زدودن گرد غربت از یار مهربان

1394/10/13 ۱۰:۵۲

 زدودن گرد غربت از یار مهربان

بی تردید کتاب های زیادی از گذشته در منزل و یا انباری داریم که به دلیل کمبود فضا، خاک می خورند و بدون استفاده مانده است که می توان آنها را به مرکز تبادل کتاب برد، تا علاقمندان از آن بهره مند شوند.

بی تردید کتاب های زیادی از گذشته در منزل و یا انباری داریم که به دلیل کمبود فضا، خاک می خورند و بدون استفاده مانده است که می توان آنها را به مرکز تبادل کتاب برد، تا علاقمندان از آن بهره مند شوند.
 مرکز تبادل کتاب، مکانی برای مبادله کتاب هایی که در منزل نگهداری و حتی گاهی انبار شده اند، با کتاب های مورد نیاز است و حتی افراد حقیقی و حقوقی کتاب می توانند خود روی آن قیمت گذاری کنند.
مرکز تبادل کتاب خرداد امسال در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی راه اندازی شده و به افراد این امکان را می دهد که کتاب های خود را با کتاب های دیگران تعویض کنند.
در این مرکز که در بنایی با مساحت تقریبی 900 متر مربع در خیابان انقلاب تاسیس شده، بخش های مختلف با موضوعات پزشکی، دانشگاهی، حسابداری، هنر، رمان، اقتصاد، زبان های خارجی، ادبیات، علوم اسلامی، علوم انسانی، تاریخ و ... وجود دارد تا افراد بسته به علاقه مندی خود، کتاب ها را انتخاب کنند.
در این مرکز می توان حتی کتاب های خاص و قدیمی را که دیگر چاپ نمی شوند، یافت و گنجایش بیش از 100هزار کتاب را دارد.
هدف از تاسیس این مرکز را می توان حذف دلالان کتاب، نزدیک شدن مخاطبان واقعی کتاب، ایجاد فضای اشتراکی، گردش کتاب های بدون استفاده در جامعه با کمترین هزینه و در نهایت کمک به خرید کتاب به قیمت ارزان تر دانست.
تفاوت مرکز تبادل کتاب با افرادی که در معابر و خیابانهای مختلف از جمله انقلاب؛ دست فروش کتاب هستند، آن است که در این مرکز خرید و فروش به روش معمول، وجود ندارد و مستقیما پولی رد و بدل نمی شود.
محمد بحرنیان مدیر مرکز تبادل کتاب در این زمینه می گوید: این مرکز مکانی برای معاوضه گنجینه های موجود در کتابخانه های افراد است.
وی با اشاره به اینکه مرکز تبادل کتاب از سوی جمعی از علاقه مندان به حوزه کتابخوانی راه اندازی شده و به صورت هیات امنایی اداره می شود، می افزاید: هدف از راه اندازی این مرکز فراهم کردن فرصتی برای دسترسی بیشتر افراد به کتاب ها و همچنین گردش کتاب های بدون استفاده در جامعه با کمترین هزینه به منظور هم افزایی فرهنگی و ترویج کتاب و کتابخوانی است.
وی اضافه می کند: شخصی که کتابش را به این مرکز می آورد در ابتدا آن را خود قیمت گذاری می کند. اگر تا دو هفته کسی این کتاب را خرید، بهای کتاب به عنوان اعتبار به فرد عرضه کننده تعلق می گیرد. اگر کتاب فروخته نشد به صورت خودکار 30 درصد از بهای تعیین شده تخفیف می خورد.
بحرینیان می افزاید: چنانچه تا سه هفته، خریداری برای آن کتاب مراجعه نکرد، تخفیف 50 درصد اعمال می شود و اگر تا یک ماه، کتاب مبادله نشد با تخفیف 70 درصد عرضه می شود. پس از یک ماه از آغاز واسپاری کتاب و در صورت عدم تبادل، شورای تصمیم گیری مرکز درباره وضعیت کتاب تصمیم خواهد گرفت؛ چنانچه صاحب کتاب، ظرف مدت 48 ساعت کتاب را پس گرفت، کتاب به وی تقدیم می شود و در غیر این صورت یا در ردیف کتاب های اهدایی قرار می گیرد یا به مراکز بازیافت تحویل می شود یا به نحوی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه افرادی هم که کتابی برای عرضه ندارند و مایل اند از کتاب های عرضه شده کتاب مورد نظر خود را تهیه کنند، می توانند با پرداخت نقدی وجه اعلام شده، کتاب را دریافت کنند، می گوید: گردش کار در این مرکز به گونه ای تعریف شده که امکان تبادل کتاب با کتاب فراهم شده است اما افرادی که کتابی برای مبادله ندارند نیز می توانند با پرداخت وجه نقد، اعتبار دریافت کرده و از کتاب های عرضه شده، کتاب های مورد نظر خود را انتخاب کنند.
مرکز تبادل کتاب واقع در خیایان انقلاب همه روزه پذیرای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: