سفرنامه صفر مرادويچ منتشر شد

1394/10/23 ۰۷:۵۰

سفرنامه صفر مرادويچ منتشر شد

تاريخ ايران، آيينه تمام‌نماي سرگذشت اقوام ايراني از كهن‌ترين روزگاران است. در اين ميان، دوره صفوي يكي از برجسته‌ترين ادوار است كه به دلايل گوناگوني درخور توجه است. اين عصر از ديدگاه تنوع فرهنگي، فكري، تمدني، اقتصادي، ديني، اجتماعي و به‌ويژه روابط بين‌الملل شايان توجه است.

 

 

تاريخ ايران، آيينه تمام‌نماي سرگذشت اقوام ايراني از كهن‌ترين روزگاران است. در اين ميان، دوره صفوي يكي از برجسته‌ترين ادوار است كه به دلايل گوناگوني درخور توجه است. اين عصر از ديدگاه تنوع فرهنگي، فكري، تمدني، اقتصادي، ديني، اجتماعي و به‌ويژه روابط بين‌الملل شايان توجه است. اسلام و مسيحيت، بزرگترين كانون‌هاي قدرت در جهان آن روز را تشكيل مي‌دادند و همواره جنگ ديرينه شرق و غرب در قالب رويارويي اين دو كانون قدرت در جريان بود. در حالي كه بيشتر سرزمين‌هاي اسلامي رهبري سياسي عثماني را پذيرفته بودند، صفويان نه تنها اقتدار عثماني را نپذيرفتند، بلكه برتري آنها را به چالش كشيدند.

با توجه به اهميت اين دوران و نياز به روشن شدن گوشه‌هاي تاريك و مبهمش، لزوم ترجمه منابع خارجي در اين زمينه راهگشاست و كتاب حاضر يكي از آنهاست كه شرح مشاهدات يكي از بازرگانان ارمني تابع عثماني است كه به عنوان فرستاده غيررسمي سيگيسموند سوم واسا در حدود 1602ـ1601 به دربار شاه عباس اول راه يافت.

اين گزارش به زبان لهستاني است و مايكل پلجينسكي آن را به انگليسي ترجمه كرده و شامل سه بخش است: بخش اول برگردان فارسي اين مقاله شامل چكيده، مقدمه، شرح حال صفر مرادويچ، معرفي نسخه‌هاي موجود از سفرنامه او و مطابقت آنها با يكديگر، نقد و بررسي محتواي سفرنامه و يك ضميمه. بخش دوم گزارش سفر مرادويچ از لهستاني به انگليسي و بخش سوم فرهنگ اعلام است كه مترجمان با افزودن خواسته‌اند به روشن شدن پاره‌اي از نكات مهم بپردازند.

سفرنامه صفر مرادويچ، سفير پادشاه لهستان در دربار شاه‌عباس اول، صفر مرادويچ، مترجمان: دكتر حميد حاجيان‌پور، منصور چهرازي، ناشر: آژنگ، چاپ اول:1394 ، 169ص ـ 10000 تومان

منبع: اطلاعات

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: