تجليل از خدمات فرهنگي دكتر احمد احمدي

1394/10/15 ۰۷:۲۱

 تجليل از خدمات فرهنگي دكتر احمد احمدي

مراسم اعطاي ششمين جايزه علمي استاد دكتر عليمحمد كاردان و بزرگداشت استاد حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر احمد احمدي با حضور وزير آموزش و پرورش، معاون وزير علوم و چهره‌هاي برجسته علمي و دانشگاهي به همت مؤسسه روان‌شناسي و علوم تربيتي دكتر كاردان برگزار شد.

 


مراسم اعطاي ششمين جايزه علمي استاد دكتر عليمحمد كاردان و بزرگداشت استاد حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر احمد احمدي با حضور وزير آموزش و پرورش، معاون وزير علوم و چهره‌هاي برجسته علمي و دانشگاهي به همت مؤسسه روان‌شناسي و علوم تربيتي دكتر كاردان برگزار شد.

دكتر سيدمصطفي محقق داماد، رئيس گروه علوم و معارف اسلامي فرهنگستان علوم در ابتداي مراسم كه در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد با اشاره به جايگاه والاي معلمي گفت: در عرفان اسلامي جهان مظهر اسماء الله است و معلم، صفاتي از صفات خداوند است. كسي حق ندارد نامي برنام‌هاي خداوند بيفزايد و به يقين يكي از اسماءالله، رب است و معلم مظهر نام رب و نمايانگر خداوند است.

وي افزود: براي تكريم از دو معلم اينجا هستيم. يكي مرحوم دكتر كاردان كه از بنيانگذاران علوم تربيتي است و ديگري دكتر احمدي كه بيش از نيم قرن است به محضرش ارادت دارم.

دكتر محقق داماد، دكتر احمدي را شخصيتي خواند كه تمامي عمر و لحظات زندگي‌اش را با خلوص صرف تعليم و تربيت كرده و گفت: خداوند در زندگي هرشخص نفحات به معني پيشامدهاي خيري دارد كه بايد سعي كرد قدر آنها را دانست و خداوند به دكتر احمدي نيز چند نفحه ارزشمند عنايت فرمود.

وي ادامه داد: خداوند از روز نخستيني كه دكتر احمدي به حوزه علميه بروجرد رفت، استاد و فقيهي بزرگ به نام مرحوم آيت‌الله شيخ علي محمد بروجردي را براي ايشان فراهم آورد كه مجسمه تربيت، اخلاق و عرفان بود.

رئيس گروه مطالعات اسلامي فرهنگستان علوم تصريح كرد: در قم استاد علامه طباطبايي نصيب ايشان شد كه دكتر احمدي همواره همراه استادشان بودند و حتي زماني كه علامه طباطبايي كسالت پيدا كردند، همراه ايشان به لندن رفتند.

وي گفت: علامه طباطبايي شاگردان علمي زيادي داشتند ولي مانند خودش كم است، اما دكتر احمدي اخلاقش مانند علامه طباطبايي است. ايشان علم، اخلاق و تواضع را با هم جمع كردند و مانند علامه طباطبايي تمامي عمرش به خدمت گذشت.

دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي هم در ادامه مراسم ضمن قدرداني از مؤسسه دكتر كاردان در سنت حسنه تكريم استادان فرهيخته، گفت: نزديك به 50 سال است با دكتر احمدي آشنا هستم يعني از زماني كه در مؤسسه در راه حق فعاليت داشتند.

وي افزود: مؤسسه در راه حق كه بعداً مؤسسه آموزشي امام خميني(ره) از دل آن بيرون آمد، سعي كرد علوم انساني را وارد حوزه كند.

وي ادامه داد: من و دكتر احمدي در دوره دكتري با هم بوديم. در آن زمان در مجموع چهار نفر در دوره دكتري حضور داشتيم و مانند اكنون نبود كه يك دانشكده با يك استاد نيمه وقت30 تا 40 نفر دانشجوي دكتري پذيرش كند. در آن زمان با 14 تا 15 نفر استاد تمام وقت فقط چهار دانشجوي دكتري پذيرش مي‌شد.

دكتر حداد عادل با اشاره به اينكه از نظر سياسي و اعتقادي بسيار نزديك به دكتر احمدي است، گفت: من شبهاي پنج‌شنبه به منزل دكتر احمدي در قم مي‌رفتم تا در كلاس‌هاي درس تفسير علامه طباطبايي حضور داشته باشم و من مبهوت فضائل اين علامه بزرگوار مي‌شدم.

وي با تأكيد بر اينكه دكتر احمدي از نظر اعتقادي، بينش و جهان‌بيني يك مؤمن، مسلمان، درست اعتقاد و پاكيزه طبع است، افزود: دكتر احمدي از نظر سياسي مخالف رژيم سابق بود و پس از انقلاب نيز خدماتي صادقانه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و انتشارات دانشگاهي سمت ارائه داد.

دكتر حداد عادل، دكتر احمدي را از نظر اخلاقي يك استاد خليق و مؤدب به آداب اسلامي دانست و تصريح كرد: تواضع و فروتني و دوري از حب مال و مقام از خصوصيات ايشان است. او با 82 سال سن مانند همان 50 سال پيش كار مي‌كند و عشق ايشان به ايران و تربيت جوانان براي خدمتگزاري ستودني است.

وي افزود: دكتر احمدي نمونه عيني وحدت حوزه و دانشگاه است. ايشان فلسفه غربي را مي‌خوانند و هرگز تعصب غيرعلمي نسبت به يك فكر و استدلال ندارند.

رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي گفت: دكتر احمدي علاوه بر آشنايي با فلسفه غربي و اسلامي به ادبيات فارسي علاقه‌مند است و علاوه بر زبان عربي در زبان انگليسي هم استادي مثال زدني است كه شاهد آن ترجمه‌هاي ايشان است. وي، دكتر احمدي را وجودي نافع و چهره دلسوز و خيرخواه براي كشور دانست.

دكتر رضا داوري اردكاني، رئيس فرهنگستان علوم هم به عنوان سخنران بعدي مراسم گفت: من همواره اين بخت را داشتم كه با دوستان خوب زندگي كنم. دكتر كاردان مرد بزرگ و جامعي بود كه علم و اخلاق را توأمان داشت. وي افزود: من هم نزديك به 50 سال است دكتر احمدي را مي‌شناسم و معتقدم هرگز كسي در محضر ايشان خسته نمي‌شود چون خوش سخن هستند و صفا دارند.

دكتر داوري اردكاني ادامه داد: روزي در گروه فلسفه يكي از تكاليف دانشجويان را درباره عليت خواندم كه مجذوب آن شدم. نام نويسنده آن دكتر احمدي بود و ايشان همچنان پرتوان و پرنشاط است. ضمن آنكه ايشان همچنان مانند من گرفتار عليت هستند.

رئيس فرهنگستان علوم دكتر احمدي را شخصيتي حقيقتاً ديندار به تمامي معنا دانست و گفت: وجه نزديكي ما به هم اين است كه هر دو به فلسفه علاقه داريم و فلسفه در لغت به معناي دوستي و دانشي است كه عين دوستي معنا مي‌يابد.

وي تصريح كرد: با شناختي كه از دكتر احمدي دارم مي‌دانم كه ستايش ديگران از ايشان، لحظات سختي را براي دكتر احمدي باعث مي‌شود و اين هم از فضيلت‌هاي ايشان است.

دكتر داوري اردكاني افزود: هرگز از دكتر احمدي دورويي و تملق نديدم. هرگز غيبت و تظاهر نمي‌كنند و از دنيا چيزي نمي‌اندوزند. شاگردان خوبي دارند و رضايت شاگردان از استاد مقام بزرگي است كه ايشان مانند علامه طباطبايي از آن برخوردارند.

وي دكتر احمدي را شخصيتي خواند كه همواره حرمت استادش مرحوم علامه طباطبايي را حفظ كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر احمد احمدي، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم ضمن تشكر از خانواده مرحوم كاردان گفت: دكتر كاردان با اخلاص تمام هميشه و حتي در گرماي تابستان‌هاي طاقت فرسا براي تدريس در قم حاضر مي‌شد و هرگاه كاري را در انتشارات سمت به ايشان واگذار كرديم، بسيار دقيق عمل كردند.

وي افزود: دكتر كاردان برادري در يزد داشتند كه ميراب بود. ايشان گفتند پس از آنكه برادرشان از دنيا رفت مردم مجلس بزرگداشت بسيار بزرگي براي وي برگزار كردند چون او آب را چنان تقسيم مي‌كرد كه حق كسي ضايع نشود. چون معتقد بود آب مهريه حضرت زهرا(س) است.

دكتر احمدي تصريح كرد: حضرت علي(ع) فرمودند: از كوچكي عمل پروا نداشته باشيد فقط ببينيد با تقوا همراه است يا خير؟

وي با بيان اينكه من طفيلي تكريم دكتر كاردان هستم، گفت: دكتر محقق داماد با كرامت ذاتي خود مرا مورد لطف قرار دادند و من از خودم شرمنده هستم. معتقدم آنچه مهم است آن است كه رفتار آدمي به گونه‌اي باشد كه مردم از آن چيزي بياموزند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: من به خاك و مردم ايران عشق مي‌ورزم و حب‌الوطن من‌الايمان است. من داستان‌هاي رستم اسفنديار را هر چند وقت يك‌بار با بچه‌ها مي‌خواندم تا مردانگي آنان از يادمان نرود. وي ادامه داد: زبان فارسي براي من حيات است و زبان شاهنامه لذت بخش است. همواره هم گفته‌ام كه آدمي اگر هنري دارد بايد آن هنر آموزنده باشد.

دكتر احمدي با اشاره به اينكه همچنان با مرحوم علامه طباطبايي زندگي مي‌كند، گفت: يقين دارم همه آنچه كه دارم از دعاي مادرم و ايشان است در ادامه مراسم لوح‌هاي تقدير از سوي مؤسسه روان‌شناسي و علوم تربيتي دكتر كاردان، فرهنگستان علوم و شهرداري به دكتر احمدي اهدا شد.

گفتني است، دكتر طاهره بهمني با كسب رتبه اول، دكتر الهام حكيمي راد با كسب رتبه دوم، دكتر نامدار ابراهيمي با كسب رتبه سوم و دكتر شهره شكرزاده با كسب رتبه چهارم ششمين جايزه علمي دكتر كاردان را از آن خود كردند.

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: