صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / فقه، علوم قرآنی و حدیث / ابن خطیب الدهشه /

فهرست مطالب

ابن خطیب الدهشه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اِبْنِ خَطيبِ الدَّهْشه‌، نورالدين‌ ابوالثّناء محمود بن‌ احمد بن‌ محمد حَمَوی‌ (750-834 ق‌/ 1349-1431 م‌)، محدّث‌، فقيه‌، قاضی‌ و اديب‌ شافعی‌. خاندان‌ وی‌ از فيوم‌ مصر بود. پدرش‌ خطيبِ جامعه‌ دهشه‌ بود و از اين‌ رو به‌ لقب‌ خطيب‌ الدّهشه‌ مشهور شد (سخاوی‌، 10/ 129). سخاوی‌ وی‌ را همدانی‌ نيز خوانده‌ (همانجا) كه‌ دليل‌ آن‌ روشن‌ نيست‌. در منابع‌ قديم‌تر مانند طبقات‌ الشافعيۀ ابن‌ قاضی‌ شهبه‌ و انباء الغمرِ ابن‌ حجر چنين‌ نسبتی‌ ديده‌ نمی‌شود. او در حماة نزد استادانی‌ چون‌ شهاب‌ مرداوی‌، قاسم‌ ضرير و كمال‌ معرّی‌ به‌ فراگيری‌ فقه‌ و حديث‌ پرداخت‌ و قرآن‌ را حفظ نمود. پس‌ از آن‌ به‌ مصر و شام‌ سفر كرد و از عالمان‌ آن‌ ديار نيز دانش‌ آموخت‌ (ابن‌قاضی‌، 4/ 141؛ سخاوی‌، 10/ 130). وی‌ در روزگار خود رئيس‌ شافعيان‌ حماة بود (همانجا). در دولت‌ المؤيد به‌ مقام‌ قضای‌ آنجا گمارده‌ شد. او در اين‌ سمت‌ با پاكدامنی‌ به‌ كار پرداخت‌ و همواره‌ به‌ زهد و پارسايی‌ زيست‌ (ابن‌قاضی‌، همانجا)، اما در اوايل‌ 826 ق‌ در دولت‌ اشرف‌ برسبای‌ از قضاوت‌ بركنار و خانه‌نشين‌ شد (ابن‌عماد، 7/ 210) و تا هنگام‌ وفات‌ در حماه‌ به‌ فتوا و تحقيق‌ و تأليف‌ و تدريس‌ پرداخت‌ (سخاوی‌، 10/ 130). وی‌ با اينكه‌ حضور ذهن‌ بسيار داشت، اما به‌ گفته‌ ابن‌قاضی‌ شهبه‌ (4/ 141-142) گاه‌ در نقل‌ دچار غفلت‌ و سهل‌انگاری‌ می‌شد. وی‌ در ادب‌ نيز چيره‌دست‌ بود و خط زيبايی‌ داشت‌ (ابن‌حجر، 8/ 249) و شعر نيز می‌سرود و بين‌ او و بدرالدين‌ ابن‌قاضی‌ اذرعات‌ مكاتباتی‌ به‌ نظم‌ برقرار بود (همانجا) و نمونه‌هايی‌ از اشعارش‌ در برخی‌ از منابع‌ احوال‌ او آمده‌ است‌. 

آثار

الف‌ ـ چاپی‌

تحفة ذوی‌ الارب‌ فی‌ مشكل‌ الاسماء و النّسب‌، در علم‌ رجال‌ كه‌ به‌ كوشش‌ تراوگوتمان‌ در ليدن‌ (1905 م‌) به‌ چاپ‌ رسيده‌ است‌ (سركيس‌، 93). 

ب‌ ـ خطی

1. التقريب‌ فی‌ علم‌ الغريب‌ كه‌ مختصری‌ از كتاب‌ ديگر وی‌ موسوم‌ به‌ تهذيب‌ المطالع‌ است‌ (نک‍ ‍: سخاوی‌، 10/ 130؛ برای‌ نسخه‌‌های‌ این کتاب نک‍ : خدیویه، 1/ 286-287؛ ازهریه، 4/ 10، لوفگرن، شم‍132 (A) )؛ 2. تهذيب‌المطالع لترغيب ‌المطالع ‌كه ‌تهذيبی‌ از كتاب‌ مطالع‌الانوار ابن‌قرقول ‌بوده ‌و در علم‌ غريب‌الحديث‌ است‌، دو نسخه‌ از آن ‌در مصر موجود می‌باشد (خديويه‌، 1/ 291؛ سيد، 1/ 190)؛ 3. شرح‌الكافية الشافية كه‌ گويا همان ‌تحرير الحاشية فی‌ شرح‌ الكافية الشافية باشد كه ‌سخاوی‌ (همانجا) به ‌آن‌ اشاره كرده ‌است‌. نسخه‌ای‌ از آن‌ در دارالكتب‌ مصر موجود است ‌(نک‍ :GAL, S, I/ 526)؛ 4. شرح ‌وسيلة الاصابة الی‌ طريق ‌صنعة الكتابة كه‌ شرحی‌ است‌ بر منظومۀ وسيلة الاصابة از خود وی‌. نسخه‌های‌ آن‌ در كتابخانه‌های‌ خديويه ‌(خديويه‌، 6/ 152)، توپكاپی‌ (كاراتای‌، شم‍ 8194) چستربيتی‌ ( آربری‌، شم‍4413 )، المالی‌ (نک‍ : پارماكسيز اوغلو، III/ 135) موجود است ‌(در مورد آثار منسوب ‌نک‍ ‍: ابن‌قاضی‌ شهبه‌، ابن‌حجر، سخاوی‌، همانجاها). 

مآخذ

ابن‌حجر عسقلانی‌، احمد بن علی، انباء الغمر، حيدرآباد دكن‌، 1975 م‌؛ ابن‌عماد عبدالحی‌ بن احمد، شذرات‌الذهب‌، قاهره‌، 1351 ق‌/ 1932 م‌؛ ابن‌قاضی‌ شهبه‌، ابوبكر بن احمد، طبقات‌الشافعية، به‌ كوشش‌عبدالعليم‌خان‌، حيدرآباد دكن‌، 1980 م‌؛ ازهريه‌، فهرست‌؛ خديويه‌، فهرست‌؛ سخاوی‌، محمد بن عبدالرحمن، الضوء اللامع‌، قاهره‌، 1355 ق‌/ 1936 م‌؛ سركيس‌، چاپی‌؛ سيد، خطی‌؛ نيز:

Arberry; GAL, S; Karatay, F.E., Topkapi sarayı müzesi Kütüphanesi arapça yazmalar katalogu, Istanbul, 1969; Lofgren, Oscar, and R. Traini, Cataloğue of the Arabic Manuscripts in the Bibliotheca Ambrosiana, Vicenza, 1975; Parmaksızoğlu, ismet, Türkiye yazmalari Toplu kataloğu, Istanbul, 1983. 
حسن‌يوسفی‌اشكوری‌
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: