صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / ادیان و عرفان / بادسی /

فهرست مطالب

بادسی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 20 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

بادِسی، عنوانی منسوب به شهر بادس (ﻫ م) که دست‌کم 3 تن از بزرگان و مشاهیرمراکش بدان منسوب بوده‌اند:

1. یعقوب یوسف زهیلی بادسی (زنده در اوایل سدۀ 8ق/ 14م)

صوفی و عارف. وی از قبیلۀ زهیله بود که گروهی از بازماندگان آن طی سده‌های 8 و 9ق در حدود بادس می‌زیستند (ﻧﻜ : ابن‌خلدون، 6(1)/ 234). گرچه روزگار او نزدیک به زمان تاریخ‌نگاران بزرگی همچون ابن خطیب (ﻣﻘ 776ق/ 1374م) و ابن‌خلدون (د 808ق/ 1405م) بوده، از زندگی او جز مطالبی اندک و نیز شرح حالی که در المقصدالشریف عبدالحق بادسی (ﻧﻜ : دنبالۀ مقاله) آمده است، چیز دیگری در دست نیست. ابن‌خطیب از او با القابی همچون ولی‌الله، امام کبیر و عارف شهیریاد می‌کند (نفاضة...، 253)، و ابن‌خلدون او را بزرگ‌ترین و آخرین ولی سرزمین مغرب و یکی از صوفیانی معرفی می‌کند که به مهدویت و انتظار ظهور عقیده داشته‌اند (1(3)/ 588، 6(1)/ 234). ابویعقوب و نوادگان او پیوسته مورد احترام سلاطین و بزرگان سرزمین مغرب بودند (ﻧﻜ : ابن‌خطیب، همانجا؛ ابن‌خلدون، 1(3)588؛ مراکشی، 9/ 183)؛ عالمان و عارفان معاصر وی برای آموزش و نیز تبریک نزد او می‌رفتند، و کراماتی را نیز به او نسبت داده‌اند (ابن‌خطیب، الاحاطة...، 3/ 133-134؛ ابن‌قاضی، 1/ 223). مزار ابویعقوب در کنار رودبادس، در خارج شهر، مأمن و زیارتگاه مریدان بود و لئون افریقی (حسن بن محمدوزان زیارتی) از این مکان به صورت «مزار سیدی بویعقوب» نام برده است (ﻧﻜ : EI2, I/ 860 ).

2. عبدالحق بادسی

ابومحمد ابن اسماعیل بن احمد (د پس از 722ق/ 1322م)، فاضل و تذکره‌نویس مراکشی، از زندگی او اطلاعی در دست نیست؛ با این حال، از نسبتهای چون غرناطی و خزرجی که در پی نام او آمده است، می‌توان حدس زد که به خزرجیان منسوب است و خاندانش از غرناطه برخاسته‌اند.
المقصدالشریف و المنزع اللطیف‌فی ذکر صلحاء الریف که شهرت عبدالحق مرهون آن است، در 711ق و به شیوۀ التصوف تادلی (ﻫ م) تألیف شده است. وی در این اثر شرح احوال عارفان و بزرگان ریف، در مغرب اقصى را گرد آورده است و در ضمنِ آن به برخی از عارفان و شخصیتهای علمی و دینی و مؤلفانی که در جای دیگر ذکری از آنان نیست و ظاهراً معاصی او بوده‌اند، اشاراتی دارد. محمد بن جعفر کتانی در سلوة الانفاس از این کتاب مطالبی نقل کرده است و از کلام وی چنین برمی‌آید که در هنگام تألیف کتاب خود، چند نسخه از آن را در دست داشته است (ﻧﻜ : ابن‌سوده، 72)؛ اما امروزه نسخه‌های شناخته شدۀ کتاب، منحصر به نسخۀ کتابخانۀ رباط (ﺷﻤ 1419) و نیز نسخۀ متعلق به کتابخانۀ شخصی کتانی است (ﻧﻜ : همانجا، نیز GAL, S, II/ 337). به گفتۀ کولَن این دو نسخه اختلاف بسیار با یکدیگر دارند (ﻧﻜ : EI2، همانجا). این اثر توسط لوی پرووانسال به فرانسه ترجمه شد و در «تاریخ شرفا» به چاپ رسید. کولن نیز تعلیقات با ارزشی شامل نکات مفید جعرافیایی و جامعه‌شناسی دربارۀ کتاب دارد که همراه با ترجمۀ پرووانسال در پاریس (1926م) به چاپ رسیده است، اما متن اصلی کتاب هنور به چاپ نرسیده است (ﻧﻜ : کرد، علی، 600).

3. ابوحسون علی بن محمد وطاسی

آخرین امیر سلسلۀ بنی‌وطاس (دربارۀ شرح زندگی و احوال او، ﻧﻜ : ﻫ د، وطاس، بنی).

مآخذ

ابن‌خطیب، محمد، الاحاطة فی الاخبار غرناطة، به کوشش محمد عبدالله عنان، قاهره، 1395ق/ 1975م؛ همو، نفاضة الجراب، به کوشش احمد مختار عبادی و عبدالعزیز اهوانی، قاهره، دارالمتاب العربی؛ ابن‌خلدون، العبر؛ ابن‌سوده، عبدالسلام، دلیل مورخ المغرب الاقصِى، تطوان، 1369ق/ 1950م؛ ابن قاضی مکناسی، احمد، جذوة الاقتباس، رباط، 1973م؛ کردعلی، محمد، «مجموعة الرقم العربیة»، مجلة المجمع العلمی العربی، دمشق، 1932م، ﺷﻤ 12؛ مراکشی، عباس، الاعلام لمن حل مراکش و اغمات من اعلام، به کوشش عبدالوهاب بن منصور، رباط، 1980م؛ نیز:

EI2; GAL, S.
مریم صادقی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: