حسن بلخاری: صلح برون، نیازمند صلح درون است

1394/11/7 ۱۰:۱۲

حسن بلخاری: صلح برون، نیازمند صلح درون است

حسن بلخاری، مدیرگروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران در پنجمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و كره جنوبی گفت: مهم‌ترین ابزاری كه انسان را به صلح درون هدایت می‌كند، دین به معنای كامل و حقیقی آن است.


بلخاری در پنجمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و كره جنوبی: دین؛ مهم‌ترین ابزار هدایت به صلح


حسن بلخاری، مدیرگروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران در پنجمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و كره جنوبی گفت: مهم‌ترین ابزاری كه انسان را به صلح درون هدایت می‌كند، دین به معنای كامل و حقیقی آن است.

 حسن بلخاری، مدیرگروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران نیز در سخنان خود در پنجمین دور گفت‌وگوی دینی مركز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با سازمان كنفرانس ادیان برای صلح كره جنوبی، به بسط واژه صلح از نگاه ادیان و مكاتب فكر بشری پرداخت و گفت: در آموزه‌های دینی و یا به عبارتی در هر دین و مشربی حتی در مشارب فلسفی و فكری، صلح به دو وجه صلح درون و صلح برون، تقسیم می‌شود.

وی افزود: صلح درون به این معناست كه انسان ابتدا باید در خود به امنیت و آرامش برسد و اگر به آن دست نیابد، یقیناً صلح برون اتفاق نخواهد افتاد، چون عصاره عالم در انسان است و اگر انسان در آرامش باشد، دنیا در آرامش است.

بلخاری ادامه داد: صلح درون بر سه مبنا استوار است: صلح با خدا كه ادیان مكلف به این صلح هستند، صلح با عالم كه حفظ محیط زیست محصول آن است و صلح با انسان‌ها.

وی تأكید كرد: مهم‌ترین ابزاری كه انسان را به صلح درون هدایت می‌كند، دین به معنای كامل و حقیقی كل آن است.

بلخاری با اشاره به حضور اندیشمندان دینی كره‌ای در این نشست، گفت: در این نشست دوستانی از شرق (هرچند مسیحی) هستند. شرق قلمرو تعالیم و كتب مقدس و مهمی است. در قلمرو شرق قرائت‌های مسیحی می‌تواند تابعی از قرائت «اوپانیشادها» باشد. آیه ۱۲ از فصل پنج بهگودگیتا (كتاب مقدس اوپانیشادها) وقتی با آیه‌ای از قرآن مرتبط می‌كنیم، خواهیم دانست كه انسان در تمامی ادیان و مكاتب، صلح درون می‌خواهد.

وی ادامه داد: در آیه ۱۲ از فصل پنج بهگودگیتا آمده است: «روح وقف شده‌ای كه در راه عشق و عبودیت استوار است، به صلح و آرامشی حقیقی دست پیدا می‌كند؛ زیرا نتایج و ثمرات تمامی اعمال خود را نثار من می‌كند.» این كلماتی است كه «كریشنا» عنوان می‌كند و بیانگر خلوصی است كه تمام ادیان به آن تأكید می‌كنند؛ به ویژه مسیحیان كه هر عملی را برای خدا انجام می‌دهند.

مدیرگروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران ادامه داد: حالا به سخنان قرآن گوش فرا می‌دهیم: «كسانیكه برای رضایت حق صبر می‌كنند و ستایش می‌كنند حق را و آنچه خداوند به آنها روزی داده در راه خدا پنهان و آشكار از برای مردمان دیگر انفاق می‌كنند و هر كه با آنها بدی كرد، اینان با آنها نیكی می‌كنند و بدی را با نیكی پاسخ می‌دهند، سرای آخرت از برای آنان است. آن جنّاتی كه وارد آن می‌شوند آنانی كه از پدارنشان و همسرانشان و فرزندانشان شایسته هستند و ملائكه از هر بابی وارد می‌شوند و می‌گویند؛ سلام بر شما به واسطه آنچه صبوری كردید در عالم».

وی تأكید كرد: تفاوت ماهوی به لحاظ معنا در مفهوم بین این آیه قرآن و آنچه در آیه ۱۲ از فصل پنج بهگودگیتا آمده، وجود ندارد.

بلخاری در پایان سخنان خود گفت: دین آمده تا درون انسان را به نور صلح و آرامش مصفا كند و اگر چنین شود، جهان مملو از صلح و امنیت خواهد شد.

بنابر اعلام این خبر، پنجمین دور گفت‌وگوی دینی مركز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با  سازمان كنفرانس ادیان برای صلح كره جنوبی، با عنوان «دین، صلح و امنیت جهانی»، با حضور آیت الله تسخیری  مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، ابوذر ابراهیمی تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عبدالرحیم گواهی، رییس مركز پژوهش ادیان جهان،  حسن بلخاری، مدیرگروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران، حجت الاسلام والمسلمین مسجد جامعی، میر محمد صادقی، عماد افروغ، علی‌محمد حلمی، رییس مركز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های این سازمان و اندیشمندان مسیحی از كره‌جنوبی همچون اسقف اعظم كیم هی ـ جونگ، رییس كمیته ارتباط جهان مسیحی و گفت‌وگوی ادیان كنفرانس اسقفان كاتولیك كره جنوبی، كشیش كیم گوانگ جون، دبیركل كنفرانس ادیان برای صلح كره جنوبی، هیوندو پارك، سردبیر مجله صلح و دین، اسقف اعظم سیبوه سركیسیان خلیفه ارامنه تهران و تنی چند دیگر از فعالان این حوزه در كره جنوبی، صبح امروز (۶ بهمن ماه ) در ساختمان شهید رحیمی سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی  آغاز شد.

اندیشمندان مسلمان و مسیحی ۶ و ۷ بهمن ماه، مقالات خود را با موضوعات «توصیه‌های ادیان برای برقرای صلح و آرامش»، «گفت‌وگوی دینی؛ راهكاری برای ایجاد صلح و امنیت جهانی»، «نقش خانواده و جوانان در ایجاد آرامش و امنیت» و «توجه ادیان به حفظ و حراست از محیط زیست» ارایه خواهند داد.


منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: