پیرامون مخالفت غزالی با فلسفه یا فلاسفه، هم از طرف خود غزالی و موافقانش و هم از طرف مخالفان او، انگیزه های مختلفی بیان شده است. غزالی و موافقان او، آنگونه وانمود میکنند که او صرفاً با انگیزة دینی و شرعی و برای رضای حق، به مخالفت و در نهایت تکفیر فلاسفه اقدام کرده است؛ هر چند برخی مخالفان بر این انگیزه صحه گذاشته اند، لیکن مورد وفاق همه نیست و مخالفان معتقدن
یکی از زوایای درخشان فلسفه ابنسینا تلاش ستودنی او برای ارائۀ تبیینی فلسفی از وحی و نبوت است. اگرچه آغازگر این ماجرا فارابی بود؛ اما ابنسینا سهم برجستهای در گسترش و تعمیق آن داشته است.
مسئلۀ اصلی این پژوهش این است که از منظر غزالی ملاک های اصلی سعادت عظمی چیست؟ روش تحقیق آن توصیفی تحلیلی است. غزالی در مکتوبات مختلف خویش ملاک های متعددی برای وصول به سعادت عظمی و تحقق آن بیان می کند
در مقاله پیش رو دیدگاه غزالی در خصوص ساحت ارادی نفس مورد بررسی قرار می گیرد. غزالی ساحت ارادی انسان را در دو سطح حیوانی و انسانی مورد توجّه قرار می دهد. به کارگیری تعابیری چون قوّه عامله، عقل عملی، قدرت، و اراده از سوی او در اطلاق به ساحت ارادی نفس انسانی مسئله مهم حیث معرفتی یا تحریکی داشتن عقل عملی را پیش می کشد که بررسی موضوع نشان دهنده اعتقاد غزالی به تعلّق عقل عملی به ساحت معرفتی و تأکید بر نقش تحریکی آن در انجام افعال است.
بحثی در باب تاثیر ابن رشدیان در به وجودآمدن سکولاریسم این یادداشت کوتاه به هیچ عنوان قصد ندارد ادعا کند که سکولاریسم نتیجۀ ناخودآگاه کارهای فکری غزالی و ابنرشد است، مطمئناً در دوران رنسانس عوامل عدیدهای مانند اقتصاد بورژوازی، اومانیسم فرهنگی و هنری عصر رنسانس، پیشگامان علوم تجربی جدید مانند گالیله، نهضت پروتستانتیسم و... نقش داشتهاند
امام محمد غزالی از شخصیت های برجسته علمی درتاریخ اسلام که افکار وآثار او علاوه بر تأثیر در علم و سیاست زمانه خویش، بر سده های پس از خود نیز موثر واقع شد و حیات فکری او داوری های گوناگونی را درطول تاریخ به خود دید.
غزالی در آثار خود از طوس یاد کرده اما از«نوقان» سخنی نگفته است. از باب نمونه در نامه پندآموز به سلطان سلجوقی (ظاهراً به غیاث احمدبنمحمد سلجوقی، حکومت ۴۹۸-۵۱۱ هجری)،۸ اشارهای به خشکسالی طوس در پریشانی اهالی دارد: «ایزد تعالی ملک اسلام را از مملکت دنیا برخوردار کناد… که یک ساعت عدل برابر صد سال عبادت است.
روحالله اسلامی، عضو هیاتعلمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی در سومین جلسه از درسگفتار اندیشه ایرانشهری در افق مکتب خراسان که 15 دی 1395 در پژوهشکده ثامن برگزار شد، گفت: «امام محمد غزالی در جهان اسلام آنقدر مهم است که میتوان تمدن اسلامی را به دو دوره قبل و بعد از غزالی تقسیم کرد.»
غزالی یکی از معدود عالمان تمدن اسلامی است که آثار و تفکرش مرزهای جهان اسلام را در نوردید و حتی در مغرب زمین تعدادی از آثارش از سده های میانه و قبل از عصر جدید مورد توجه قرار گرفت.
حسن انصاری، عضو هیات علمی دانشگاه پرینستون به تازگی در یکی از مطالب کانال تلگرامی خود به موضوعی اشاره کرده که به نظر میرسد یکی از مسائل مهم در حوزه فلسفه اسلامی باشد. انصاری در یادداشتی پیرامون امام محمد غزالی با عنوان «فقر غزالیشناسی در ایران» درباره دلایل اهمیت او در تمدن اسلامی مینویسد: «غزالی یکی از معدود عالمان تمدن اسلامی است که آثار و تفکرش مرزهای جهان اسلام را درنوردید و حتی در مغرب زمین تعدادی از آثارش از سدههای میانه و قبل از عصر جدید مورد توجه قرار گرفت.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید