چغازنبیل، تخت جمشید و نقش جهان؛ اولین آثار معماری ثبت شده کنوانسیون غرب آسیا

1394/8/26 ۱۱:۲۱

چغازنبیل، تخت جمشید و نقش جهان؛ اولین آثار معماری ثبت شده کنوانسیون غرب آسیا

۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۴۵ سال از تأسیس کنوانسیون مکان‌های میراث جهانی معروف به کنواسیون ۱۹۷۲، در ۱۶ نوامبر این سال در مجمع عمومی یونسکو می‌گذرد. در میان کشورهای غرب آسیا ایران با ۱۷ میراث ثبت شده در یونسکو بیشترین میراث جهانی را دارد. چغازنبیل٬ تخت جمشید، میدان نقش جهان از ایران و دمشق در سوریه نخستین مکان‌هایی بودند که در ۱۹۷۹ در این منطقه در فهرست میراث جهانی ثبت شدند. در غرب آسیا از ۷۱ میراث ثبت شده تا سال ۲۰۱۱، ۶۷ میراث فرهنگی، ۱ میراث طبیعی و ۳ میراث ترکیبی بوده است.

 

  ۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۴۵ سال از تأسیس کنوانسیون مکان‌های میراث جهانی معروف به کنواسیون ۱۹۷۲، در ۱۶ نوامبر این سال در مجمع عمومی یونسکو می‌گذرد.

 در میان کشورهای غرب آسیا ایران با ۱۷ میراث ثبت شده در یونسکو بیشترین میراث جهانی را دارد. چغازنبیل٬ تخت جمشید، میدان نقش جهان از ایران و دمشق در سوریه نخستین مکان‌هایی بودند که در ۱۹۷۹ در این منطقه در فهرست میراث جهانی ثبت شدند. در غرب آسیا از ۷۱ میراث ثبت شده تا سال ۲۰۱۱، ۶۷ میراث فرهنگی، ۱ میراث طبیعی و ۳ میراث ترکیبی بوده است.

ارگ بم، سنگ‌نبشته بیستون، پاسارگاد، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، سازه‌های آبی شوشتر، گنبد سلطانیه، بازار تبریز، تخت سلیمان، باغ ایرانی از دیگر مکان های ثبت شده از ایران در این نهاد جهانی است.

میراث جهانی یونسکو "World Heritage Sites" به مجموعه مکان‌های فرهنگی و یا طبیعی ثبت‌شده در سازمان جهانی اطلاق می‌شود که بصورت فهرستی توسط کمیته میراث جهانی یونسکو همه ساله برگزیده شده‌اند.

سایت‌هایی که در این فهرست قرار می‌گیرند بر اساس کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، محسوب می‌شوند و دولت‌ها موظف به حفظ و نگهداری این آثار هستند.

بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند. حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی‌ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.

این کنوانسیون از یک دیباچه و ۳۸ ماده در هشت فصل تشکیل شده است.

ایتالیا مقام نخست را در تعداد میراث جهانی یونسکو در جهان دارد. تا نوامبر ۲۰۱۴ ایتالیا ۵۰ اثر،چین ۴۷ اثر و اسپانیا ۴۴ اثر ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو داشته‌اند.

بر اساس اعلام سال ۱۳۹۲، ۹۶۲ اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو، در این سازمان ثبت شده‌اند، که ۷۴۵ اثر، جز آثار فرهنگی، ۱۸۸ اثر، جز آثار طبیعی و ۲۹ اثر دیگر، ترکیبی هستند.

فهرست میراث جهانی در غرب آسیا شامل ۷۱ میراث جهانی در ۱۶ کشور ارمنستان، آذربایجان، بحرین، قبرس، گرجستان، ایران، عراق، اسرائیل، اردن، لبنان، عمان، عربستان سعودی، سوریه، ترکیه، امارات متحده عربی و یمن می‌شود. کویت نیز در این منطقه قرار دارد ولی هیچ گونه میراث جهانی درآن ثبت نشده‌است.

منبع: هنرآنلاین

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: