صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / ادیان و عرفان / آندره، تور /

فهرست مطالب

آندره، تور


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 5 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

آنْدْره، تور (1885-1947 م)، اسلام‌شناس لوتری مذهب، سوئدی، استاد الهیات و اسقف شهر لینكوپینگ در جنوب غربی استكهلم.

زندگی‌نامه

آندره در ونا دیده به جهان گشود و در استكهلم درگذشت. تحصیلات عالی خود را در دانشگاه اوپسالا (شهری در شمال باختری استكهلم) به پایان برد و در 1927 م به استادی رشتۀ الهیات دانشگاه استكهلم برگزیده شد و پس از چندی در 1929 استاد دانشگاه اوپسالا شد. وی كه خود یك روحانی ‌بلندپایه و آگاه به معارف مسیحیت بود، پژوهشهایی دربارۀ اسلام، زندگی حضرت محمد (ص) و عرفان اسلامی انجام داد و نكات نسبتاً تازه‌ای در این زمینه‌ها بر دانسته‌های پیشین افزود (تقی‌‌زاده، 9).

آثـار

آندره حاصل تحقیقات خود را در كتابها و مقالاتی چند منتشر كرده است كه اهم آنها به شرح زیر است:

الف ـ كتابها

1. «گفتارهایی دربارۀ كلیساهای نسطوریان در حیره و یمن و تأثیرات آنها در اسلام»، استكهلم، 1926 م (عقیقی‌، 3 / 895)؛ 2. «زندگی و آیین محمد» كه پژوهشی است دربارۀ زندگی پیامبر اسلام از كودكی تا پایان حیات. این كتاب دارای 7 فصل است: عربستان در زمان پیامبر، كودكی پیامبر تا بعثت او، پیام دینی پیامبر، آیین و حقیقت وحی محمدی، درگیری با قریش، فرمانروایی در مدینه و شخصیت پیامبر. این اثر در 1932 م به آلمانی و در 1934 م به‌ایتالیایی ترجمه شد (عقیقی، 3 / 895)، و در ژوئیۀ 1933 م، فصل چهارم آن كه توسط پرفسور ارتور جفری به انگلیسی برگردانده شده بود، در مجلۀ «جهان اسلام» به چاپ رسید. در 1936 م همۀ كتاب از روی ترجمۀ آلمانی آن به انگلیسی‌ترجمه شد و در نیویورك به چاپ رسید. این ترجمه همراه تجدیدنظرهایی در 1955 م و 1960 م در آمریكا تجدید چاپ شد. 3. «صوفیان مسلمان»، كتابی است دربارۀ مشایخ صوفیه كه هلمهارت كانوس كرده ترجمۀ آلمانی آن را در 1960 م در اشتوتگارت منتشر كرد. او در مقدمۀ این كتاب اشاره می‌‌كند كه هلموت ریتر (1892-1971 م)، اسلام‌شناس آلمانی ‌در كتابی كه به نام «دریای جان» درباره افكار عطار نیشابوری و نقد آثار او نوشته، از این كتاب آندره استفاده برده است (ص5).

ب ـ مقالات

1. «قصص مربوط به بعثت محمد»؛ 2. «كلمات قصار مشایخ صوفیه»؛ 3. «زهد و رهبانیت، مسألۀ رابطۀ مسیحیت و اسلامی» (این مقاله در نشریۀ «جهان شرق» كه به‌عنوان بزرگداشت خاورشناس سوئدی، كارل ویلهلم زترستین (1866-1953 م) منتشر شد، به چاپ رسیده است. 4. «محمد» (پیرسون، I / 54, 72, 75,99).

مآخذ

تقی‌زاده‌، حسن، «تحقیقات علمای مغرب در باب ممالك شرقی»، مجلۀ دانشكدۀ ادبیات دانشگاه تهران، س 3، شم‍ 4، تیر 1335 ش؛ عقیقی، المستشرقون؛ نیز:

Andrae, Tor, Islamische Mystiker, translated by H. Kanus-Credé, W. Kohlhammer Verlag, Stuttgardt, 1960; d; Mohammed, the Man and his Faith, translated (from German) by Theophil Menzel, Harper and Row, New York, 1960; Grand Larousse Encyclopedique; Pearson, J. D., Index Islamicus, 1906-1955, London, 1979.

مجدالدین کیوانی

 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: