طباطبایی؛‌ فیلسوف آزاداندیش / دکتر غلامحسین دینانی

1394/8/24 ۰۹:۰۹

طباطبایی؛‌ فیلسوف آزاداندیش / دکتر غلامحسین دینانی

در سالگرد درگذشت مرحوم علامه طباطبایی، پای صحبت شاگرد دانشورش می‌نشینیم و گزیده‌ای از سخنانش را که پیشتر به صورت گفتگو چاپ شده، مرور می‌کنیم:

 

اشاره: در سالگرد درگذشت مرحوم علامه طباطبایی، پای صحبت شاگرد دانشورش می‌نشینیم و گزیده‌ای از سخنانش را که پیشتر به صورت گفتگو چاپ شده، مرور می‌کنیم:

علامه طباطبایى امروز در ایران شناخته شده است؛ ولى معتقدم آن‌ چنان که باید، هنوز شناخته شده نیست. اهل تفسیر او را با «المیزان» ‏مى‏ شناسند که یکى از بهترین و مهمترین تفاسیرى است که تاکنون بر قرآن کریم نوشته شده است؛ عده‏اى او را به‏عنوان عابد و زاهد و عارف مى‏ شناسند که‏ دستورات ذکرى به اشخاص داده است و خود نیز اهل ذکر و عرفان بود و استادانش عارف ‏بودند، مثل مرحوم قاضى‏ طباطبایى. کسانى که با علامه ‏آشنایى دارند، مقام عرفانى او را مى ‏دانند، هرچند که در زمینه عرفان، اثر روشن و شایعى ‏به ‏صورت مستقیم منتشر نکرد؛ ولى گفتار و کردارش همه عرفانى بود و همه دیده ‏اند. زهد وعرفان و ادبش بى ‏نظیر بود. او در برخورد با شاگردان و غیر شاگردان و مقوله ادب، نمونه بود.

مقام فلسفى او را نیز همه مى‏دانند. بسیارى از رجال کشور در فلسفه شاگردش بوده‏اند. بزرگان و فیلسوفان فعلى، در حوزه و جاهاى دیگر غالباً شاگردان او هستند. کتاب «بدایه‌ الحکمه» و «نهایه‌ الحکمه» ایشان در دسترس است و همه ‏مى‏ خوانند و مقام فلسفى ایشان را نشان مى ‏دهد و همچنین تعلیقاتى که بر «اسفار» ملاصدرا و «بحارالانوار» نوشته است. مرحوم علامه طباطبایى فیلسوف، مفسر و فقیه است. البته آثار فقهى ایشان چاپ‏ نشده ‏است. ایشان در علم فقه و اصول آثار فراوان دارد و در زمان خودش از هیچ فقیه و اصولى کمتر نبود. در ادبیات عرب نیز کم‏ نظیر بود. نوشتارشان نشان مى ‏دهد که ‏چقدر بر ادبیات عرب تسلط دارد و بیشتر به عربى مى‏ نوشت؛ ولى به فارسى هم مى ‏نوشت‏و شعرهایشان نشان مى‏ دهد که چقدر ذوق و احاطه به ‏فارسى داشت؛ شعرهاى ایشان بسیار خوب بود.

آن چیزى که گفته نشده و من کمتر شنیده ‏ام یا اصلاً نشنیده ‏ام و خودم ‏به‏ عنوان یک شاگرد که بسیار به ایشان نزدیک بودم، شاهدش بوده‏ ام، این است که علامه طباطبایى یکى از آزاداندیش‏ ترین مردانى است که من در طول عمرم تاکنون‏ دیده‏ ام و شاید بتوانم بگویم که: من تاکنون که در سن پیرى ‌ام، انسانى را به حریت فکرى علامه طباطبایى رؤیت ‏نکرده‏ ام، على‏الاطلاق! تاکنون با انسانى ملاقات نکرده‏ام که در حریّت فکرى آزاد اندیش‏ تر از علامه طباطبایى باشد. من‏کسى را به رتبه ایشان در آزادفکرى ندیده ‏ام.

آن مرد بزرگ همواره در حال اندیشیدن بود: در شب و روز، در سفر و حضر، در راه رفتن و نشستن، در خواب و بیدارى؛ همیشه مى ‏اندیشید؛ آن هم به مسائلى که روزمره نبود و من می ‌دیدم چه در میان طلاب و چه در جلساتى که با هانرى ‏کربن داشت و بسیارى از اساتید دانشگاه‏ در آن حضور داشتند، مسئله ‏اى مطرح نمى ‏شد، مگر اینکه احساس مى‏ کردم ایشان قبلاً درباره ‌اش فکر کرده است و برایش تازه نیست. هر اندازه هم که آن سؤال یا مسئله مخالف نظریاتش بود، روى ترش نمى‏کرد و براى فکرکردن و پاسخ گفتن آماده بود و حاضر بود که درباره هر مسئله ‏اى از نو بیندیشد. هم قبلاً اندیشیده بود و هم آمادگى براى اندیشه درباره ‏آن مسئله را داشت. هرگز نمى ‏گفت که این مسئله‏ خلاف مذاق و رشته من است، یا کفر است! هیچ سؤالى‏نبود که از علامه طباطبایى بپرسم ‏و حتى کفرآلود باشد‌، و ایشان با روى باز و لبخند با آن روبرو نشود و پاسخ ندهد.

 

درس خارج فلسفه

به ‏درس اسفار آقاى طباطبایى عده زیادى مى ‏آمدند، من هم رفتم. درس عمومى بود. این رفتن همان و مجذوب شدن همان. بعد متوجه شدم که یک جلسه خصوصى شبانه ‏دارند و فلسفه درس مى‏ دهند. مى ‏توان گفت که آن درس، درس خارج فلسفه بود. آن هم نه ‏در مدرسه، در منزل ها و مخفیانه! اعضاى جلسه بیش از هفت هشت نفر از اصحاب خاص ایشان نبودند و شبهاى پنج ‏شنبه و جمعه در منزل یکى از دوستان برگزار مى‏شد.

در این جلسه امهات مسائل فلسفه مطرح مى‏شد و همه کس به آن‏ راه نداشت، مگر کسى که خود آقاى طباطبایى اجازه بدهد. با ورود به این جلسه، دومرتبه شوقى دیگر در من ایجاد شد که عجیب و غریب ‏بود و دیدم که گمشده من در آن جلسه است و دیگر اساساً کارى با جهان نداشتم. براى من آنچه‏ بود، آنجا بود و آن جلسه و فکر مى‏کردم این جلسه همه چیز من است و دیگر مردن و زنده‏ ماندن و پول داشتن و نداشتن برایم مهم نبود. در آن برهه، همه چیز من آن جلسه و شخصیت علامه طباطبایى بود و ایشان هم هر چیز تازه و بدیعى داشت، در طبق اخلاص مى‏ گذاشت. ما هم هر چه از ذهنمان مى‏ گذشت، با او در میان‏ مى ‏گذاشتیم. بیشتر دغدغه‏ هاى فکرى و مسائل اعتقادى و فلسفى مطرح مى‏ کردم و او با سماحت و بزرگوارى تمام گوش مى‏داد، مى ‏اندیشید و جواب مى ‏داد. ممکن بود در مواردى از پاسخشان قانع نشوم؛ ولى او با بردبارى ‏و سماحت بى ‏نظیر گوش مى‏داد و جواب مى‏داد. من به عمرم مردى به این‏ عاطفه ندیده‏ام. او فیلسوفی کامل و متفکری تمام‌ عیار بود؛ در عین حال، عاطفى ‏ترین انسان روزگار نیز بود.

 

گفتگو با هانرى کربن

در جلسات تهران که هانرى کربن هم حضور داشت، شرکت مى ‏کردم. کربن هر سال ۶ یا ۴ ماه از فرانسه به ایران مى‏آمد و این جلسات تشکیل مى‏شد و آقاى طباطبایى از قم به تهران مى‏ آمد و بنده همراهشان مى ‏آمدم. از قم با اتوبوس به شمس ‏العماره مى‏آمدیم و این معمولاً در هواى ‏گرم تابستان بود. بعد هم تاکسى مى ‏گرفتیم و به منزل آقاى ذوالمجد طباطبایى مى ‏آمدیم. او مردى متمکن بود و خانه ‏اش در واقع آکادمى فلسفه بود و این جلسات در آن تشکیل‏ مى‏شد. در این جلسه کربن و بعضى از اساتید دانشگاه شرکت‏ مى ‏کردند. این جلسه از غنایم روزگار بود. چیزها آموختم و سودها بردم. علامه طباطبایى را قبلاً کشف ‏کرده بودم؛ ولى کربن را در این جلسه کشف کردم که او نیز علامه بود. سالکى بود که ‏از غرب به شرق آمده بود. در غرب بى‏نظیر بود. حرارت فراوانی داشت و تشنگى‏اش براى درک معارف اسلامى و حقایق ‏معنوى لایتناها بود.

کربن یکى از بزرگترین فیلسوفان غرب در عصر ما بود. همه فیلسوفان عصر را دیده و درک ‏کرده بود، نه اینکه مثل ویتگنشتاین یا هایدگر تئورى خاصى بیان کرده باشد. شاید هیچ ‏فیلسوفى به اندازه کربن استاد ندیده بود. او از هایدگر گرفته تا امیل بریه و ژیلسون و ماسینیون ‏و… را دیده بود. با مکتب ‏هاى فلسفى غرب فوق‏العاده آشنایى داشت و متبحر بود. کربن سخت شیفته معنویات و روحانیت بود و معنویت را جستجو مى‏ کرد و بر این باور بود که جهان در حال تهى شدن از معنویت است و باید آن را از نو احیا و پیدا کنیم. کربن از طریق ماسینیون با سهروردى آشنا شد و همه معارف را در آثار سهروردى و سپس ملاصدرا یافته بود و مجذوب این دو فیلسوف‏ بود. او آثار متعددى پدید آورده که شگفت‏انگیز است.

آقاى طباطبایى مرحوم کربن را دوست داشت و کربن نیز آقاى‏ طباطبایى را عاشقانه دوست داشت. من در جلسات مى‏ دیدم که چقدر همدیگر را دوست دارند و به هم ارادت و علاقه دارند. یادم مى ‏آید که کربن یک شب آقاى‏ طباطبایى را به منزلش دعوت کرد. این یک دعوت خصوصى بود و شخص دیگری در آن ‏حضور نداشت. مرحوم علامه به منزل کربن رفت. کربن فرزند نداشت و خانمش هم اهل عرفان و حکمت بود و همراه با او روى آثار عرفانى کار مى‏کرد. کربن معمولاً شبها کار مى‏ کرد و تا صبح بیدار مى‏ ماند. خانمش نیز او را همراهى مى ‏کرد. در میهمانى آن شب، نمى‏دانم چه گذشت؛ ولى تا سالیان بعد، آقاى طباطبایى ‏چندین بار از آن گفت، همچنین بارها از بزرگوارى خانم‌ کربن و فرهیختگى او سخن به میان ‏آورد.

 

حکمت شرقی

کربن حکمت شرق، و حکمت ایرانى شیعى را طلب مى‏کرد و مظهر کاملش را در وجود آقاى طباطبایى مى ‏دید. در کتاب، حکمت را مى‏خواند؛ ولى تجسمش را در چهره آقاى طباطبایى مى‏ دید. آقاى طباطبایى در کربن همین معنویت و احاطه به جهان و اطلاعات فراوان و تفکر جهانى را مى ‏دید. ایشان مى‏ خواست بداند در دنیا چه مى‏گذرد و تازه ‏ترین بحثهاى ‏فکرى جهان چیست و به چه سمت و سویى مى ‏رود و ما در کجاى جهان ایستاده ‏ایم؟ کربن تحت تأثیر اندیشه‏ هاى علامه طباطبایى قرار گرفت و علامه هم از اندیشه‏هاى کربن خیلى بهره برد و نتیجه آشنایى و سود بردن علامه‏ از آشنایى با مکاتب فلسفى غرب بود و توانست در مسائل فلسفى و برخى‏ موضع ‏گیرى‏هاى علمى، از آنها بهره ببرد و تیر به تاریکى‏ نینداخت. مى ‏دانست چه بگوید. کربن هم فراوان استفاده مى‏کرد. آنچه در کتابها خوانده بود، در اینجا تطبیق مى‏ کرد و تصحیح مى‏شد و از حرفهاى علامه تجسم آنها را مى‏یافت و هر دو واقعاً استفاده‏هاى فراوان مى‏کردند و این به نفع عالم تشیع بود. خدمات علامه طباطبایى به عالم ‏تشیع نیاز به گفتن ندارد؛ اما من ‏معتقدم هیچ غربى در طول تاریخ به اندازه کربن به عالم تشیع خدمت نکرده است.

کربن یک فیلسوف معنوى از تبار حکماى اشراقى است. او فیلسوف معنوى ‏است که در مغرب زمین تقریباً نوبر است. و انتهاى اندیشه او رسیدن به معنویت تشیع است. در آنجا مستغرق مى‏شود. معنویت ‏تشیع، عرفان و ولایت است و ولایت کلیّه. او از سرگشتگى غرب فراوان سخن مى‏گفت و دنیا را در سراشیب انحطاط مادى و خالى شدن از معنویت مى ‏دید و نگران بود و از این رو، تا آنجا که مى‏ توانست، مى‏کوشید نورى از معنویت را به‏ جهان بتاباند.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: