موسوی بجنوردی: ایران باید در عرصه های بین المللی حضور فرهنگی قدرتمند داشته باشد

1394/10/6 ۱۳:۴۴

موسوی بجنوردی: ایران باید در عرصه های بین المللی حضور فرهنگی قدرتمند داشته باشد

همزمان با نودمین سالگرد تولد زنده ‌یاد استاد محمدابراهیم باستانی‌ پاریزی از «فراخوان جایزه جهانی باستانی پاریزی» پنجشنبه سوم دی‌ماه سال جاری رونمایی شد. جایزه جهانی باستانی ‌پاریزی هر سال به پژوهشگران آزاد، پایان‌ نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دوره دکتری در موضوع «تاریخ ایران و فرهنگ و ادب عامه» تعلق خواهد گرفت. همچنین این جایزه هر سه سال یک بار به مستشرق‌هایی که در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران اثری شایسته عرضه کرده باشند نیز تعلق می‌گیرد.


 دبا: همزمان با نودمین سالگرد تولد زنده ‌یاد استاد محمدابراهیم باستانی‌ پاریزی از «فراخوان جایزه جهانی باستانی پاریزی» پنجشنبه سوم دی‌ماه سال جاری رونمایی شد.
به گزارش دبا، جایزه جهانی باستانی ‌پاریزی هر سال به پژوهشگران آزاد، پایان‌ نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دوره دکتری در موضوع «تاریخ ایران و فرهنگ و ادب عامه» تعلق خواهد گرفت. همچنین این جایزه هر سه سال یک بار به مستشرق‌هایی که در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران اثری شایسته عرضه کرده باشند نیز تعلق می‌گیرد.
 در بخش جنبی که ویژه دانش‌آموزان است جایزه باستانی‌ پاریزی با عنوان فرعی «روستازادگان دانشمند» به دانش ‌آموزانی که سه سال منتهی در کنکور را در یکی از روستاهای ایران سپری کرده باشند و حائز رتبه برتر کنکور شوند تعلق خواهد گرفت.
از اعضای هیات امنای این جایزه می‌توان به دکتر مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، سیدمحمدکاظم بجنوردی، دکتر محمود امیدسالار، دکتر منصوره اتحادیه، دکتر سیده هاشمی، دکتر بابک آل طه، دکتر علی بلوکباشی، علی‌رضا رزم‌حسینی و سید محمود دعایی اشاره کرد.
جایزه بین‌المللی باستانی‌پاریزی هرساله به صاحبان آثار برگزیده اهدا خواهد شد و هدف از ایجاد این جایزه زنده نگه داشتن نام یکی از استادان و مفاخر ملی و استانی، قدردانی از زحمات وی و معرفی بیشتر این استاد فرهیخته است که رونمایی از آن متقارن با نودمین سالروز تولد این استاد فرزانه است.
به مناسبت رونمایی از جایزه بین المللی استاد باستانی پاریزی با  آقای کاظم موسوی بجنوردی گفت و گو کردیم.
رئیس دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در این باره گفت: این کار، کار بزرگی است و امیدوارم که سرمشقی برای دیگر شهرهای تاریخی ایران  شود. و خیلی خوشحالم که مردم کرمان تااین حد نسبت به شخصیت ملی و علمی خوشان احترام قائلند و سپاسگزار هستند.
وی افزود: خوب است که بودجه این جایزه بین المللی دولتی نباشد و موقوفه هایی برای این کار تعیین شود، به ویژه از سوی افراد متمکن کرمانی که علاقمند به فرهنگ و تاریخ شهر خود هستند. دوستداران استاد باستانی پاریزی باید موقوفه خوبی برای این جایزه بگذارند تا جایزه قابل توجهی برای تشویق دانشجویان و دانش پژوهان شود.  
این عضو هیئت امنای جایزه بین المللی باستانی پاریزی گفت: اگر مبلغ جایزه چشمگیر باشد طبیعتا وجه و شهرت بین المللی پیدا می کند  و باعث پیشرفت علم و تحقیق و پژوهش می شود. ایران قدرتمند و پیشرفته، ایرانی که چندین هزار سال سابقه تاریخی دارد باید در عرصه های بین المللی حضور فرهنگی قدرتمند داشته باشد و طبیعی است که این گونه جوایز بر اعتبار جمهوری اسلامی ایران می افزاید و همه به دیدۀ تحسین به ما و فرهنگ ما می نگرند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این جایزه برای دهها و صدها سال باقی بماند.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: