دستنویسی که متعلق به سدۀ ۱۷ میلادی است، نشان میدهد فارسی بهمدت چند قرن زبان رسمی هندوستان بوده است.
پژوهشگر و کارشناس آثار هنری پژوهشکده هنرهای سنتی با اشاره به تاثیر فرهنگ و هنر اسلامی، ایرانی بر هند گفت: در یکی از نقاشی های دیواری غار معبد «آجانتا» خسروپرویز ساسانی و خدمتکارانش ترسیم شده اند.
هندوستان با پیشینه تاریخی بیش از پنچ هزار ساله به عنوان دومین کشور پرجمعیت گیتی محسوب می گردد. از دیرباز این کشور پهناور مشرق زمین را به عنوان کشور عجایب و هفتاد و دو ملت شناخته می شود. مردمان و اقوام هندی با نژادهای مختلف، مذاهب و ادیان گوناگون در کنار هم در صلح زندگی می کنند و این عامل باعث شگفتی همگان قرار می گیرد. شیعیان هند با جمعیتی بیش از چهل میلیون نفر که در مناطق مختلف زندگی می کنند توانسته اند نقشی بسزا در جامعه هند ایفا کنند. اما برای شناخت هر چه بیشتر جامعه آنها نیاز به واکاری است.
فارسی در سرزمین هند چنان ریشه های عمیق و کهنی دارد که حتی امروز نزدیک یک قرن و نیم پس از آن که جایگاه خود به عنوان دیوانی این کشور را از دست داد از اهمیت آکادمیک و ادبی آن کاسته نشده است.
ماهاتما گاندی، رهبر سیاسی و معنوی هند و موسس هند جدید واضع فلسفه ضدخشونت (ساتیاگراها) است. وی در زندگی سیاسی و فكری خود مخالف اعمال هرگونه خشونت و معتقد بود و میگفت: «در هر جلسهای تاكید میكنم كه تا راه بدون خشونت سبب تسلیم افراد صاحب قدرت در مقابل قدرتمندتر از خود نشود باید این راه را برگزید اما اگر با خشونت بتوانند مقابل این وضعیت بایستند
سرزمین ایران در جنوب غرب آسیا، از دیرباز همسایه سرزمین هند در جنوب كوههای هیمالیا بوده است. تمدنهای ماقبل آریایی در این منطقه جغرافیایی روابط محدودی با یكدیگر داشتهاند كه بیشتر بازرگانی و تجارت محدودی را شكل میداده است. مهمترین دوران ارتباط ایران و هند، از دوره ظهور آریاییها در این سرزمین شكل میگیرد.
شهرهای باستانی و مقدس در کشور هند بیشتر در کناره رودخانه ها و دریاها ,یعنی نزدیک آب شکل گرفته و به بیانی دیگر به علت باران های فراوان و دارا بودن رودخانه ها و دریاچه های متعدد این شبه قاره از روزگاران کهن به شکل مکانی برای کشاورزی و دامپروری پررونق درآمده بوده است.شهرهای مقدس هند که تمامی آن ها به علت وجود دین هندو برقرار می باشند
زندگی «نادر قلی یا ندرقلی» متولد ۲۸محرم سال ۱۱۰۰هجری قمری - دوشنبه ۲ آذر سال ۱۰۶۷ هجری شمسی- در ایل افشار در ناحیه دستگرد از توابع دره گز خراسان، تا پیش از پیوستن به دستگاه کوچک حکومت ابیورد در واپسین سالهای حکومت صفویان، در گمنامی گذشت. نادر در ایام جوانی به خدمت «باباعلی بیگ» حاکم ابیورد درآمد. از این زمان نادر بتدریج از تاریکی گمنامی به صحنه روشن تاریخ گذر کرد.
با فتح بخشهایی از هند، مسلمانان با مسائلی نظیر احکام رفتار با بومیان هندو مواجه شدند و از این نظر فقها مجبور شدند به استنباط احکام بپردازند. نویسنده در کتاب «فقها و مکاتب فقهی در هند» به این موضوع میپردازد و مکاتب فکری مختلف و فقهایشان در هند را معرفی میکند. آنچه در پی میآید، بخشهایی از این کتاب است که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به چاپ رسانده است.
اگرچه شبهقاره هند سدههای متعددی در همسایگی ایران قرار داشت، اما مدت زمانی که ابنسینا و آثار فلسفی و طبی او در هند مورد توجه قرار گرفت تا زمانی که شبهقاره توجه خود را به علوم جدید معطوف داشت، به مراتب کمتر از مدت آشنایی هندیان و ایرانیان پس از به ظهور رسیدن این دانشمند بزرگ ایرانی است. مقاله حاضر یکی از معدود آثاری است که به تأثیر ابنسینا بر سایر متفکران هند در فاصله زمانی مزبور پرداخته و پیشتر در ماهنامه «اطلاعات حکمت و معرفت» به چاپ رسیده است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید