حذف علوم انسانی از مدارس مصوبه می‌خواهد

1394/9/17 ۱۲:۱۰

 حذف علوم انسانی از مدارس مصوبه می‌خواهد

اعلام حذف رشته علوم انسانی از مدارس دولتی توسط مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران جنجال‌ساز شده و دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش معتقد است این کار نیاز به مصوبه شورا دارد، کارشناسان نیز این کار را غیرمنطقی می‌دانند.



اعلام حذف رشته علوم انسانی از مدارس دولتی توسط مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران جنجال‌ساز شده و دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش معتقد است این کار نیاز به مصوبه شورا دارد، کارشناسان نیز این کار را غیرمنطقی می‌دانند.

براساس آنچه مديركل آموزش و پرورش شهر تهران گفته «سال آينده ثبت‌نام در رشته ادبيات و علوم انساني در مدارس عادي دولتي انجام نمي‌شود و فقط در دبيرستان‌هاي فرهنگ، ثبت‌نام اين رشته انجام مي‌شود». مدير روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به پرسش همشهري درباره اينكه ايجاد محدوديت در رشته‌هاي تحصيلي در حيطه تصميم‌گيري شوراي‌عالي آموزش و پرورش است و اين شورا چنين مصوبه‌اي‌ ندارد مي‌گويد: «مديركل آموزش و پرورش شهر تهران معتقد است چون تشكيل دبيرستان‌هاي فرهنگ پيش از اين و با مصوبه همين شورا تصويب شده، پس حذف رشته علوم‌انساني از دبيرستان‌هاي دولتي تهران به تصويب شورا نيازي ندارد».

مسعود ثقفي در پاسخ به اينكه با آنچه اسفنديار چهاربند اعلام كرده در واقع به نوعي محدوديت در ورود به رشته علوم انساني ايجاد مي‌شود، مي‌گويد: «ما چنين اعتقادي نداريم». او توضيح مي‌دهد كه اين تصميم آموزش و پرورش تهران براساس هدف عملياتي 15در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است كه در آن نسبت به اصلاح محتوا، ارتقاي جايگاه، افزايش كيفيت و كارآمدي علوم‌انساني در نظام تعليم و تربيت رسمي و عمومي مبتني بر مبناي ديني در چارچوب نظام معيار اسلامي تصريح شده‌است.

    مصوبه شورا الزامي است

بسياري از كارشناسان مي‌گويند اعلام اين خبر و تصميم‌گيري درباره آن در حيطه اختيارات مديركل آموزش و پرورش يك استان نيست. براساس ماده 6 قانون تشكيل شوراي‌عالي آموزش و پرورش، بررسي و تصويب هدف‌ها و نظام آموزش وپرورش براساس خط‌مشي كلي آموزش‌وپرورش، بررسي وتصويب طرح‌هاي توسعه در داخل رشته‌هاي مختلف تحصيلي براساس احتياجات نيروي انساني و با توجه به امكانات كشور از وظايف و اختيارات اين شوراست. براساس ماده 6 قانون تشكيل شوراي‌عالي آموزش و پرورش بايد تصميمات استراتژيك آموزش و پرورش ازجمله ايجاد محدوديت در برخي رشته‌هاي تحصيلي بايد در اين شورا مطرح و تصويب شود.

دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش همشهري كه آيا ايجاد محدوديت در ورود دانش‌آموزان به رشته علوم انساني در شوراي‌عالي آموزش و پرورش تصويب شده‌، چنين پاسخ مي‌دهد: «خير! موضوع حذف رشته علوم انساني از دبيرستان‌هاي دولتي از سال آينده در شوراي‌عالي آموزش و پرورش مطرح و مصوب نشده‌است و چنين كاري نياز به مصوبه شورا دارد». مهدي نويد ادهم تأكيد مي‌كند: «اعلام تصميمات و مصوبات شوراي‌عالي آموزش و پرورش براساس قانون شوراي‌عالي بر عهده دبيركل است و تاكنون چنين چيزي را اعلام نكرده‌ام». او كه از شنيدن اين خبر متعجب شده مي‌گويد: «با وجود احترامي كه براي همه همكاران قائل هستم ولي نمي‌دانم چرا يك مدير اجرايي خارج از حيطه مسئوليتش سخن گفته است».

    تصميم غلط

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نيز معتقد است آنچه مديركل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرده تصميم اشتباهي است و مي‌گويد: «اين بگير و ببند صحيح نيست و نبايد يكباره اعلام شود. هيچ دبيرستاني حق ندارد از دانش‌آموزان در رشته علوم انساني ثبت‌نام كنند.»

ابرهيم سحرخيز مي‌گويد: «اغلب اين مدارس آزمون ورودي دارند، شهريه دريافت مي‌كنند. مگر چند مدرسه فرهنگ داريم و چند دانش‌آموز مي‌توانند ثبت‌نام كنند؟ اين كار خيلي تند است و به‌نظرم شدني نيست».

مشاور كميسيون آموزش مجلس دلايل خود را در مخالفت با اين تصميم چنين توضيح مي‌دهد: «اگر دانش‌آموزي در يك منطقه دور افتاده‌اي از تهران تمايل داشت به هر دليلي در رشته علوم انساني ادامه تحصيل بدهد بايد چكار كند؟ نمي‌توان دانش‌آموزي را براساس هدايت تحصيلي دروس 3ساله دوره متوسطه اول از ادامه تحصيل در علوم انساني محروم و مجبورش كرد در دبيرستان فرهنگي درس بخواند كه معدل بالا مي‌خواهد».

    ايجاد محدوديت غيرقانوني

بهروز فتحي، كارشناس بازنشسته آموزش و پرورش به همشهري مي‌گويد: «اگر آنچه مدير آموزش و پرورش تهران گفته، اجرايي شود براي ادامه تحصيل گروهي از دانش‌آموزان محدوديت ايجاد مي‌شود كه قانوني نيست. اين كار حتي تبعاتي نظير ترك تحصيل به‌دنبال دارد. مدارس فرهنگ در تهران محدود هستند، شهريه دريافت مي‌كنند و آزمون ورودي دارند و اغلب دانش‌آموزاني كه به رشته علوم انساني مي‌روند به لحاظ علمي ضعيف هستند و خانواده‌هاي آنان نيز توان پرداخت شهريه را ندارند».

    تكذيب آموزش و پرورش

پس از واكنش منفي بسياري از كارشناسان به حذف رشته علوم انساني، مديركل دفتر آموزش متوسطه نظري با اعلام اينكه حذف رشته علوم انساني در مدارس دولتي، هرگز سياست وزارت آموزش و پرورش نيست، با تكذيب اينكه آنچه مديركل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرده به خبرگزاري فارس گفت: «در كل كشور اصلا چنين چيزي نيست و در شهر تهران نيز فكر نمي‌كنم اين‌چنين باشد».

قربانعلي افشاني تأكيد كرد: در حال حاضر مدارس فرهنگ فقط در رشته علوم انساني دانش‌آموز مي‌گيرند و با معدل 18به بالا ثبت‌نام مي‌كنند. در اينكه رشته علوم انساني در سال‌هاي گذشته انتخاب اول دانش‌آموزاني بوده كه عمدتا سطح علمي بالايي ندارند و بايد فكري براي حل اين معضل كرد ترديدي نيست اما به‌نظر مي‌رسد آنچه روز گذشته اعلام شد نه شدني است و نه راه‌حل مناسبي براي اين مشكل!

    طفره از پاسخگويي

مسئولان ذيربط در وزارت آموزش و پرورش ازجمله معاون آموزش متوسطه وزير آموزش وپرورش از پاسخ به ابهامات و پرسش‌هاي همشهري در اين‌باره طفره رفتند. حسيني ارسنجاني، مشاور معاون آموزش متوسطه وزير در پاسخ به اين پرسش همشهري كه آيا چنين كاري نياز به مصوبه شوراي‌عالي آموزش و پرورش دارد، به نقل از او گفت كه «چون اين خبر را مديركل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرده پاسخ پرسش شما را نيز بدهد!» اين در حالي است كه زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس از حذف رشته علوم انساني از مدارس دولتي شهر تهران تمام قد دفاع كرده‌است. زرافشان توضيح داده كه ثبت‌نام دانش‌آموزان در سال آينده در رشته ادبيات و علوم انساني در سراسر كشور انجام مي‌شود اما در تهران با استفاده از ظرفيت خوب مدارس فرهنگ، اين كار انجام خواهد شد ضمن اينكه مدارس فرهنگ مصوبه شوراي‌عالي آموزش و پرورش را دارد.

همشهری

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: