گلستان و بوستان؛ کتاب‌هایی برای سعادت انسان

1403/2/5 ۱۱:۴۴

گلستان و بوستان؛ کتاب‌هایی برای سعادت انسان

نشست «سعدی در هندوستان»به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری مرکز فرهنگی سفارت هند در ایران، سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه 1403 در مرکز فرهنگی این سفارتخانه، با حضور و سخنرانی سفیر هند، رئیس انجمن آثار ومفاخر فرهنگی و جمعی از استادان برجسته زبان وادب فارسی برگزار شد.

در ابتدای این رویداد پس از خوشامدگویی «بلرام شکلا» رایزن فرهنگی هندوستان در ایران و ارائه گزارشی از فعالیت های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در هفته بزرگداشت سعدی از سوی علیرضا حبیبی، «رودرا گاوراو شرست» سفیر هند در ایران سخنرانی کرد. 

او در ابتدای سخنان خود گفت: هندی ها از گذشته تا امروز هنرهای فروانی را از ایرانیان

 آموخته اند که از جمله این هنرها، شعر و شاعری است. و یکی از مهمترین شاعران ایرانی که در هند مطمح نظر همگان است، سعدی شیرازی است.

سفیر هند در ایران اضافه کرد: هندی ها برای «سعدی» اهمیت فوق العاده ای قائل اند و در این راستا، میلیون ها دانش آموز هندی، زبان فارسی را با خوانش «گلستان» و «بوستان» این شاعر گرانمایه می آموزند. البته شرح و تفسیرهای گوناگونی هم از سوی استادان و نویسندگان هندی بر این دو اثر مهم و تأثیرگذار به رشته تحریر درآمده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سعدی پیام آور صلح و دوستی برای جهان بشریت است، تا جایی که شعر مشهور او: بنی آدم اعضای یکدیگرند  که در آفرینش زیک گوهرند» بر سردر سازمان ملل متحد به عنوان نماد همبستگی ملت ها و دولت ها، نقش بسته است.

رودرا گاوراو شرست در پایان تأکید کرد: بزرگداشت سعدی و برگزاری نشست و رویدادهایی برای پاسداشت او بسیار مهم و ضروری است، چرا که او با حکایت ها و پند و اندرزهایی هایی که ارائه می دهد، راه زندگی صحیح و مسالمت آمیز را به ما می آموزد.

حکیمِ عارف

درادامه محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ایراد سخن پرداخت و گفت: سعدی شیرازی بخش عمده ای از عمر خود را در نظامیه بغداد به تحصیل و آموزش سپری کرد، همچنین با بهره گیری از محضر عارفانی چون شهاب الدین(عمر) سهرودی، خود در زمره عارفانِ حکیم درآمد و به یقین تسلطی فراوان بر مبانی و مبادی عرفانی داشت.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: بنابر نقل مورخان، سعدی سفرهای بسیار کرد و به بلاد گوناگون وارد شد. نقل است که حتی درمقام واعظ، به خطابه و وعظ اهتمام می نمود و با ادبیات تعلیمی خویش، پندها و حکمت های انسان ساز خود را به مردمان آن زمان ارائه

می کرد.

شالویی تأکید کرد: یکی از مهمترین اندیشه های حکیم سعدی که در آثار او به زبان نظم و نثر برآن تصریح شده است، همانا توصیه او به انسان ها مبنی بر عدم اطاعت از نفس و امیال نفسانی است، چرا که در صورت اطاعت آدمی از نفس خویش، گرفتار قبله های گوناگون خواهد شد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پایان تصریح کرد: اگر ما همانند سعدی به جهان پیرامون خود بنگریم، نگاه به دنیا، طبیعت و انسان ها تغییر پیدا می کند و در نتیجه از تمایلات مادی و نفسانی فاصله خواهیم گرفت.

کتاب‌های انسان سازِ سعدی

احمد تمیم داری استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی، سومین سخنران این نشست ادبی و فرهنگی بود. او گفت: سعدی، شاعر جهانی است. چرا که شعر، اندیشه و آثار او بدون اغراق در جهان فرهنگ و ادب مورد توجه متخصصان و عموم مردم است.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سعدی سه دوره مشخص در زندگی خود داشته است. او در سی سال اول زندگی، در مدرسه نظامیه بغداد تحصیل کرده است. سپس در سی سال دوم به مسافرت و سیاحت پرداخته و در بخش سوم حیات خود، به تعلیم، تربیت، تألیف، سرودن شعر و تنظیم دو اثر گهربار خود، بوستان و گلستان پرداخته است.

تمیم داری افزود: کلام سعدی در گلستان و بوستان به گونه ای است که هیچ سخن زائدی در آن به چشم نمی خورد و هرچه هست، پندآموز و حکمت آمیز است.

مولف کتاب «تاریخ ادب پارسی» در پایان تصریح کرد: سعدی، در هشت باب، مهمترین مسائل زندگی بشر را در بوستان و گلستان مطرح کرده است و در واقع صاحبان مشاغل و حرفه های مختلف اعم از تاجر، سیاست مدار، استاد و... می توانند از کلام و اندیشه او بهره مند شوند و درس بگیرند. این دو کتاب از معدود آثاری اند که علاوه بر نفوذ در میان خواص و دانشمندان در میان مردم عادی نیز رواج پیدا کرده است.

ستاره درخشان زبان آوران عالم

در ادامه این برنامه بخشی از پیام تصویری «آذرمیدخت صفوی» استاد دانشگاه علیگر و رئیس انجمن استادان زبان فارسی هند برای حاضران پخش شد. سپس در پایان این آیین، احسان الله شکراللهی استاد زبان و ادبیات فارسی و رئیس انتشارات کتابخانه مجلس سخنرانی کرد.

شکراللهی طی سخنانی گفت: در هند بیشترین خدمت به زبان و ادبیات فارسی صورت گرفته و آثار متعددی در سپهر این زبان، در این بلاد به رشته تحریر درآمده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «سعدی» کار خود را در یکی از سیاه ترین برهه های تاریخ، یعنی مقارن با همه مغولان به ایران به سامان رساند و به آنجا رسید که در میان شاعران و زبان آوران طراز اول جهان، ستاره مجلس شد.

رئیس انتشارات کتابخانه مجلس تأکید کرد: بخش مهمی از حضور و نفوذ زبان فارسی در هندوستان با سعدی شیرازی پیوند خورده است. بیشترین فرهنگ نویسی فارسی، شرح متون، دستور نویسی و چاپ متون فارسی در کشور هند صورت می گیرد.

شکراللهی در پایان گفت: نه فقط دانشجویان زبان فارسی که بسیار از استادان زبان سانسکریت نیز به دلیل قرابت ریشه ای این زبان با  زبان فارسی، به جای یادگیری سایر زبان ها، به آموزش و یادگیری زبان فارسی اهتمام نموده اند.در این میان با توجه به نفوذ شعر و اندیشه سعدی در هندوستان، هیچ کتابی بیش از گلستان و بوستان در این بلاد تدریس نشده است.

منبع: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: