خاطره دعایی از رهایی موسوی بجنوردی از اعدام

1394/8/25 ۱۴:۰۵

خاطره دعایی از رهایی موسوی بجنوردی از اعدام

در مراسم پایانی بیست و دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی که با تقدیر از سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی همراه بود، از پایین بودن میزان مطالعه در کشور انتقاد شد. در مراسم پایانی بیست و دومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی که روز یکشنبه 25 آبان‌ماه همزمان با هفته کتاب با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد، سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزاری بیست و دومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی را فرصتی برای ترغیب و تشویق دانشجویان به تولید و خلق آثار مکتوب و ایجاد نشاط علمی دانست و در سخنانی گفت: واقعیت تلخ این است که عرصه کتاب و کتاب‌خوانی حال خوشی ندارد. تولید و توزیع و مصرف کتاب در کشوری که تعالیم دینی و ملی آن با اهتمام به فرهنگ مکتوب و هم‌نشینی با عالمان و تکریم علم عجین است، وضعیت فعلی‌اش آنچنان که متخصصان و کارشناسان امر بیان می‌کنند با جایگاه درخور و بایسته فاصله زیادی دارد.

 

در مراسم پایانی بیست و دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی که با تقدیر از سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی همراه بود، از پایین بودن میزان مطالعه در کشور انتقاد شد.

 در مراسم پایانی بیست و دومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی که روز یکشنبه 25 آبان‌ماه همزمان با هفته کتاب با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد، سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزاری بیست و دومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی را فرصتی برای ترغیب و تشویق دانشجویان به تولید و خلق آثار مکتوب و ایجاد نشاط علمی دانست و در سخنانی گفت: واقعیت تلخ این است که عرصه کتاب و کتاب‌خوانی حال خوشی ندارد. تولید و توزیع و مصرف کتاب در کشوری که تعالیم دینی و ملی آن با اهتمام به فرهنگ مکتوب و هم‌نشینی با عالمان و تکریم علم عجین است، وضعیت فعلی‌اش آنچنان که متخصصان و کارشناسان امر بیان می‌کنند با جایگاه درخور و بایسته فاصله زیادی دارد.

پورعلی اظهار کرد: وقتی جامعه و بویژه دانشجویان با کتاب و کتاب‌خوانی مأنوس نیستند نمی‌توانیم شاهد حیات فرهنگی غنی باشیم. سال‌هاست که سطح مصرف فرهنگی دانشجویان در حوزه کتاب نگران‌کننده شده است. همچنان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی مهجورترین اشکال مصرف فرهنگی است. متأسفم که در این هفته نور این نگرانی‌ها را تکرار می‌کنم ولی واقعیت آن است که با وضعیت فعلی عرصه کتاب و کتاب‌خوانی، امکان تحقق سرمایه فرهنگی و تربیت شهروندان مشارکت‌جو و مسئول اندک است.

او با بیان اینکه لنگرگاه ثبات و قوام هر جامعه‌ای ریشه در فرهنگ دارد و فاخرترین عرصه فرهنگ به پدیدآورندگان خلاق و فعالان فرهنگ مکتوب تعلق دارد با اشاره به آمارهای مطالعه اظهار کرد: طبق آمارها میزان مصرف فرهنگی دانشجویان به اندازه‌ای نیست که آن‌ها را برای ایفای نقش‌هایی که از آن‌ها انتظار می‌رود آماده کند. با این روند جامعه ایران در آینده شاهد حضور نسل‌هایی است که مصرف‌کنندگان غیرفعال‌تر محصولات فرهنگی‌اند و استمرار این وضعیت پیام‌آور بحران در حیات فرهنگی ایران است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: با این تصویر که دور از واقعیت و مبالغه‌گویی نیست ارزش فرهنگی فعالیت خلاقانه دانشجویان و استادان مولف و مترجم در شکل‌ دادن به سرمایه فرهنگی جامعه ایرانی و پویایی و حیات‌بخشی به عرصه فرهنگ بهتر شناخته می‌شود.

پورعلی در ادامه از حضور دانشجویان مولف برای حضور در این جشنواره و همچنین اعضای هیأت داوران و نهادهای همکار در برگزاری آن قدردانی کرد.

در ادامه این مراسم غلامعلی افروز از استادان دانشگاه تهران با ابراز خوشحالی برای حضور در این مراسم به سابقه آشنایی و فعالیت خود در جهاد دانشگاهی از بدو انقلاب اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی بذر بسیار پربرکتی است که در اول انقلاب کاشته شد و الان ثمره‌های نیکوی آن فراوان است. جهاد دانشگاهی در حال حاضر یکی از مقدس‌ترین، پویاترین، خلاق‌ترین و فرهنگی‌ترین نهادهای کشور است که باعث شده قداستی پیدا کند که ارزشمند است.

این استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران سپس به برپایی هفته کتاب و مسئله پایین بودن سطح مطالعه مردم اشاره کرد و با طرح این پرسش که چرا در بین جامعه ایرانی فرهنگ مطالعه نیست و برای رفع آن چه باید کرد، گفت: برای حل این مشکل باید به خانواده و دبستان برگردیم. این خانواده و به خصوص معلمان هستند که می‌توانند کودکان را شیفته کتاب‌خواندن کنند. آن‌ها می‌توانند فرهنگ‌آفرین باشند، به خصوص معلمان که بیشترین نقش‌آفرینی را در فرهنگ یک کشور دارند.

افروز اظهار کرد: باید صالح‌ترین آدم‌ها در کلاس‌ها به عنوان معلم چیده شوند؛ کاری که متأسفانه در کشور ما وجود ندارد و هنوز صحبت از معلمان شرکتی است. صداوسیما نیز می‌تواند با نشان دادن خانواده‌های مطلوب فرهنگ‌سازی کند نه اینکه سیاه‌نمایی‌ها را نشان بدهد.

او همچنین گفت: تولید و مونتاژ کتاب در ایران مثل برخی از کشورها زیاد است اما مهم این است که ناشران مطلوب جهانی فقط آثاری را منتشر می کنند که حرف تازه‌ای داشته باشند. باید از این قبیل کتاب‌ها منتشر کرد و از آن‌ها حمایت شود.

افروز خلاقیت را یکی از دلایل مهم برای نگارش کتاب مطلوب دانست و به ذکر ویژگی‌های آدم‌های خلاق پرداخت.

 در بخش دیگری از این مراسم محمد اللهیاری معاون توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در پنج سالی که مسوولیت برگزاری هفته کتاب را داشتم همواره برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی یکی از برنامه‌های درخشان هفته کتاب بود. برنامه جشنواره کتاب سال دانشجویی جزو فعالیت‌های نخبگانی هفته کتاب تعریف می‌شود.

او همچنین گفت: در حال حاضر بالغ بر سه‌هزار کتابخانه در سراسر کشور وجود دارد که با توجه به پایین آمدن تیراژ کتاب در برخی از رشته‌ها و بالطبع پایین‌آمدن سطح مطالعه می‌طلبد که تعداد این کتابخانه‌ها بیشتر شود.

اللهیاری گفت: در حال حاضر بیش از دو و نیم میلیون نفر از مردم ایران به کتابخانه‌های عمومی مراجعه می‌کنند.

در ادامه مراسم عادل تقوی سرپرست سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و دبیر این دوره از جشنواره کتاب سال دانشجویی گزارشی از بیست و دومین دوره این جشنواره ارائه کرد و گفت: در این دوره جمعا 594 اثر دریافت شده که در شش گروه طبقه‌بندی شده و مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. از این تعداد 378 عنوان اثر تألیفی و 216 عنوان ترجمه است.

او اظهار کرد: به تفکیک حوزه‌ها علوم انسانی با 300 عنوان کتاب بیشترین تعداد آثار رسیده را به خود اختصاص داده است. گروه علوم پزشکی و دامپزشکی با 115 عنوان کتاب در ردیف دوم و گروه فنی و مهندسی با 77 عنوان کتاب در ردیف سوم قرار دارد و کمترین تعداد آثار نیز مربوط به علوم پایه است.

دبیر این دوره از جشنواره کتاب سال دانشجویی بیان کرد: از بین این آثار 10 اثر برگزیده و 27 اثر تقدیری در بخش‌های مختلف مانند ناشر برگزیده، مولف جوان، مولف پرکار و... معرفی شده است.

همچنین حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به گزارش این دوره از جایزه کتاب سال دانشجویی که در آن کتاب‌های رشته مهندسی نسبت به سال‌های قبل افت داشته است‌، گفت: با توجه به اهمیت مهندسی در توسعه اقتصادی و همچنین این بحث که کار پژوهشی و علمی دانشگاهی خیلی در خدمت کارهای علمی نیست،‌ گفته می‌شود که باید فعالیت‌هایی انجام دهیم تا به درد حل مشکلات جامعه بخورد اما راه حل این مشکلات پایین آوردن سطح پژوهش‌های علمی دانشگاهی نیست؛ بلکه راه حل ارتقای جامعه است.

او در ادامه اظهار کرد: راهکار رفع مشکلات جامعه در حوزه اقتصادی این است که از تولید محصولات باکیفیت حمایت کنیم. اگر این اراده در کشور و در بین مسئولان شکل بگیرد صنعتگر ما مجبور است به سراغ پژوهش برود؛ اما متاسفانه هنوز این تصمیم گرفته نشده است که از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی مراکز علمی کشور استفاده شود.

طیبی با اشاره به طرح حمایت دولت از خرید خودروهای داخلی، این حرکت را بسیار ارزنده دانست و گفت: دولت باید از کیفیت هم حمایت کند و این کار شدنی است، تنها باید تضمین بدهیم که از پژوهش‌های علمی استفاده شود. این زمانی حاصل می‌شود که سیاسیون ما که مسائل حاشیه‌ای را به متن و متن را به حاشیه می‌برند در برنامه‌های پیشرفت کشور با هم جنگ و دعوا نکنند.

رئیس جهاد دانشگاهی همچنین به لزوم دیده شدن موضوع پیشرفت کشور در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: نباید این برنامه‌ها به خاطر مسائل سیاسی تغییر کند. چیزی که باید اتفاق بیفتد این است که بعد از مذاکرات 1+5 باید بر سر مسائل مربوط به پیشرفت کشور به یک وفاق ملی برسیم.

بخش دیگری از این مراسم به تقدیر از مقام علمی و خدمات فرهنگی سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی اختصاص داشت.

در این بخش از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات خواسته شد که درباره شخصیت سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی سخن بگوید.

دعایی ابتدا از جهاد دانشگاهی برای برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و سپس گفت: آقای بجنوردی بسیار دوست داشت که در این مراسم حضور پیدا کند اما به دلیل وضعیت جسمی و بیماری که باعث شده تحرک برای او دشوار باشد متأسفانه نتوانست در مراسم حضور پیدا کند.

او با اشاره به آشنایی خود با موسوی بجنوردی از زمان قبل از انقلاب گفت: من این توفیق را داشته‌ام که 11 سال در نجف محضر پدر ایشان را درک کنم و از این بابت بسیار خرسندم.

او اظهار کرد: معروف بود که آقای سیدمحمدکاظم بجنوردی قبل از بلوغ از یک نبوغ برخوردار بوده است و به همین خاطر پیش از بلوغ به محضر شهید صدر رسیده بود. او در 18 سالگی عضو کادر زیرزمینی به نام حزب ملل اسلامی در عراق شد که این حزب پس از سرنگونی حزب بعث عراق، نقش مهمی در این کشور ایفا کرد.

سرپرست موسسه اطلاعات سپس با اشاره به دوره‌های مبارزاتی محمدکاظم موسوی بجنوردی در قبل از انقلاب اظهار کرد: زمانی که ایشان را به خاطر مبارزات‌شان دستگیر و زندانی کردند و حکم اعدام برایش درنظر گرفته شد، آیت‌الله حکیم شخصا به دربار تلفن کرد و به شخص اول مملکت گفت که آقای موسوی بجنوردی چهره‌ای در حد چه گوآرا در آمریکای لاتین است و نباید این شخصیت را اعدام کنند. اصرار آقای حکیم باعث شد که حکم اعدام ایشان به حبس ابد تغییر پیدا کند.

دعایی به ادامه مبارزات محمدکاظم موسوی بجنوردی در زندان وپس از آن اشاره کرد و گفت: آقای بجنوردی در فعالیت‌هایش هم مبارزه مسلحانه وجود دارد و هم کارهای مربوط به کادرسازی و مباحث مربوط به توسعه ایدئولوژیکی فعالیت‌ها.

او یکی از مهمترین کارهای موسوی بجنوردی را تأسیس مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی دانست.

در ادامه کیانوش کیانی هفتلنگ مشاور عالی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی به نمایندگی از سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی لوح تقدیر جشنواره کتاب سال دانشجویی را دریافت کرد.

همچنین به پاس 14 سال فعالیت محمد سلگی در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با اهدای لوح سپاس از او تقدیر شد و در پایان برگزیدگان و شایستگان تقدیر این دوره از جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند و جوایز خود را با حضور علی منتظری، حمیدرضا طیبی، سیدمحمود دعایی، سعید پورعلی، عبدالحمید احمدی (معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان)، مجید غلامی جلیسه (مدیر خانه کتاب)، محمد اللهیاری، عادل تقوی و... دریافت کردند.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: