هیات راهبردی پایگاه‌های جهانی شوش و میمند تشکیل می‌شود

1394/4/16 ۱۲:۰۴

هیات راهبردی پایگاه‌های جهانی شوش و میمند تشکیل می‌شود

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی از تشکیل هیات راهبردی پایگاه‌های شوش و میمند پس از قرارگیری آنها در فهرست یونسکو خبر داد و گفت: هیچ زمانی جز در مسئله ارگ بم تقاضای کمک مالی از یونسکو نکردیم.



مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی از تشکیل هیات راهبردی پایگاه‌های شوش و میمند پس از قرارگیری آنها در فهرست یونسکو خبر داد و گفت: هیچ زمانی جز در مسئله ارگ بم تقاضای کمک مالی از یونسکو نکردیم.

فرهاد عزیزی مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی به خبرنگار مهر گفت: پیش از ثبت جهانی شهر تاریخی شوش و منظر فرهنگی و تاریخی روستای تاریخی میمند هر دو این آثارا دارای پایگاه ملی بودند و کارهای حفاظتی و ساماندهی آنها انجام می‌شد الان که این دو پایگاه جهانی شدند کارهای مستند سازی و حفاظت آنها ادامه خواهد داشت. اما نظرمان بر این است که این کارها نظام‌مند ادامه پیدا کند و اقدامات حفاظتی و مرمتی به صورت ویژه و براساس خرد جمعی دنبال شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل اکنون پس از جهانی شدن شوش و میمند قرار است هیات راهبردی تخصصی تشکیل شده و تمام این اتفاقات بر اساس خرد جمعی انجام شود. این هیات راهبردی یک گروه فنی و تخصصی و علمی است ولی هیات امنا یک گروه مالی و اداری است.

مدیرکل امور پایگاه‌های جهانی گفت: به یونسکو یک پلان مدیریتی پیشنهاد شده است تا اگر کامل بود به عنوان دستور کار قرار گیرد. بر همین اساس برنامه کوتاه مدت یک ساله احصا و اعتبار مورد نیاز تامین می شود. به این ترتیب پایگاه‌های شوش و میمند از محل ردیف آثار جهانی اعتبار می‌گیرند و مسلما جزو مقاصد گردشگری خواهند شد. از سوی دیگر جهانی شدن این دو اثر باعث می‌شود تا تقریبا شناخت عمومی بین مردم جهان درباره آنها ایجاد شود. به همین دلیل باید در برنامه هایمان بحث زیرساخت‌های گردشگری را لحاظ کرده و آنچه که موجود است را تکمیل کنیم. ایجاد سالن معرفی و مسیر بازدید جزو این کارهاست.

عزیزی بیان کرد: باید برنامه ریزی در جهت ایجاد بستر برای حضور گردشگران، ساخت هتل و امکانات مورد نیاز انجام شود. اما همه این موضوعات بستگی به یک عزم ملی دارد زمانی که اثری در سطح بین المللی مطرح می شود، اول باید در کشور خودمان به عنوان دغدغه مطرح شود.  

وی همچنین درباره کمک های یونسکو به پایگاه‌های جهانی پس از ثبت آنها در فهرست یونسکو گفت: به جز ارگ بم که در شراط بحرانی قرار گرفت دیگر کمکی از سوی یونسکو برای پایگاههای جهانی ایران طلب نکردیم. وقتی کشورهای دیگر مانند پاکستان و ... احتیاج بیشتری به کمک های مالی یونسکو دارند، قطعا آنها در اولویت کمک‌های یونسکو قرار می گیرند. در این شرایط درست نیست که ما درخواست کمک مالی کنیم آن وقتی در کشور مشکلی از این لحاظ نداریم. یونسکو نیز منابع گسترده مالی ندارد. قطعا اگر درخواستی داشته باشیم در نوبت قرار می گیریم و این کارها خیلی به صرفه نیست. مگر اینکه در وضعیت بحرانی قرار داشته باشیم.

عزیزی تصریح کرد: یونسکو و سازمان‌های جهانی دیگر همیبشه به میراث جهانی کشورها حمایت فنی می کنند. ما نیز در بسیاری موارد از این حمایت‌های فنی استفاده کرده ایم. در کشورهایی مانند ایتالیا مرکز فرهنگی وجود دارد و به میراث جهانی کشورهای کمک می کنند. در تخت سلیمان نبز تفاهمنامه ای با یکی دو مرکز دانشگاهی در آلمان بسته شده است و یا در تخت جمشید با ایتالیایی ها کار می کنیم. همچنین می توانیم از توان ایکوموس جهانی بهره ببریم.


مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: