چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: ملاصدرا در زمان خودش جامعه را اصلاح و حکمت شریعت را ترویج کرد چون میدانست اگر حکمت از شریعت خارج شود، جریانهایی مثل داعش به وجود میآیند.
غلامرضا اعوانی گفت: مطالعه فرهنگ های دیگر در گذشته بیشتر بود اما الان یکی از ضایعات فرهنگی ما قطع ارتباط با سایر فرهنگ هاست.
اعضای شورای سیاستگذاری طرح جامع اعتلای علوم انسانی انتخاب شدند
غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه گفت: علم اگر علم باشد، عقلی است به بیان دیگر علم اگر معقول نباشد علم نیست در تمام دیدگاه های قدیم علم موجب کمال نفس است.
سال 94 با همه فراز و نشیبی که در حوزه فکر و فرهنگ داشت رو به اتمام است، اینک فرصتی مغتنم است تا به سراغ اهالی فکر برویم و سؤال کنیم که چه موضوعی در سال گذشته دغدغه فکریشان شده بود؟ هدف ما در این نوشتار مرور وقایع اندیشهای سال گذشته نیست بلکه صرفاً میکوشیم به اظهار نظر چند تن از استادان این حوزه بسنده کنیم.
آيين تجليل از دکتر غلامرضا اعواني، چهره ماندگار علمي کشور به همت دانشگاه آزاد اسلامي سمنان، بنياد ملي نخبگان استان و سازمان فرهنگي و ورزشي شهرداري سمنان برگزار و همچنين از سرديس وي رونمايي شد.
امروز کسی تردید ندارد استاد سید محمدحسین طباطبایی از جمله متفکرانی است که در پیشرفت و تحول علم الهیات نقش بسزایی داشته است تا آنجا که جایگاه الهیات در نتیجه تلاشهای ایشان در مقایسه با سایر کشورهای اسلامی همسایه برتری خاصی یافته است. آن زمان دانشگاههایی همچون الأزهر برای طلبههای جوان بسیار پیشرفته تلقی میشد و چشم طلبهها و دانشجویان جوان همواره به انتشارات این گونه مراکز بود. اما انصافاً در شرایط علمی و فکری امروز هیچ کدام از مراکز علمی نمیتوانند با دانش الهیات در کشور رقابت کنند.
چهره ماندگار فلسفه کشور گفت: دكتر نصر ابعاد مختلفي دارد و ما كمتر متفكری را داريم كه اين همه ابعاد مختلف داشته باشد. مفهوم سنت در ایران خوب درک نشده و درباره آن دچار بدفهمی هستیم. جلسه نقد و بررسي كتاب کتاب «آفاق حکمت در سپهر سنت: گفتوگوی حامد زارع با سیدحسین نصر» با حضور غلامرضا اعوانی، حامد زارع، مهدی فدایی مهربانی و مالک شجاعی جشوقانی عصر روز گذشته (سهشنبه نوزدهم خردادماه) در سراي اهل قلم برگزار شد.
و عرفای اسلامی علی بن ابيطالب(ع) جامع نبوت و ولايت همه اوليا و انبيا است. به تعبير ابن عربی، فبعد رسول الله(ص) علی بن ابيطالب(ع) امامالعالمين و سرالانبياء اجمعين است. در عمق انديشههای مولانا جنبهای از معرفت، محبت و تبعيت از امام علی(ع) و آل علی نهفته است که با اساس تشيع به معنا و مفهوم عام، قابل تطبيق است. در مثنوی به پيروی از ولايت و ضرورت معرفت به اهل بیت(ع) تأکيد شده و مولانا بر اهميت انسان کامل و ضرورت پيروی از مرشد و شيخ و قطب ـ که معادل اصطلاح امام در علم کلام و ولی يا اولی الامر در قرآن است ـ تأکيد بسيار دارد. مثلاً در دفتر ششم مفاد حديث نبوی را در باب حضرت علی طرح کرده، در مورد ولايت حضرت می گويد: گفت هر کو را منم مولا و دوست/ ابن عـــم من علی مولای اوست. به اين ترتيب، مثنوی مولوی با اصل ولايت علی(ع) آغاز می شود و پايان می يابد.
همایش بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. در این همایش سیدمصطفی محققداماد با موضوع «خواجه طوسی و علم اصول فقه»، غلامرضا اعوانی با عنوان «سیر و سلوک خواجه نصیر و المنقذ من الضلال غزالی» و غلامحسین ابراهیمی دینانی درباره «اخلاق از نظر خواجه»، سخنرانی کردند. بخشهای مهمی از این سخنرانیها را به نقل از خبرگزاری مهر در ادامه میخوانید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید