رئیس جمهور در مراسم روز جهانی مساجد: نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به روی جوانان ببندیم

1393/6/11 ۰۹:۲۶

رئیس جمهور در مراسم روز جهانی مساجد: نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به روی جوانان ببندیم

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آمار و محاسبات سه ماه نخست امسال نشان می دهد که کشور در حال عبور از رکود است، از برداشته شدن نخستین گامهای رونق اقتصادی تا پایان سال خبر داد .

 

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آمار و محاسبات سه ماه نخست امسال نشان می دهد که کشور در حال عبور از رکود است، از برداشته شدن نخستین گامهای رونق اقتصادی تا پایان سال خبر داد .

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح دیروز در اجلاس روز جهانی مساجد در جمع ائمه جماعات تهران افزود:اگر بتوانیم تورم را تا پایان سال به زیر 20 درصد برسانیم که خواهیم توانست، بدان معنا است که مردم و خادمان آنها پس از گذشت یک و نیم سال از عمر دولت کاری کردند که در تاریخ کشورهای دنیا در حالت تحریم بی نظیر است که این فقط درسایه تلاش ، وحدت و حضور مردم در صحنه و در راس آنها علما و اندیشمندان انجام

شده است .وی با تاکید بر اینکه روحانیت باید مردم را تشویق کنند تا به حماسه اقتصادی دست یابیم ، گفت:البته تا حماسه اقتصادی هنوز فاصله داریم. اما گامهایی برداشته شده است.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز نمی توان دروازه های دنیا را به روی نسل جوان ببندیم.زیرا جهان امروز پراز وسایل ارتباطی جدید است که شرایط جدیدی را پیش روی ما گذاشته است ،تصریح کرد: اگر امروز هم به نسل های بالاتر تلفن همراه نرویم، فردا قطعا خواهیم رفت.

وی اظهارداشت: امروز روابط با دنیای علم به وسیله اینترنت صورت می گیرد و اگر کسی کاربرد آن را نداند، نمی توان به او دانشجو گفت و حق ورود به دانشگاه را ندارد؛ چه رسد به عالم و دانشمند شدن. بنابراین نمی توانیم اینترنت را کنار بگذاریم. اما استفاده از این ابزار نیاز به هدایت و آموزش نسل جوان دارد که این هدایت فرهنگی بر دوش علما و روحانیت است و دولت هم در این زمینه کمک خواهد کرد.

روحانی با تاکید براینکه بار اصلی فهم دین و تبیین آن در دنیا و شرایط امروز بر دوش علما است ،اظهار داشت: به دلیل شرایط و فضای دنیای ارتباطی، امروز بار سنگینی بر دوش ما است. چرا که دشمن با هجمه به ما پیش از تسلط بر سرزمین و منابع ما ، افکار و اذهان ما به ویژه نسل جوان را مورد هدف قرارمی دهد و کسی که باید با آن مقابله کند، روحانیت است.

رئیس جمهوری دولت یازدهم با تاکید بر اینکه باید به عمارت مسجد پرداخت و این عمارت آجر و کاشی نیست. بلکه جاذبه فرهنگ و تعلیم گری مسجد است، افزود : در مسجد باید به روی همگان از فقیر و غنی و از هر جناح باز باشد و این جاذبه را باید علمای مساجد ایجاد کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ما نیاز به تولید و توسعه داریم و سال هم سال توسعه و فرهنگ است، افزود: اقتصاد بدون فرهنگ رونق نمی گیرد و فرهنگ هم بدون مسجد رونق ندارد. پس روحانیون باید وجدان کاری را در افراد به وجود آورند و نسل جوان را دعوت به کار و تلاش کنند چرا که کار در تمامی شرایط افتخار است .

رئیس جمهوری تصریح کرد : دولت و مردم با هدایت رهبری و حمایت روحانیت در اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی گام هایی برداشته است که باید آن را پیش ببرد و خوشحالیم می توانیم ادعا کنیم که در حال گذر از رکود هستیم.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه با اشاره به اینکه امروز منطقه ما مشکلات و شرایط خاصی دارد و اسلام از همیشه غریب تر است و به نام اسلام مردم را می کشند و مساجد را تخریب می کنند ، اظهار داشت: یک مشت نادان و سران مزدور، مسیر اسلام هراسی را که هدف استکبار است ،تقویت و مسجد و کلیسا را تخریب می کنند و اگر ایستادگی نباشد، جاهلان و متجاوزان به هیچ چیز رحم نمی کنند .بنابراین امروز شرایط این است و بار رسالت روحانیون سنگین تر است.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: بیانات و اعلامیه‌های امام(ره) قول سدید بود و امروز هم قول و کلام رهبری معظم انقلاب قولی سدید است. همچنین قول روحانیتی که در مسیر اسلام راستین قرار دارد، قول سدید است و قول سدید فقط قول صدق نیست، بلکه بالاتر از آن است. سدید به معنای قصد و میانه‌روی است و قول صدق، تاثیرگذار، استوار، محکم و توام با میانه‌روی قلمداد می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز نسل جوان ما نیاز به چنین قولی دارد، گفت: ما نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به روی نسل جوانمان ببندیم.

این درست است که می‌گویند نسل جوان را باید از آب مسموم و یا هوای مسموم بر حذر داشت. اما چه کنیم که هوا آنچنان آلوده است که فقط با ماسک قوی می‌توان در برابر این آلودگی ایستاد.

روحانی با بیان این که نسل جوان ما نیاز به توان و قدرت ایستادگی در برابر فضاهای آلوده را دارد، افزود: امام (ره)در کنار نهضت و انقلاب، فقه و بینش هم داشتند و به طور کلی برای ما ارمغان‌های بزرگی آوردند که یکی از این ارمغان‌ها، ارمغان زمان و مکان در اجتهاد پویای جواهری بوده است.روحانی گفت: امروز ما در کشوری هستیم که ام‌القرا است و مرکزی برای پرچم اسلام خواهی و عدالت خواهی است، در چنین کشوری همه باید دست به دست هم دهیم.وی تاثیرگذاری مساجد در سیاست سازی و در سیاست گذاری را مثمر ثمر خواند و گفت: ما باید از افکار، اندیشه‌ها و طراحی علما و ائمه جماعات، سخنرانان ، خطبا و استادان استفاده و برای این موضوع سازوکاری را پیش بینی کنیم.امام جماعتی که در شبانه روز با دهها و گاهی با صدها نفر مواجه می‌شود و درد و دل‌های آنها را می‌شنود، به راحتی می تواند مشکلات را بیان کند و به تبیین راه‌حل‌های مورد نظر هم بپردازد.رئیس جمهوری در ادامه صحبت‌های خود با تاکید دوباره بر این که ما چیزی به نام دولت و مردم نداریم چرا که همه در کنار هم هستیم، افزود: هر کسی مسئولیتی دارد که باید آن را انجام دهد تا بدین شکل همه به سمت هدف نهایی برویم و انشاء‌الله این دولت ‌وعده‌هایی را که به مردم داده است ، عملی خواهد کرد.

روحانی در ادامه سخنان خود بامورد توجه قرار دادن برخی مسائل مربوط به حوزه‌ سیاست خارجی اظهار داشت:روزی نماینده‌ ایران در سازمان ملل متحد طرحی را برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری ارائه داد و خداوند هم شرایط آن را فراهم کرد تا ظرف چند ماه این طرح با اجماع در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید و حتی مخالفان با آن در موقع رای گیری جرات تقاضای رای نکردند که این خود موفقیت ملت ایران قلمداد می‌شود و نشان می‌دهد علیرغم گفته‌ صهیونیست‌ها، اسلام و ایران به دنبال خشونت نیست. مسیر ما مسیر اعتدال است و ما امت وسط و میانه‌ایم.

ما نه افراط راست و نه افراط چپیم.

روحانی با بیان اینکه ما در سیاست خارجی از برخی از مشکلات عبور کرده‌ایم،تصریح کرد: البته مشکلات دیگری پیش رو داریم که امیدواریم با همه‌ توان از این مشکلات عبور کنیم.

رئیس جمهوری همچنین روز جهانی مسجد را روز تجلیل از مکان عبادت مومنان و مخلصان دانست و افزود : امروز روز تجلیل از مکانی است که همواره مرکز هدایت مردم و شروع حرکت‌های مردمی و نهضت‌ها و انقلاب‌ها به نفع مردم و جامعه بوده است.

وی گفت: مردم و روحانیت همواره دو عنوان و مفهومی بوده‌اند که در کنار هم دیده می‌شدند و دیده می‌شوند و کدام مسجد بدون روحانی و عالم می تواند کارکرد خود را داشته باشد و کدام عالم و روحانی است که بدون مسجد جایگاه مناسبی برای بیان سخن حق دارد.

وی با بیان این که روحانیت وظیفه و رسالت سنگینی بردوش داشته و امروز رسالتش سخت‌تر و سنگین‌تر است، گفت: اگر انقلاب اسلامی در برابر تمامی دسیسه‌ها و توطئه‌ها به ثمر رسید باامیدی بود که روحانیت در دل مردم به وجود آورد و آن امید را تا پیروزی انقلاب زنده نگاه داشت.وی خاطر نشان کرد:اگر اتصال روحانیت از یک سمت به قرآن و شریعت و دین مبین اسلام و از سمت دیگر به مردم نبود، انقلاب پیروز نمی‌شد؛ ضمن این که در جنگ تحمیلی هم ما به پیروزی نمی‌رسیدیم و نمی‌توانستیم امروز در برابر توطئه استکبار جهانی بایستیم و مقاومت کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر روحانیت و مرجعیت نبود، امروز شاهد امنیت نسبی در سرزمین عراق هم نبودیم.

همچنین اگر روحانیت، امام و رهبری معظم و فریاد روحانیت شیعه و سنی نبود، امروز غزه همانند سرو، سربلند و شاداب در برابر اشغالگران قرار نمی‌گرفت.رئیس جمهوری در سخنان پایانی خود با اشاره به اهمیت مسجد‌الاقصی اظهار داشت: قدس و مسجدالاقصی محبوب همه ما و مقصد نهایی تمامی مسلمانان برای اقامه‌ نماز است و جهان اسلام و مسلمانان و در رأس آن روحانیت نخواهند گذاشت قبله نخست مسلمانان در اشغال غاصبان و متجاوزان باقی بماند.

وی تاکید کرد:دولت جمهوری اسلامی ایران مثل گذشته تمامی توان و امکان خود را برای نجات مسجد‌الاقصی و آزادی قبله نخست مسلمانان و برای کمک به ملت مظلوم فلسطین انجام خواهد داد و هر کمکی باشد از آن دریغ نخواهد کرد و مطمئنا پیروزی نهایی از آن مسلمانان خواهد بود.

رئیس جمهوری همچنین با ذکر نام آیت‌الله مهدوی کنی در این مراسم برایشان آرزوی شفا کرد و گفت:امیدواریم این شخصیت به سلامت به جمع روحانیت و جامعه باز گردد.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: