عبدالله انوار: هویت تهران را از خطر نابودی نجات بدهید

1394/7/15 ۱۰:۱۲

عبدالله انوار: هویت تهران را از خطر نابودی نجات بدهید

مریم شهبازی: سومین نشست عصر کتاب با موضوع بررسی تهران در نسخه‌های خطی در حالی برگزار شد که حاضران در این نشست، از جوانان و محققان برای تشکیل (NGO) و تشکل‌های مردم‌نهاد به منظور نجات تهران درخواست همکاری کردند.

 

 مریم شهبازی: سومین نشست عصر کتاب با موضوع بررسی تهران در نسخه‌های خطی در حالی برگزار شد که حاضران در این نشست، از جوانان و محققان برای تشکیل (NGO) و تشکل‌های مردم‌نهاد به منظور نجات تهران درخواست همکاری کردند.

به گزارش «ایران» عبدالله انوار، نسخه شناس و فرهنگ پژوه پیشکسوت که در ارتباط با تهران و هویت تاریخی این کلانشهر بررسی‌های بسیاری انجام داده با اشاره به مشکلاتی که پیش روی پایتخت قرار گرفته گفت: « این شهر از تاریخی هفت هزار ساله برخوردار است. از جهت سیاسی نیز حدود 400 سال است که به مرکز سیاسی کشورمان تبدیل شده است.» انوار تصریح کرد: «با وجود سابقه کهن تهران، این شهر با بی‌مهری بسیاری روبه‌رو شده است. امیدوارم تهران با ساخت و ساز‌های روزافزون بیش از پیش در معرض ویرانی قرار نگرفته و برای حفظ آن تلاش شود.»

وی با خطاب قرار دادن جوانان و محققان و همچنین درخواست همکاری از رسانه‌ها افزود: «تهران به سبب بی‌مهری‌هایی که در حق آن شده در معرض مشکلات متعددی همچون کم آبی قرار گرفته است. باید هر چه زودتر فکری به حال این مسأله شود وگرنه فراموش کردن این شهر تاریخی در نهایت به نابودی هویت آن نیز می‌انجامد.»

 انوار ضمن اشاره به همکاری مشترک با زنده‌یاد حسین کریمان برای پیدا کردن سابقه تهران تصریح کرد: «برای پیدا کردن نام تهران ناچار به جست‌و‌جو در میان آثار و نسخه‌های قدیمی بسیاری شدیم. متأسفانه هیچ اطلاعاتی درباره تهران پیدا نمی‌کردیم تا اینکه در یکی از این جست‌و‌جوها به نام فردی برخوردیم که در انتهای فامیلی او «تهرانی» درج شده بود. بعد از این اتفاق متوجه شدیم که تهران در گذشته متعلق به ری بوده و از ری نیز در آثار تاریخی بسیاری از جمله تاریخ بیهقی نام برده شده است.» براساس گفته‌ها و مستنداتی که این محقق کشورمان به آنها دست پیدا کرده، تهران از زمانی که دور آن خندق کشیده شد از بعد سیاسی اهمیت پیدا کرد. در زمان حکومت شاه عباس تهران بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. از نکات قابل توجهی که در این نشست مطرح شد می‌توان به زندگی زیرزمینی تهرانی ها اشاره کرد. در تاریخ و مستندات تاریخی آمده که مردم این شهر به محض حمله دشمن به  زیرزمین می‌رفتند و در فرصت مناسبی از زیرزمین بیرون آمده و دشمن را غافلگیر می‌کردند.

انوار بعد از ارائه تاریخچه مختصری از این شهر هفت هزار ساله گفت: « شرایط به گونه‌ای شده که خودمان در حال از میان بردن هویت تاریخی این شهر هستیم. همین تغییر نام خیابان‌ها و کوچه‌ها که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم از جمله آسیب‌ها به تاریخ آن به شمار می‌آید.»

وی به کتابی اشاره کرد که در ارتباط با تاریخ فرانسه خوانده و افزود: « فرانسویان تمام کوچه‌ها و محله‌هایی را که در انقلاب فرانسه محل وقوع اتفاق‌هایی بوده‌اند، با همان نام و شکل حفظ کرده‌اند. بنابراین با تغییر نام‌هایی که با آن مواجه بوده و هستیم مخالفم.» احمد مسجد جامعی که در اواخر نشست به این مراسم رسید به قرار گرفتن اقوام و مذاهب مختلف در شهر تهران طی سال‌ها اشاره کرد و گفت که این همنشینی منجر به  تولد فرهنگی خاص این شهر شده است.

در پایان باز هم تأکید شد که مردم و مسئولان باید بدانند که تهران به واسطه مشکلاتش بیش از هر زمان دیگری امروز به تلاش (NGO)ها و تشکل‌ها برای نجات آن نیاز دارد.

روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: