صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / هنر و معماری / آرمونیقی /

فهرست مطالب

آرمونیقی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 19 آبان 1398 تاریخچه مقاله

آرْمونیقی، سازی از گروه آلاتِ موسیقی بادی مطلق (ذوات‎النّفخ مطلق، نک‍ مراغی، 124، 125) که به آن «سازِ دهنی» نیز می‎گویند. ساختمان این ساز تشکیل می‎شود از تعدادی استوانه با زبانۀ آزاد که در جعبه‎ای کنار یکدیگر جای گرفته است. نوازنده، با دمیدن از رأس نایها، استخراج لحن می‎کند. نوع تکامل‌یافتۀ آن را غربیها «آرمونیکا» می‎نامند. ﻫ .ج. فارمر آن را پان‎پایپس یا نای‎پان خوانده (ص 210). دیگران فلوتِ پان خوانده‎اند ( لاروس موسیقی). چنان‌که پیداست، این هر دو نام از آنِ سازِ واحدی موسوم به «موسیقار» (ساز دهنی، یا آرمونیقی) است. برای نواختن این ساز «نوازنده باید ساز را روی لبها به حرکت آورد، تا دَمْ وارد استوانه‎ها بشود و زبانه‎ها را به لرزه درآورد» (لاروس موسیقی).

مآخذ

لاروس موسیقی؛ مراغی، عبدالقادر، مقاصدالالحان، به کوشش تقی بینش، تهران، بنیاد فرهنگ ایران، 1356ش؛ نیز: 

Farmer, Henry George, A History of Arabian Music, to the XIII th c., London, 1973. 

حسینعلی ملاح
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: