مرمت خانه اتحادیه آغاز شد

1394/8/20 ۱۲:۰۵

مرمت خانه اتحادیه آغاز شد

مرمت و بازسازی خانه اتحادیه (امین السلطان) به منظور بهره برداری و کاربری فرهنگی پس از تملک از سوی شهرداری و شورای شهر تهران آغاز شد.

 

مرمت و بازسازی خانه اتحادیه (امین السلطان) به منظور بهره برداری و کاربری فرهنگی پس از تملک از سوی شهرداری و شورای شهر تهران آغاز شد.

به گزارش میراث آریا(chtn)؛اسدالله درویش امیری معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان با اشاره بر همکاری شهرداری تهران و شورای شهر تهران در تملک و بازسازی ملک اتحادیه گفت: این بنا که به خانه اتحادیه شهرت دارد، توسط ابراهیم خان امین السلطان قهوه چی ناصر الدین احداث شده که بعدها توسط پسر وی الحاقات و بناهای دیگری نیز به آن اضافه شد این خانه در طول صدر اعظمی میرزا علی اصغر خان اتابک قبله گاه مراجعان بوده و افراد زیادی بنا بر مشکلات به آنجا پناه آورده و ملاقات های مخفی داشته و تصمیمات خاص درباره سیاست ایران در آن گرفته می شده است.علاوه بر آن شاه قاجار نیز در ملاقات هایی که با افراد خاص داشته، دیدارهایی از این خانه کرده است.

وی ادامه داد: پس از کشته شدن علی اصغر خان اتابک بخشی از خانه- باغ امین السلطان که در جنب منزل ظهیر الدوله قرار داشت به رحیم اتحادیه فروخته شدو پس از مرگ رحیم اتحادیه اراضی خریداری شده و بین وراث تقسیم شد.

درویش امیری گفت: پس از بازدید مسجد جامعی رئیس وقت شورای شهر تهران و جمعی از همراهان وی از خانه اتحادیه که در راستای بازدید های دوره ای شورای شهر صورت گرفت، موضوع تعیین تکلیف، مرمت و خرید خانه اتحادیه مطرح شد که با پیگیری های مستمر کمیته میراث فرهنگی و بافت های فرسوده شورای اسلامی شهر تهران در نودمین جلسه رسمی- علنی فوق العاده شورای شهر در تاریخ 9 شهریور ماه 93 شورای شهر ملزم به تملک و بازسازی خانه اتحادیه شد تا با مشارکت بخش خصوصی پس از انجام تعمیرات و بازسازی با هماهنگی سایر دستگاه های ذیربط خصوصا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای بهره برداری فرهنگی بنا اقدام کنند.

وی تصریح کرد: مقرر شد اعتبار مورد نیاز برای تملک و بازسازی این بنا در متمم بودجه سال 93 و یا بودجه سنوات سال 94 شهرداری تهران منظور و پس از تصویب شورای اسلامی شهر تهران هزینه شود.

وی همچنین یادآور شد: پس از حکم دادگاه برای شناسایی ورثه ملک اتحادیه، این اقدام برای درج در روزنامه های کثیر الانتشار توسط سازمان زیبا سازی صورت گرفت و در نهایت در مهرماه 1394 ملک مذکور به مبلغ 5/28 میلیارد تومان توسط سازمان مذکور خریداری و در حال حاضر در تملک این سازمان بوده که سازمان زیبا سازی در صدد مرمت و احیا آن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: با این اقدام ارزشمند که از سوی شهرداری و شورای شهر تهران صورت گرفت و ملک اتحادیه به منظور کاربری فرهنگی پس از تملک مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است از شهرداری تهران و شورای شهر تقدیر و تشکر می کنیم و امیدواریم این امر پسندیده از سوی نهادها، ارگان های دولتی و غیر دولتی دیگر تکرار شود.

گفتنی است، این بنا همانند دیگر خانه باغهای دوره قاجاریه دارای بخش های اندرونی و بیرونی همراه با تزئینات و آرایه های معماری آن دوره است.و به دلیل نوع کاربری از دو جهت دارای درهای ورودی و خروجی است.موقعیت منزل امین السلطان( اتحادیه) بین دو خیابان اصلی تهران یعنی لاله زار و فردوسی قرار گرفته و از هر دو خیابان می توان به آن وارد یا خارج شد.

در این میان تنها یکی از بناهای چندگانه که در شمال غرب مجموعه قرار دارد مربوط به دوره قاجاریه است و بقیه در دوره های بعد ساخته شده اند.مجموعه ساختمان های فوق همانند دیگر بناهای سبک قاجاریه کاربرد خاص خود را داردو سبک های معماری ملی و التقاتی ایران و اروپا از سبک های متمایز این مجموعه است.

سردر ورودی بنا دارای بخش های تزئین شده با چند نوع آجر تراش دار استکه از مشخصه های جالب هنری دوره قاجاریه است.

یادآور می شود، ملک مزبور به شماره 1205 مورخ 12/4/84 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: