بزرگ‌ترین خدمت به ایران و ایرانی / سیدمحمد موسوی‌بجنوردی

1394/3/26 ۱۴:۲۴

بزرگ‌ترین خدمت به ایران و ایرانی / سیدمحمد موسوی‌بجنوردی

به اعتقاد من تاکنون به تاریخ ایران ظلم شده است؛ این کشور با تاریخ درخشانی که چه قبل از اسلام‌ و چه بعد از آن دارد، سزاوار توجه بیشتری است. ایران قبل از ورود اسلام نیز تمدنی حقیقی داشته است و پادشاهانی نظیر کوروش به عدالت اجتماعی در این سرزمین توجه داشته‌اند که البته اینها آن‌طور که شایسته است به بحث و فحص گذاشته نشده است. در مقابل امروز تاریخ اسلام هم به دست عرب‌زبان‌ها نوشته می‌شود و آن‌طور که سزاوار است به نقش برجسته ایرانیان در شکوفایی تمدن اسلامی توجه نمی‌شود. این درحالی است که بزرگ‌ترین خدمت را به اسلام، ایرانیان کردند.

 

به اعتقاد من تاکنون به تاریخ ایران ظلم شده است؛ این کشور با تاریخ درخشانی که چه قبل از اسلام‌ و چه بعد از آن دارد، سزاوار توجه بیشتری است. ایران قبل از ورود اسلام نیز تمدنی حقیقی داشته است و پادشاهانی نظیر کوروش به عدالت اجتماعی در این سرزمین توجه داشته‌اند که البته اینها آن‌طور که شایسته است به بحث و فحص گذاشته نشده است. در مقابل امروز تاریخ اسلام هم به دست عرب‌زبان‌ها نوشته می‌شود و آن‌طور که سزاوار است به نقش برجسته ایرانیان در شکوفایی تمدن اسلامی توجه نمی‌شود. این درحالی است که بزرگ‌ترین خدمت را به اسلام، ایرانیان کردند. بزرگ‌ترین فقیه تشیع، شیخ صدوق، اهل قم، است و شیخ طوسی که اهل خراسان است و بسیار دیگرانی نظیر این بزرگان که به فرهنگ اسلامی کمک‌های شایان توجه می‌کرده‌اند. در میان اهل سنت هم بزرگانی نظیر ابن ماجه و ترمذی و بخاری، همه ایرانی هستند. و این خود به این معنی است که بزرگ‌ترین ارمغان برای ایران، اسلام بود؛ ورود اسلام باعث شکوفایی استعداد‌های ایرانیان در بسیاری از علوم شد و بزرگ‌ترین خدمت به اسلام را نیز ایرانیان با نقش انکارناپذیر خود در توسعه دستاوردهای فکری و علمی جهان اسلام کردند ولی شاهد هستیم این‌ دستاوردها گمنام مانده است و نسل جدید از اینها خبر ندارد.

مزیتی که تاریخ جامع ایران دارد این است که تاریخ ایران را از قبل از اسلام ‌مطرح کرده است و این خود به فهم این نکته کمک می‌کند که چه کسانی و چه شخصیت‌های بزرگی بودند که بعد‌ها به اسلام گرویدند. واقعیت این است که بزرگ‌ترین نعمت و بزرگ‌ترین ارمغان برای ملت ایران اسلام بود؛ اسلام بود که دریای رحمت را به ‌روی ایرانیان باز کرد و توانست افرادی را پرورش دهد مانند دانشمندان علوم مختلف مانند فقه، فلسفه، ریاضیات،‌ تفسیر و نجوم. تمام اینها را ایرانی‌ها به‌نحو احسن توسعه دادند و در این راه مقداری هم با استفاده از ترجمه از سنت یونانی کمک گرفتند و بعد توانستند پرچم‌دار علوم اسلامی در جهان اسلام شوند.

به نظر من تاریخ جامع خدمت بزرگی به ایران کرده است ازاین‌رو که تابه‌حال سابقه نداشته تاریخی به این وسعت تدوین شود که تمام خصوصیات ایران را قبل از اسلام و بعد از اسلام دربر بگیرد و به دنیا معرفی کند که این کار خود بزرگ‌ترین خدمت به ایران و ایرانی است.

درحال‌حاضر افرادی هستند که تنها ملی‌گرا و منهای اسلام هستند، این تاریخ جامع ایران این موضوع را روشن می‌کند که ملت ایران درست است که بسیار رشید هستند، اما اسلام اینها را به شکوفایی و مقام اثبات رساند و این خدمت بزرگ اسلام است و باید بدانیم که اگر می‌خواهیم ملی‌گرا باشیم باید ملی‌گرای ایرانی- اسلامی باشیم.امیدوارم در گام بعدی این اثر ارزشمند به زبان‌های عربی و انگلیسی ترجمه شود تا جهان اسلام که اکثر آن را اعراب تشکیل می‌دهند، بفهمند ایران چیست. زیرا اینها از عظمت دستاوردهای ایرانیان در تمدن اسلامی آگاه نیستند و بخشی از این موضوع به این بازمی‌گردد که دشمنان، اینها را پنهان کرده‌اند ولی با ترجمه و معرفی این اثر واقعیت‌ها آشکار می‌شود.

روزنامه شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: