به انگیزۀ هشتادمین سال تولد دکتر علی بلوکباشی / دکتر کیانوش کیانی‌هفت‌لنگ

1394/11/7 ۱۰:۵۴

به انگیزۀ هشتادمین سال تولد دکتر علی بلوکباشی / دکتر کیانوش کیانی‌هفت‌لنگ

دکتر بلوکباشی را از قبل ارادت حضوری از طریق آثارش می‌شناختم تا اینکه توفیق همکاری با ایشان در مرکز فاخر دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی ـ اسلامی) نصیبم شد. چندسالی است که از رهنمودهایش بهره‌مند می‌شوم و به دیدار گهگاهی او دل‌ خوش کرده‌ام. هر وقت وارد محل کارش می‌شوم با دقت هر چه تمامتر در حال خواندن یا نوشتن است و این توجه جدی به امر آموختن و آموزاندن، جزئی از ویژگیهای شخصیتی او شده است.

 

دکتر بلوکباشی را از قبل ارادت حضوری از طریق آثارش می‌شناختم تا اینکه توفیق همکاری با ایشان در مرکز فاخر دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی ـ اسلامی) نصیبم شد.

چندسالی است که از رهنمودهایش بهره‌مند می‌شوم و به دیدار گهگاهی او دل‌ خوش کرده‌ام. هر وقت وارد محل کارش می‌شوم با دقت هر چه تمامتر در حال خواندن یا نوشتن است و این توجه جدی به امر آموختن و آموزاندن، جزئی از ویژگیهای شخصیتی او شده است. در کمتر نشریه و مجلۀ علمی و پژوهشی کشور و حتی خارج از کشور مطلبی را در حوزۀ مردم‌شناسی می‌توان یافت که به کتابها و آثار و نوشته‌ها و سخنرانیهای دکتر بلوکباشی ارجاع نشده باشد. این مردم‌شناس برجسته و پژوهشگر و نویسندۀ پرارج، عمر پربرکت خود را به شناخت جامعه و فرهنگ مردم ایران گذرانده است.

اوج فعالیتهای وی را می‌توان در هنرهای آئینی ـ نمایشی، به‌ویژه تعزیه و مناسبتهای ملی و مذهبی جستجو کرد. از ویژگیهای او، انتخاب موضوعات بدیع و تازه در حوزه‌های مردم‌شناسی است. تقریباً مناسبتی در فرهنگ مردم ایران یافت نمی‌شود که دکتر بلوکباشی دربارۀ آن تحقیق نکرده و ننوشته باشد. در مجموعه بخشی از ویژگیهای ایشان به قرار زیر است:

1. انجام پژوهشهای روش‌مند؛ 2. دقت در نگارش و پژوهش؛ 3. شهامت در ابراز نظریات علمی؛ 4. صداقت در گفتار و رفتار و 5. رعایت دقیق اخلاق علمی.

کارنامۀ پربار وی در ویژۀ نامۀ فصلنامه فرهنگ مردم، توسط همکار ارجمندان سرکار خانم مهبانو علیزاده به شایستگی معرفی شده است و می‌توان به آن مراجعه نمود. از خدای بزرگ تندرستی و طول‌عمر برایش آرزو دارم و امیدوارم که جامعۀ علمی و پژوهشی کشور بیش از پیش شاهد شکوفایی، سرزندگی و درخشندگی این استاد فرزانه باشد و سالهای سال بتوانیم در جشن تولد او فعالانه شرکت نمائیم.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: