صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / فقه، علوم قرآنی و حدیث / ابن قاصح /

فهرست مطالب

ابن قاصح


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 20 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اِبْنِ قاصِح، ابوالبقاء نورالدين علی بن عثمان بن محمد عذری، (716-801ق / 1316- 1399م)، مقری شافعی مصر. آثار به جا مانده از ابن قاصح گويای آن است كه وی به نجوم و هيأت و رياضيات نيز آگاه بوده است. نام او گاه به صورت «علی بن محمد بن عثمان» (نك‍ : ابن قاصح، 413) و كنيۀ وی به شكل ابوالقاسم و ابوالحسن نيز آمده است (همو، 3، 413). او شاطبيه را از مجدالدين اسماعيل كفتی فرا گرفت و از ميدومی، ابن ابی حوافر، رحبی و مقدسی اجازۀ روايت يافت (سخاوی، 5 / 260). ابن قاصح همچنين قرائتهای دهگانه و غير آن را بر ابوبكر ابن جندی خواند (ابن جزری، 1 / 555) و در جامع ماردانی به تعليم قرائت پرداخت (ابن حجر، 4 / 72). وی در اين زمينه شاگردانی نيز تربيت كرد، از جمله برهان‌الدين صالحی كه برخی از تصانيف وی و آثار پيشينيان را همچون: المستنير ابن سِوار، ارشاد المبتدی قلانسی و الكافی ابن شريح، از او فرا گرفت و روايت نمود (سخاوی، همانجا). زراتيتی و زين‌الدين رضوان نيز از شاگردان ابن قاصح به شمار می‌روند (همانجا).

آثار چاپی

 1. تلخيص الفوائد فی شرح اتراب القصائد، كه شرحی است بر رائيۀ شاطبی در رسم مصحف و نخستين بار در 1973م در مصر به چاپ رسيده است؛ 2. سراج القارئ المبتدی و تذكار المقری المنتهی، كه شرحی است بر شاطبيه (حرز‌الامانی) و تأليف آن در 759ق به انجام رسيده است (ابن قاصح، 413). اين كتاب در 1293ق در بولاق به چاپ رسيده و بارها تجديد چاپ شده است. 

آثار خطی

 1. اتفاق القراء، كه دو نسخه از آن در كتابخانه‌های انستيتوی خاورشناسی شوروی و پترزبورگ موجود است (نك‍ : خالدوف، شم‍ GAL, S, II / 212; 221)؛ 2. تحفة الانام فی الوقف علی الهمزة لحمزة وهشام، كه نسخه‌های آن در كتابخانه‌های بانكيپور، گارت و آصفيه محفوظ است (بانكيپور، شم‍ 1293؛ حتی، شم‍ 1216؛ GAL, S، همانجا)؛ 3. تحفة الطلاب فی العمل بربع الاسطرلاب، كه نسخه‌ای از آن در دارالكتب مصر يافت می‌شود (خديويه، 5 / 232)؛ 4. درة الافكار فی معرفة اوقات الليل و النهار، كه نسخه‌ای از آن در موزۀ بريتانيا موجود است (ريو، 522-523)؛ 5. قرة العين فی الفتح و الامالة و بين اللفظين. از اين كتاب نسخه‌های بسياری در دست است كه از آن ميان می‌توان نسخه‌های دارالكتب مصر، ازهريه و برلين را ذكر كرد (خديويه، 1 / 109؛ ازهريه، 1 / 122؛ آلوارت، شم‍ 549-550)؛ 6. مصطلح الاشارات فی القراءات الزوائد المروية عن الثقات. دو نسخه از آن در كتابخانه‌های آستان قدس (آستان، 2 / 234) و كوپريلی (كوپريلی، 1 / 36) موجود است؛ 7. المنهل العذب المسيَّب فی شرح العمل بالربع المجيَّب، كه نسخه‌ای از آن در كتابخانۀ واتيكان موجود است (GAL, S، همانجا)؛ 8. نزهة المشتغلين فی احكام النون الساكنة و التنوين (مرعشی، شم‍ (3) / 5479؛ تيموريه، 3 / 235). ضمناً آثار ديگری نيز در قرائت و نجوم به ابن قاصح نسبت داده شده كه يافت نشده‌اند (نک‍ : سخاوی، همانجا؛ حاجی خليفه، 2 / 1163، 2041).

مآخذ

 آستان قدس، فهرست؛ ابن جزری، محمدبن محمد، غاية النهاية، به كوشش گ. برگشترسر، قاهره، 1351ق / 1932م؛ ابن قاصح، علی بن عثمان، سراج القارئ، قاهره، 1401ق / 1981م؛ ازهريه، فهرست؛ تيموريه، فهرست؛ حاجی خليفه، كشف؛ ابن حجر، احمدبن علی، انباء الغمر، حيدرآباد دكن، 1390ق / 1970م؛ خديويه، فهرست؛ سخاوی، محمدبن عبدالرحمن، الضوء اللامع، قاهره، 1354ق؛ كوپريلی، خطی؛ مرعشی، خطی؛ نيز:

Ahlwardt; Bankipore; GAL,S; Hitti, Ph. K. et al., Descriptive Catalog of the Garrett Collection, Princeton, 1938; Khalidov; Rieu, Ch., Supplement to the Catalogue of the Arabic Manuscripts in the British Museum, London, 1894.

عباس نقیئی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: