استاد دانشگاه ملی سنگاپور گفت: مشکل اینجاست که ما تاریخچه خود را فراموش می کنیم، ما ابن خلدون را نمی شناسیم و تمدن خود را فراموش کرده ایم.
میزگرد «وضعیت روشنفکری در ایران در مقایسه با کشورهای آسیایی» با حضور سید فرید العطاس و سید جواد میری
فرید العطاس میگوید علم جدید با سنت عبری اسلامی سازگاری ندارد، اما نحله غالب اینگونه است که ما در فضای جدید هستیم و باید به سنت خودمان از منظر جدیدی نگاه کنیم. عبدالکریمی نیز معتقد است، در روزگار پستمدرن نظام علمی آلترناتیوی جایگزین نشده است. به گفته میری نیز علوم انسانی از دل سخن مفاهمهای مشترک و دیالوگ به وجود میآید.
فریدالعطاس گفت: پروژه روشنفکری در ایران تمام نشده و همچنان نیاز به بحث درباره مسائل بزرگ وجود دارد. جواد میری نیز معتقد است: نوع دیگری از روشنفکری در سپهر اندیشه جامعه ایران در حال تولد است.
سید فرید العطاس در میزگردی که در اتاق گفتوگوی ایبنا برگزار شد، گفت: «در بسیاری از کشورها سنتهای جامعهشناختی به فراموشی سپرده شدهاند و در کشورهایی مانند ایران و ترکیه جامعهشناسان تقریباً به طور کامل از سنتهای جامعهشناختی خود غفلت کردهاند و این مسالهساز است.» به گفته میری نیز جامعهشناسان غیر غربی باید بتوانند سنتها و میراث خود را بازسازی کنند. این کار ساده نیست و زایشی است و باید بسیار بدیع باشد.
پویان فخرایی: نوبت پیش که با دکتر فرید العطاس، جامعهشناس مالزیایی، مصاحبه میکردم همچنان بارقههای امید نسبت به سرنوشت بهار عربی وجود داشت و وضعیت سوریه هنوز آنچنان وخیم نبود. او نسبت به آینده این منطقه خوشبین نبود، اما پیشبینی رخداد عظیمی مانند تحرکات داعش و رویکرد بهغایت خشونتطلبانه این گروه را هم نمیکرد. بعد از دو سال دوباره با او درباره وضعیت منطقه به صحبت نشستم. جدیترین نگرانی این استاد دانشگاه ملی سنگاپور عواقب ادامه جنگ فرقهای در منطقه بود و چنان این نگرانی در او جدی بود که در هر پاسخ خود درباره وضعیت منطقه گریزی هم به این درگیری میزد و نسبت به عواقب ادامه آن هشدار میداد. او همچنین از ادامه و عادیشدن حکمرانی داعش در منطقه بیمناک بود و این اتفاق را کاملا متفاوت از ظهور افراطگرایان در دورههای پیشین ارزیابی میکرد.
فاطمه امیراحمدی: فرید العطاس در سفر به ایران که به دعوت دانشگاه خوارزمی آمده بودند با دعوت انجمن جامعهشناسی ایران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات دربارهی «سلفیگری در جهان اسلام» به ایراد سخنان خود پرداخت. وی به دلیل حضور فعالی که در فضای جهان اسلام دارد و نیز نشستهای مختلفی که در کشورهای گوناگون جهان اسلام داشته است، همچنین به دلیل تمرکزی که بیشتر در حوزهی مالایایی جهان اسلام در مالزی و سنگاپور دارند، در این نشست به این موضوع یعنی افراطیگری و فرقهگرایی که امروز جهان اسلام و به تبع آن کل جهان به آن مبتلا است، نظرات خود را بیان کرد.
استاد دانشگاه سنگاپور گفت: اگر بخواهیم از هژمونی مستشرقین بیرون بیاییم و محدود به اندیشههای جامعهشناسان غربی نباشیم، نیازمند پرداختن به اندیشمندانی از جهان غیر غرب بویژه ابن خلدون هستیم.
عصر روز دوشنبه ۱۵ دی ماه انجمن جامعه شناسی ایران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، نشست «سلفی گری و فرقه گرایی در جهان اسلام» را با حضور فرید العطاس در سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی برگزار کردند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید