان جدیدی برای کتابخانه، خزانه و موزه با بیش از 000‘10 مـ 2 زیربنا در 5 طبقه ساخته شد. 2 طبقۀ این بنا پایینتر از سطح زمین و 3 طبقۀ دیگر بالاتر از سطح زمین است. هر طبقه از آن دارای 000‘2 مـ2 زیربناست. یکی از 2 طبقۀ زیرین به خزانۀ آستانه، و دیگری به مخزن کتابهای خطی و تالار نمایشگاه اختصاص یافته است. دیوارهای این 2 قسمت دارای درهای ایمنی ویژه و دیوارهای بتونی است. در طبقۀ همکف، تالار موزه واقع است. طبقۀ اول دارای 2 سالن مطالعۀ مجزا برای آقایان و بانوان است. این بخش نیز دارای بالابَرِ ویژۀ کتاب و خدمات لازم است. در طبقۀ دوم، مخزن کتاب واقع است، و بخشی از آن نیز به سازمان اداری کتابخانه اختصاص داده شده است. در سراسر این ساختمان، تجهیزات ویژهای برای نگاهداری کتاب و اشیاء نفیس موزه مانند تأسیسات ایمنی، تلویزیون مداربسته، وسایل آتشنشانی و دستگاههای تهویه و حرارت مرکزی و دستگاه ویژۀ تنظیم حرارت برای محیط کتابخانه و موزه تعبیه شده است. برای نمایش قرآنها و کتابهای خطی نفیس نیز تدابیری به کار رفته است. این قرآنها و کتابها در ویترینهای گوناگون قرار گرفته است تا در معرض دید باشد. کتابخانۀ آستان قدس، گنجینهای عظیم و نفیس از قرآنها و کتابهای خطی است که در طی چند قرن در آنجا گرد آمده و غالب آنها کمیاب و برخی منحصربهفرد است. افزون بر این، تعداد زیادی مرقعات گرانبهای خطی از آثار اساتید بزرگ خط در کتابخانه نگهداری میشود. تعداد قرآنهای نفیس خطی به خط کوفی و نسخ و ثلث 290‘2 نسخه است که نفیسترینِ آنها در گنجینۀ قرآن نگهداری میشود. بسیاری از این قرآنها مُذَهَّب، و در تعدادی از آنها تمام آیات با آبطلا نوشته شده است. کتابخانۀ ملک در تهران و کتابخانۀ وزیری در یزد، از سوی حاجحسین آقاملک و حاجسیدعلیمحمد وزیری بانیان آنها، وقف کتابخانۀ آستان قدس شده و تحت نظر آن، اداره میشود. کتابخانۀ مرکزی آستان قدس نیز دارای 2 شعبه به نامهای کتابخانه و مسجدالرضا موسوم به شعبات 1 و 2 کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی است. علاوه بر اینها کتابخانۀ مروج یزد و کتابخانۀ نایین از کتابخانههای تابع کتابخانۀ مرکزی آستان قدس بهشمار میروند. تعداد کتب آستان قدس مطابق آمار 1364ش از این قرار است: تعداد کتابهای چاپی 000‘149 جلد، تعداد کتابهای خطی 070‘15 جلد، تعداد قرآنهای نفیس خطی 290‘2 جلد، تعداد جزوات خطی 750‘8 جلد، تعداد کتابهای کتابخانههای وابسته 000‘15 جلد و تعداد کل کتابهای آستان قدس رضوی 110‘190 جلد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تصمیم گرفته شد ساختمان جدیدی برای کتابخانه که به صورت روزافزونی توسعه مییابد احداث گردد. به همین منظور ساختن کتابخانۀ جدیدی در حدفاصل مقابل خیابانهای طبرسی و بالا خیابان، واقع در ضلع شمالی فلکه حضرت، در زمینی به مساحت 000‘12 مـ2، با 3 طبقه ساختمان آغاز گردید. این کتابخانه گنجایش یک میلیون کتاب را خواهد داشت.
یکی از مراکز وابسته به کتابخانه گنجینۀ قرآن است. در 1342ش، قرآنهایی را که از حیث خط و تذهیب و ترصیع و جلد و و سایر امتیازات، منحصربهفرد بود، در یکجا به نام گنجینۀ قرآن گرد آوردند و برای هریک کارت شناسایی تهیه کردند. کهنترین قرآن خطی این گنجینه را ابوالقاسم منصور بن محمد بن کثیر وزیر و صاحب دیوان سلطان محمود غزنوی در ربیعالاول 393ق / ژانویۀ 1003م وقف حرم رضوی کرده است. جدیدترین قرآن خطی نیز قرآنی است به خط نسخ از قرن 9ق / 15م با عبارت «بایْسُنْقُر بن شاهرخ بن تیمور گورکان» که در 1347ش وقف آستان قدس شده و از نظر خط و تذهیب و ترصیع بسیار نفیس است. تعداد قرآنهایی که در این گنجینه گرد آمده بیش از 200 نسخه است.
در موزۀ آستان قدس نیز اشیاء بسیار نفیس و غالباً بیهمتایی نگهداری میشود که در طی قرون مختلف در خزانۀ رضوی گرد آمده است. اشیاء موزه شامل سکههای نفیس از دورههای قبل از اسلام و پس از آن، جواهرات گرانبها، قالیچههای نفیس، شمشیرها و خنجرهای مرصع متعلق به امیران و حاکمان دورههای مختلف، منبر، سنگاب، شمعدان، چلچراغ و بسیاری اشیاء دیگر است که اکنون همگی طبقهبندی شده و در معرض دید عموم قرار دارند. درآمد موزه صرف خرید کتاب برای کتابخانه میشود. غیر از موزۀ مرکزی آستان قدس، موزۀ ملکآباد در محل کاخ شاه سابق، وابسته به آستان قدس که هماکنون دایر است و نیز موزۀ مردمشناسی که تا این تاریخ افتتاح نشده است، هردو، از موزههای تابع آستان قدس و تشکیلات اداری آن بهشمار میروند.
این دانشگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توسط آستان قدس در کنار بست طبرسی نزدیک ایوان عباسی احداث شد. دانشگاه مزبور که اینک دایر است به جای مدرسۀ قدیم میرزاجعفر، به انضمام مدرسۀ خیراتخان و چند ساختمان اطراف آن بنا گردید. دانشگاه علوم اسلامی دارای 22 کلاس درس، 250 اتاق خواب، مسجد، رختشویخانه، آبدارخانه، فروشگاه، سلف سرویس و سالن اجتماعات است. سطح این دانشگاه در مجموع به 000‘22 متر مربع میرسد.
این مؤسسه در 1364ش به منظور تحقیق در زمینۀ معارف اسلامی، مطالعات اجتماعی، زبانهای خارجی، نشر کتاب و مجلات ادواری، با همکاری استادان دانشگاه و حوزۀ علمیّه تأسیس شد. مؤسسۀ نامبرده در بلوار شهید منتظری (تلویزیون) واقع است.
مؤسسهای است پژوهشی و آموزشی، شامل مجموعهای از دبستان تا دانشگاه که طالبان علم از آغاز برای ورود به دورۀ تحصیلات عالی در مجموعههای آموزشی آن به تحصیل میپردازند.
این تشکیلات در 1362ش تأسیس شد و هدف از تأسیس آن، تألیف و ترجمه و تصحیح و نشر کتب و آثار مربوط به معارف اسلامی و تحقیقات نوین در علوم و فنون مختلف است. این مؤسسه در خیابان کوهسنگی مشهد واقع است.
مراد از موقوفات آستان قدس، اموال و املاکی است که خرید و فروش «اصل» آنها موقوف شده و منافع و درآمدهای حاصل از آن به مصارف تعیینشده در وقفنامهها میرسد. اسنادِ وقفِ بسیاری از اموال منقول و غیرمنقول که از روزگاران کهن وقف حرم رضوی شده باقی است و خود دارای ارزش تاریخی فراوان است. بسیاری از موقوفات از سوی ثروتمندان یا امیران و حاکمان وقت برای کمک به زائران یا مستمندانی که مجاور و معتکف حرم بودهاند، وقف شده است، یا خود زائران به فراخور حال خویش اموالی نیاز کردهاند. اسناد بسیاری از این موقوفات در حملات متعدد مغول و ازبک و افغان به مشهد از میان رفته و آنچا باقی است بیشتر مربوط به اوقاف روزگار صفوی به این سوی است. نام همۀ املاکی هم که وقف آستان بوده و بعداً تصاحب شده و از میان رفته، باقی است. در روزگار نادرشاه، املاک آستانه مدتی از سوی دیوان وی ضبط شد، ولی سپس برادرزادهاش عادلشاه (علیشاه) موقوفات ضبط شده را به اضافۀ «یکصد زوج زراعتی از املاکِ مزروعیِ ابتیاعی و انتقالی خود و دولت» را مجدداً به آستانه بازگرداند و صورتی از رَقَبات موقوفه را در «طومارِ علیشاه» تنظیم کرد که اکنون در کتابخانه محفوظ است. در روزگار ناصرالدینشاه، عضدالملک نایبالتولیۀ وقت نیز فهرستی از املاک و مستغلات موقوفۀ آستان قدس را تنظیم کرد. این طومار در همان وقت به امضای امنای آستان قدس و علمای وقت رسید. از سوی ناصرالدینشاه نیز فرمانی در این مورد صادر شد که در کتابخانۀ آستانه محفوظ است. در این میان گاهی بر اثر حوادث نامطلوب سیاسی و ضعف متولیان و یا سودجویی متصدیان، منافع و عواید حاصله از اوقاف یا خود املاک موقوفه تصرف میشده یا از حَیّز انتفاع ساقط میگردیده است. در طومارِ علیشاهی و طومارِ موقوفاتِ عضدالملک به این معنی تصریح شده است و اساساً منظور از صورتبرداری از رقبات موقوفه نیز تلاش در جلوگیری از وقوع چنین پیشآمدها بوده است. در چند دهۀ اخیر موقوفات آستان قدس تدریجاً به ثبت داده شده و برای همۀ آنها اسناد مالکیت به نام آستان قدس صادر گردیده است. موقوفات غیرمنقول آستان قدس علاوه بر املاک کشاورزی، شامل بازار، سرا، زمین، کارخانه، بیمارستان، حمام، باغ، کاریز، دکان و منزل نیز میشود. بخش عمدۀ این موقوفات در مشهد و شهرهای خراسان، و بقیه در تهران، قزوین، رشت، مازندران، آذربایجان، کرمان، اصفهان و شیراز است. مصرف موقوفات اغلب از سوی وقفکنندگان معلوم شده است. برخی نیز به صورت مطلق وقف شده است تا به صلاحدید متولی وقت به مصرف برسد. املاکی که وقفنامۀ آنها از میان رفته، جزو اینگونه موقوفات بهشمار میآید. در بخش دیگری از موقوفات، واقفان، مصرف قسمتی از آنها را معین کرده و قسمتی را در اختیار تولیت آستان قدس نهادهاند.
از چگونگی تولیت و تشکیلات اداری آستان قدس در ادوار پیش از طهماسب اول صفوی (920-984ق / 1514-1576م) اطلاعات چندانی در دست نیست. از برخی قراین و آثار برمیآید که حرم مطهر را از قدیم خادمان و مباشران بوده است. همچنین اربلی (د 683 ق / 1284م) در کشفالغمه از زنی یاد میکند که در روزگار سامانیان مباشرت بقعۀ مبارکه را برعهده داشته است. پیش از روزگار صفوی، ادارۀ بقعۀ رضوی بر عهدۀ نقیبان که بیشتر از سادات و علما بودهاند، قرار داشته است. خواندمیر از «سادات عظام و نقباء کرام روضۀ مقدسۀ رضویّه» سخن میگوید و نام چند تن از آنان را بر میشمارد. اولین کسی کـه بـه عنـوان نقیب مشهد از او یـاد شده، میرزا بَدرالدین نقیب (قرن 8ق / 14م) معاصر سلطانمحمد خدابنده (اُولْجایْتو) است که شهر مشهد را از تعرض و دستبرد «یَساوَر» محفوظ داشت. در ایام شاهرخ تیموری نیز نقیب مشهد، علاءالدوله علی حمیدی علوی مشهدی رضوی نام داشت که گوهرشاد در وقفنامۀ خود، تولیت «بقاع متبرکه و اوقاف مذکورۀ مسجد گوهرشاد را به او واگذاشت. ادارۀ آستان قدس به وسیلۀ نقیبان، تا تصرف مشهد توسط طهماسب صفوی ادامه داشت. پس از آن شاهطهماسب با وقف املاکی بر آستان قدس، متولی خاصی غیر از نقیبان از جانب خود معین کرد. نخستین نایبالتولیۀ آستان قدس در ایام وی، امیرابوالولی پسر میرشاه محمود انجوی شیرازی «سیدِ فاضلِ فقیهِ متعصبِ در تشیع» بود (اسکندربیگ، 1 / 148). در روزگار صفویان گاه دو تن به نیابت تولیت منصوب میشدند. متصدیان جزء در دستگاه اداری آستان قدس در آن ایام عبارت بودند از تنی چند خادم، فراش و قاری که به ترتیب تحت ریاست خادمباشی، سرکشیک و صدرالحُفّاظ انجام وظیفه میکردند. عدهای نیز به عنوان متصدیان دفتری و مباشران املاک، به کار مشغول بودند. خادمان و کارکنان آستان قدس دارای مقرری بودند و هر سال مبلغی نقد و مقداری غله از محل درآمد موقوفات دریافت میکردند. در روزگار نادرشاه که موقوفات آستانه یک چند ضبط شد، فقط آنچه زائران به داخل ضریح میریختند به خادمان داده میشد و تعداد خدام نیز از 5 تن به 3 تن کاهش یافت. در طومارِ علیشاهی مراتب و وظایف متولی و کارکنان اعم از ناظر، سرکشیک، کلیددار، مهردار، مدرس، خادمباشی، نایبالزیاره، صدرالحفاظ، امام، خطیب، واعظ و دیگران آمده است. در مورد «اخراجات» موقوفات آستانه نیز فرمانهای جامعی اعم از تأمین روشنایی، اطعام فقرا، معالجۀ بیماران، نظارت و مرمت ابنیه، و حقوق کارکنان به تفصیل صادر شده است. محاسبات مالی آستان قدس که به شیوۀ محاسبات دیوانی قدیم یعنی سیاقنویسی بوده است. تا اواسط دورۀ قاجاریان به همین روش، در پایان هرسال صورت جامعی از درآمد و هزینۀ یکساله به وسیلۀ مستوفیان با ذکر جزئیات تنظیم میشد و به امضاء و مهر نایبالتولیۀ وقت میرسید. از اواسط دورۀ قاجاریان به علت خرید و فروش منصب نیابت تولیت، و فساد متولیان، ادارۀ آستان قدس دچار اختلال شد و رشتۀ کارها از هم گسیخت تا جایی که پارهای از املاک کشاورزی و مستغلات آستانه را تصرف کردند و به تملک خود درآوردند. در 1305ش آییننامهای برای ادارۀ آستان قدس وضع گردید که تا 1328ش نافذ بود. در این سال آییننامۀ جدیدی در 9 فصل و 76 ماده تدوین شد و در 1340ش 2 ماده به آن الحاق گشت. در 1354ش، کارکنان آستانه مشمول طرح طبقهبندی مشاغل شدند و هرکدام در گروه مناسب جای گرفتند. با این اقدام، هر نوع ترفیع و انتقال و استخدام، براساس ضوابط و مقررات مدون انجام میشود. در همین سال آییننامههای اداری و مالی جدیدی برای آستان قدس تدوین شد و امور اداری آستانه براساس آییننامههای مزبور به جریان افتاد. نمودار سازمانی آستان قدس رضوی در صفحۀ بعد آمده است.
آستان قدس، آستان قدس رضوی دیروز و امروز، تهران، سحاب، 1356ش، صص 28، 29، 32، 33، 38، 150، 151؛ همان، انقلاب اسلامی و آستان قدس رضوی، تهران، 1364ش، صص 39، 45، 48، 50، 54-59، 65، 229، 242، 243؛ ابناثیر، عزالدین، الکامل، بیروت، دارصادر، 1402ق / 9 / 401؛ ابن بطوطه، محمد بن عبدالله، سفرنامه، ترجمۀ محمدعلی موحد، تهران، علمی و فرهنگی، 1361ش، 1 / 441؛ ابن حوقل، ابوالقاسم محمد، صورةالارض، ترجمۀ جعفر شعار، تهران، بنیاد فرهنگ ایران، 1345ش، ص 169؛ ابن خلکان، احمد بن محمد، وفیاتالاعیان، بیروت، دارصادر، 1970م، 3 / 270؛ ابن طِقْطَقی، محمد بن علی، تاریخ فخری، ترجمۀ محمد وحید گلپایگانی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1360ش، ص 301؛ ابوالفداء، اسماعیل، تقویم البلدان، به کوشش رنو و دوسلان، پاریس، 1840م، ص 150؛ ادیب هروی، محمدحسن، حدیقةالرضویة، مشهد، 1326ش، صص 170-232؛ اربلی، ابوالحسن علی، کشفالغمة، بیروت، دارالکتبالاسلامی، 1401ق، ص 71؛ استرآبادی، میرزامهدیخان، جهانگشای نادری، به کوشش عبدالله انوار، تهران، انجمن آثار ملی، 1341ش، ص 360؛ اسکندربیگ ترکمان، عالمآرای عباسی، تهران، امیرکبیر، 1350ش، 2 / 827، 854، 871؛ اصطخری، ابواسحق ابراهیم، مسالک و ممالک، به کوشش ایرج افشار، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1347ش، ص 205؛ اعتضادپور، علی، «ابنیۀ آستان قدس»، نامۀ آستان قدس، دورۀ 6 شم 2 و 3 (بهمن، 1344ش)، ص 225؛ اعتمادالسلطنه، محمدحسنخان، مطلعالشمس، تهران، 1301ق،2 / 8‘50، 51‘155‘238؛ بارتولد، و و، تذکرۀ جغرافیای تاریخی ایران، ترجمۀ حمزۀ سردادور، تهران، توس، 1358ش، ص 133؛ بیهقی، ابوالفضل، تاریخ، به کوشش قاسم غنی و علیاکبر فیاض، تهران، دنیای کتاب، 1363ش، ص 413؛ پوپ، آرتور آپهام، «حرم مطهر امامرضا در مشهد»، ترجمۀ محمدعلی صبوری، نامۀ آستان قدس، دورۀ 8 شم 1 (اسفند 1347ش)؛ خراسانی، محمدهاشم، منتخبالتواریخ، تهران، علمی، 1352ش؛ خواندمیر، غیاثالدین، حبیبالسیر، تهران، خیام، 1362ش، 2 / 82، 4 / 139، 319، 333، 508؛ خوانساری، محمدباقر، روضاتالجنات، بیروت، 1390ق، 6 / 273؛ رضوان، محمدحسن، «ساختمان جدید بستهای آستان قدس»، نامۀ آستان قدس، دورۀ 6، شم 19 (آذر 1343ش)، صص 97-99؛ سعیدی، غلامرضا، «تحقیقات تاریخی خراسان»، نامۀ آستان قدس، دورۀ 6، شم 17، نوروز 1343، صص 52، 53؛ شوشتری قاضی نورالله، مجالسالمؤمنین، تهران، اسلامیه، 1375ق، ص 115؛ طبرسی، فضل بن حسن، اعلامالوری، بیروت، دارالمعرفة، 1399ق، ص 303؛ قزوینی، زکریا بن محمد، آثارالبلاد، بیروت، دارصادر، صص 392-401؛ کربلایی تبریزی، حافظحسین، روضاتالجنات، به کوشش جعفرسلطان قرایی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1344ش، 2 / 373؛ مروی، محمدکاظم، عالمآرای نادری، به کوشش محمدامین ریاحی، تهران، زوار، 1364ش، 1 / 201؛ مستوفی، حمدالله، نزهةالقلوب، به اهتمام گای لسترنج، تهران، دنیای کتاب، 1362ش، ص 151؛ مسعودی، علیبن حسین، مروجالذهب، بیروت، دارالاندلس، 3 / 441؛ مفید، ابوعبدالله محمد، الارشاد، ترجمۀ محمدباقر ساعدی خراسانی، تهران، اسلامیه، 1351ش، صص 613، 614؛ مقدسی، محمد بن احمد، احسنالتقاسیم، ترجمۀ علینقی منزوی، تهران، شرکت مؤلفان و مترجمان ایران، 1361ش، 2 / 515؛ مقدسی، مطهر بن طاهر، البدء والتاریخ، به کوشش کلمان هوار، پاریس 1916م، 5 / 110‘111؛ مؤتمن، علی، راهنما یا تاریخ آستان قدس رضوی، تهران، آستان قدس، 1348، جمـ ؛ مولوی، عبدالمجید، «نظری به حریم پاک امام»، نامۀ آستان قدس، دوره 6، شمـ 20 (نوروز 1344ش)، ص 113؛ میرخواند، محمد بن خاوندشاه، روضةالصفا، تهران، خیام و دیگران، 1339ش، 5 / 498، 8 / 312؛ ناصرالدینشاه قاجار، سفرنامۀ خراسان، به کوشش محمدحسنخان اعتمادالسلطنه، تهران، سنگی، 1306ق، صص 140-141؛ یاقوت حموی، ابوعبدالله، معجمالبلدان، به کوشش فردیناندووستنفلد، لایپزیگ، 1866-1870م؛ 3 / 153-156؛ یعقوبی، ابن واضح، البلدان، ترجمۀ محمدابراهیم آیتی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1347ش، ص 53.
صادق سجادی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید