از مطرح شدن دوباره «چوگان» تا دعوا بر سر «جنگل هیرکانی»

1394/2/9 ۱۲:۰۰

 از مطرح شدن دوباره «چوگان» تا دعوا بر سر «جنگل هیرکانی»

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از بررسی پرونده‌ی مشترک «چوگان» در یونسکو به زودی خبر داد. محمد حسن طالبیان، با اشاره به این‌که ایران با همکاری سه کشور پاکستان‌، افغانستان و تاجیکستان تدوین پرونده‌ی مشترک «چوگان» را در دستور کار دارد، ادامه داد: این پرونده به صورت مشترک و با مدیریت ایران برای ارائه به یونسکو در حال آماده شدن است و این سه کشور برای حضور در این پرونده اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از بررسی پرونده‌ی مشترک «چوگان» در یونسکو به زودی خبر داد.

 محمد حسن طالبیان، با اشاره به این‌که ایران با همکاری سه کشور پاکستان‌، افغانستان و تاجیکستان تدوین پرونده‌ی مشترک «چوگان» را در دستور کار دارد، ادامه داد: این پرونده به صورت مشترک و با مدیریت ایران برای ارائه به یونسکو در حال آماده شدن است و این سه کشور برای حضور در این پرونده اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با بیان این‌که این پرونده امسال به صورت مشترک به یونسکو ارسال می‌شود، افزود: کشور آذربایجان قبلا پرونده‌ای را با نامی خاص مربوط به کشور خود و به عنوان یک میراث درخطر به یونسکو فرستاده بود که به ثبت رسید، اما آن خوشبختانه در ایران به عنوان یک بازی در معرض خطر در ایران نیست.

او که صبح روز سه‌شنبه (8 اردیبهشت) در نشست خبری «دومین نشست عادی شورای حکام مرکز» سخن می‌گفت؛ با تاکید بر لزوم تشکیل پرونده‌های ثبت ناملموس در یونسکو به صورت مشترک، افزود: خوشبختانه به مرور کشورها ترغیب شدند که پرونده‌های خود را به صورت مشترک تدوین کنند، مانند آیین «پخت نان صاف، نازک و سنتی؛ لواش» که کشورهای ایران، آذربایجان و ترکیه در این پرونده به صورت مشترک کار می‌کنند.

 یدالله پرمون، عضو تدوین پرونده‌های ثبت جهانی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با تاکید بر این‌که کشورها برای میراث ناملموس مرزی ندارند، اظهار کرد: حوزه میراث ناملموس پنج بخش «بیان‌های شفاهی‌«، «هنرهای اجرایی‌«، «صنعت‌گری سنتی‌«، «آیین‌ها و آداب و رسوم» و «دانش سنتی» را در بر می‌گیرد‌، که بحثی مانند حفاظت از «آب» در منطقه، در بخش دانش‌های مربوط به بهره‌گیری از صنعت‌های سنتی قرار دارد که می‌توانیم آن‌را در این منطقه جابیندازیم.

وی تاکید کرد: شورای حکام مرکز، یک نشست کارشناسانه است نه سیاستگذارانه، به همین دلیل به راحتی می‌توانیم چنین اقداماتی را به راحتی انجام دهیم.

طالبیان نیز با تاکید بر سمت‌وسویی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی رفتن سراغ انرژی‌های دیگر دارد، افزود: بخشی از ثبت‌های جهانی را به سمت انرژی و انرژی پایدار سوق دادیم، مانند قدمی که در بحث ثبت «بادگیر» و پس از آن «قنات‌ها» داشتیم که پرونده آن امسال در یونسکو بررسی می‌شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پرونده‌ی «جنگل هیرکانی» را از نمونه‌های مشابه در این زمینه دانست و افزود:‌ 95 درصد این جنگل در ایران و پنج درصد آن در کشور آذربایجان است و هنوز بحث در این زمینه با آن کشور وجود دارد. این پرونده از دید دستگاه‌های داخلی هماهنگ است اما مساله‌ی تفاهم رسیدن با کشور آذربایجان با توجه به این که در فهرست موقت یونسکو این پرونده را به ثبت رسانده است، با مشکلاتی مواجه است.

وی «عنوان»، «مدیریت» و «سهم» را مواردی دانست که در‌ آن با ایران مشکل دارد و افزود: کشور اذربایجان قصد دارد چیزی که خود تمایل دارد را عنوان کند و ایران هم آن را قبول نمی‌کند.

او تاکید کرد: هیچ سهمیه‌ای برای ارائه‌ی پرونده مشترک از کشور نمی‌سوزد، هرچند یونسکو اعلام کرده است پرونده‌های مشترک در اولویت هستند، البته باید باکس یکی از کشورهایی که در پرونده مشترک سهیم است، خالی باشد تا بتوان در اجلاس پپرونده ارائه داد.

طالبیان همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا، درباره‌ی قول‌هایی که برای تشکیل یک کمیته با هدف شناسایی و اولویت بندی‌کردن میراث ناملموس کشور مطرح کرده بود، گفت:‌ این کمیته تشکیل شده و لیستی نیز در این زمینه تهیه شده است، که در حال حاضر امکان اعلام آن را نداریم، حتی برخی از پرونده‌ها قطعی شده و نام‌شان به فهرست موقت یونسکو اضافه شده است، در حال حاضر نیز ایران حدود 10 پرونده از قدیم در یونسکو و در لیست میراث ناملموس دارد.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: