بررسی پیشینه داعش در کتاب «ریشه‌های تجدید حیات خلافت اسلامی و تاثیر ژئوپلتیک آن»

1394/6/25 ۱۲:۱۱

بررسی پیشینه داعش در کتاب «ریشه‌های تجدید حیات خلافت اسلامی و تاثیر ژئوپلتیک آن»

کتاب «ریشه‌های تجدید حیات خلافت اسلامی و تاثیر ژئوپلتیک آن» تالیف سیدعلی موجانی، رئیس کتابخانه وزارت امور خارجه منتشر شد. کتاب «ریشه‌های تجدید حیات خلافت اسلامی و تاثیر ژئوپلتیک آن» نوشته سیدعلی موجانی به بررسی ریشه‌های داعش می‌پردازد. دبیر علمی این کتاب نیز بر عهده دکتر علی بهرامیان بوده است.

 

کتاب «ریشه‌های تجدید حیات خلافت اسلامی و تاثیر ژئوپلتیک آن» تالیف سیدعلی موجانی، رئیس کتابخانه وزارت امور خارجه منتشر شد.

 کتاب «ریشه‌های تجدید حیات خلافت اسلامی و تاثیر ژئوپلتیک آن» نوشته سیدعلی موجانی به بررسی ریشه‌های داعش می‌پردازد. دبیر علمی این کتاب نیز بر عهده دکتر علی بهرامیان بوده است.

این کتاب در چهار فصل تنظیم شده که سرفصل‌های آن شامل «ریشه‌های بحران»، «ملت‌سازی عربی»، «خلافت و طریقت» و «فرصت‌ها و تهدیدها» به همراه ضمائم است.

فصل نخست با عنوان «ریشه‌های بحران» از مطالبی مانند «عراق گسلی در دنیای اسلام»، «عراق پس از سقوط چندباره بغداد»، «عراق و انقلابات عربی معاصر؛ تاثیر و تاثر»، «مردم سالاری مسیر پرچالش عراق پس از سال 2005 .م»، «پیام انتخابات مجلس عراق در 2014» و «خلافت، پروژه‌ای خارج از تصور برای دنیای اهل سنت» تشکیل شده است.

«ملت‌سازی عربی» در فصل دوم مورد توجه نویسنده قرار گرفته و تلاش کرده در این قسمت مباحث «دنیای عرب و مساله خلافت»، «ایده بعثت و سامان آن در عراق و سوریه»، «زمینه‌های وحدت سوریه و عراق»، «حزب بعث در مسیر ساخت دولت واحد عراق و سوریه»، «بعث سوریه در تقابل با بعث عراق»، «جریان بعث در پس تحولات دهه نود قرن گذشته میلادی»، «حزب بعث و جریان‌های سلفی - تکفیری»، «پیشینه دولت اسلامی»، «داعش در نگاه سوری - عراقی» و «آینده ناپایدار» را دنبال کند.

موجانی در فصل سوم با نام «خلافت و طریقت» به دنبال بررسی «خلافت و طریقت»، «چرا نقشبندیان»، «تقابل با وهابیان و علویان نقطه اتصال نقشبندیان شام»، «تولد ایده خلافت، نتیجه جهاد در قفقاز»، «باب عالی و بهره‌گیری از جنبش نقشبندیان»، «پیشینه جنبش عملگرای احیای خلافت اسلامی» و «حزب بعث عراق در مواجهه با خلیفه و کردهای نقشبندی» است.

«فرصت‌ها و تهدیدها» عنوان فصل پایانی کتاب است و پس از آن نیز ضمائم از احمد حسن البکر تا طه هاشمی پرداخته است.

مولف کتاب برای تالیف اثر خود بارها به عراق سفر کرده و مسائل آن را از نزدیک مورد بررسی قرار داده و پس از مرور تاریخچه عراق، سراغ حزب بعث، انقلاب‌های عربی و داعش در نگاه سوری - عراقی رفته است.

 کتاب «ریشه‌های تجدید حیات خلافت اسلامی و تاثیر ژئوپلتیک آن» نوشته سیدعلی موجانی در  214 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به قیمت 10 هزار تومان از سوی اداره نشر وزارت امور خارجه منتشر شده است.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: