فرهنگ نمادهای عرفانی در زبان فارسی

1395/4/13 ۱۳:۵۷

 فرهنگ نمادهای عرفانی در زبان فارسی

شرف الدین تبریزی اصطلاحات استعاری صوفیه را به سه فصل تقسیم نموده و در هر قسمت به تعریف و شرح این اصطلاحات پرداخته است: فصل اول در اسامی معشوق و آنچه که متعلق به اوست می باشد که اصطلاحاتی همچون محبت ، آرزو، میل... تعریف و تفسیر شده است.

 

 شرف الدین تبریزی اصطلاحات استعاری صوفیه را به سه فصل تقسیم نموده و در هر قسمت  به تعریف و شرح این اصطلاحات پرداخته است: فصل اول در اسامی معشوق و آنچه که متعلق به اوست می باشد که اصطلاحاتی همچون محبت ، آرزو، میل... تعریف و تفسیر شده است.

فصل دوم در اسامی ای که میان عاشق ومعشوق متداول است، می باشد واصطلاحاتی همچون شاهد، تجلی، صبح...تعریف و شرح شده است.

فصل سوم - در کلماتی چند که مخصوص به عاشق واحوال اوست- می باشد که کلماتی همچون فقر، سعادت، شقاوت...تعریف و تفسیر شده است.

به عبارتی این اثر شامل شرح مختصر واژه‌ها و اصطلاحات استعاری و غیر استعاری عرفان و تصوف اسلامی است كه ذیل سه موضوع فراهم آمده است: ((در اسامی معشوق))، ((در اسامی كه میان عاشق و معشوق متداول است)) و ((در كلمات كه مخصوص به عاشق و احوال اوست)) .

این فرهنگ و پایان آن به نمایه الفبایی مدخل‌ها، فهرست اضداد، منابع و غیره اختصاصی یافته است . این واژه نامه بر اساس نسخه‌های (ایاصوفیا)، (كتابخانه آستان قدس) و (كتابخانه مركزی دانشگاه تهران) توسط نجیب مایل هروی مورد تصحیح و تنقیح قرار گرفته است .

حسین‌بن‌احمد الفتی ‌تبریزی، رشد الالحاظ فی کشف الالفاظ: فرهنگ نمادهای عرفانی در زبان فارسی،  تهران، مولی، 136 صفحه، شمارگان: 110، قطع : رقعی، بها: 100000 ریال ، 1394.

 

منبع: میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: