نقش عطار در رواج عرفان تمثیلی بی بدیل است

1397/1/26 ۱۱:۴۱

نقش عطار در رواج عرفان تمثیلی بی بدیل است

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: نقش عطار در رواج عرفان تمثیلی بی بدیل است چرا که وی با ساده کردن مطلب و محسوس کردن آن لذت دانایی و ادراک را به مخاطب می بخشد. حسن بلخاری روز شنبه در همایش روز بزرگداشت عطار در نیشابور افزود: رویکرد عطار ترجمه دقیق مبانی و اصول عرفانی به زبان تمثیلی و تشبیهی است.

   

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: نقش عطار در رواج عرفان تمثیلی بی بدیل است چرا که وی با ساده کردن مطلب و محسوس کردن آن لذت دانایی و ادراک را به مخاطب می بخشد.

حسن بلخاری روز شنبه در همایش روز بزرگداشت عطار در نیشابور افزود: رویکرد عطار ترجمه دقیق مبانی و اصول عرفانی به زبان تمثیلی و تشبیهی است.

وی با بیان اینکه عطار زبان تمثیلی را به زبان رایج تعلیم تبدیل کرد ؛گفت : قدرت عطار در تبدیل معانی مجرد به قصه هایی ساده و روان بسیار زیاد است و کمتر فردی را درحوزه تمدن و حکمت اسلامی با بیان تمثیلی همچون عطار سراغ داریم و مولانا نیز اگر در جهان شعر و عرفان سرافرازی کرد به خاطر این است که آموزگاری چون عطار داشت.

وی گفت: اندیشمندان و پژوهشگران ما نیز طی 80 سال گذشته در معرفی فریدالدین عطار نیشابوری از چیزی فروگذار نکرده اند.

همایش ملی روز بزرگداشت شیخ فریدالدین عطار نیشابوری با حضور اندیشمندان و محققان داخلی و کشور هایی از جمله ترکیه، عراق، بنگلادش و پاکستان در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد.

در این همایش شرکت کنندگان به ارائه مقالات خود پرداختند و در حاشیه آن تئاتر هفت شهر عشق، تئاتر خیابانی نقل های عطار، کارگاه آزاد خوانش غزلیات عطار و نمایشنامه 'سی مرغ تا سیمرغ' در جوار آرامگاه این عارف بزرگ برگزار شد.

برنامه های روز ملی عطار از روز چهارشنبه هفته گذشته با برگزاری مراسم زنگ عطار در دبیرستان عطار نیشابور آغاز شد و روز پنجشنبه نیز ویژه برنامه های تور کتاب، کودک و کوهستان پاک توسط انجمن کتاب کودک و نوجوان سیمرغ با حضور کودکان و نوجوانان موسسات خیریه جوادالائمه (ع) و علیرضا نوروزی هیمالیانورد نیشابوری در منطقه گردشگری بوژان نیشابور برگزار شد.

علاوه بر آن امسال برای چندمین سال پیاپی در راستای آشنایی دانش آموزان با شخصیت عطار، 2 جشنواره و مسابقه ادبی با عنوان 'بربال سیمرغ' و 'تا سیمرغ' در مدارس ابتدایی و متوسطه نیشابور برگزار شد و از برگزیدگان نهایی این مسابقات در مراسم روز عطار قدردانی گردید.

در پایان همایش روز بزرگداشت عطار، آرامگاه این عارف بزرگ گلباران و از مجسمه عطار رونمایی شد.

این مجسمه که با هزینه 600 میلیون ریال به سفارش شهرداری نیشابور توسط استاد محمد حلاج طی سه سال ساخته شده است در ابتدای بولوار عرفان نیشابور حد فاصل مقبره شیخ فریدالدین عطار نیشابوری و حکیم عمر خیام نیشابوری نصب شد.

شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری از بزرگان مشایخ تصوف ایران در قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری است.

25 فروردین ماه در تقویم ایران 'روز ملی شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری' نامگذاری شده است .

شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: