«نوبل فلسفه» به یورگن هابرماس و چارلز تیلور اهدا شد

1394/5/25 ۰۹:۴۷

«نوبل فلسفه» به یورگن هابرماس و چارلز تیلور اهدا شد

اندیشمندان یورگن هابرماس و چارلز تیلور، دو تن از چهره‌های فلسفه و جامعه‌شناسی در جهان، جایزه «جان کلوگه» را که از آن با عنوان نوبل فلسفه یاد می‌شود، دریافت کردند. به گزارش مهر به نقل از دویچه وله، یورگن هابرماس، اندیشمند آلمانی و چارلز تیلور، متفکر کانادایی از جمله کسانی هستند که در آثار خود به دگرگونی‌ها و چالش‌های دنیای مدرن پرداخته و می‌پردازند. این دو فیلسوف جایزه «جان کلوگه» را مشترکاً دریافت کرده‌اند که از آن به عنوان «نوبل فلسفه» یاد می‌شود و مبلغ ۱.۵ میلیون را نیز در برمی‌گیرد. این جایزه بطور نامرتب اهدا می‌گردد. جیمز بلینگتون، رئیس کتابخانه کنگره آمریکا ضمن اعلام این خبر هابرماس و تیلور را دو فیلسوف برجسته خواند که به‌شکل فعال و قاطعانه در بحث‌های مربوط به سیاست‌های روز مشارکت دارند.

اندیشمندان یورگن هابرماس و چارلز تیلور، دو تن از چهره‌های فلسفه و جامعه‌شناسی در جهان، جایزه «جان کلوگه» را که از آن با عنوان نوبل فلسفه یاد می‌شود، دریافت کردند.

به گزارش مهر به نقل از دویچه وله، یورگن هابرماس، اندیشمند آلمانی و چارلز تیلور، متفکر کانادایی از جمله کسانی هستند که در آثار خود به دگرگونی‌ها و چالش‌های دنیای مدرن پرداخته و می‌پردازند. این دو فیلسوف جایزه «جان کلوگه» را مشترکاً دریافت کرده‌اند که از آن به عنوان «نوبل فلسفه» یاد می‌شود و مبلغ ۱.۵ میلیون را نیز در برمی‌گیرد. این جایزه بطور نامرتب اهدا می‌گردد. جیمز بلینگتون، رئیس کتابخانه کنگره آمریکا ضمن اعلام این خبر هابرماس و تیلور را دو فیلسوف برجسته خواند که به‌شکل فعال و قاطعانه در بحث‌های مربوط به سیاست‌های روز مشارکت دارند.

یورگون هابرماس در سال ۱۹۲۹ در دوسلدورف به دنیا آمد و تحصیلات عالی خود را در رشته‌های فلسفه، روان‌شناسی و ادبیات آلمانی در دانشگاه‌های گوتینگن، زوریخ و بن گذراند.

او از سال ۱۹۵۴ با سمت استادی در دانشگاه هایدلبرگ به تدریس فلسفه پرداخت. شهر دوسلدورف، زادگاه یورگن هابرماس، فیلسوف و جامعه‌شناس آلمانی، با اهدای جایزه‌‌هاینریش‌هاینه به این متفکر نامدار، از او ستایش کرد. هابرماس به هنگام دریافت جایزه‌ خود، از اروپای واحد دفاع کرد.

هابرماس از چهره‌های فلسفه و جامعه‌شناسی جهان است که به ایران نیز سفر کرده است. او در اردیبهشت‌‌ماه ۱۳۸۱ به دعوت مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ها به ایران آمده و در دانشگاه تهران سخنرانی کرد. برخی از آثار یورگن هابرماس و همچنین چارلز تیلور به فارسی نیز ترجمه و منتشر شده‌اند. چارلز تیلور، فیلسوف کانادایی، نیز تا کنون آثار تأثیرگذاری از خود به جای گذاشته است؛ از جمله کتابی ۸۰۰ صفحه‌ای درباره فلسفه هگل.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: