دبیرفدراسیون چوگان:کوتاهی میراث فرهنگی سبب ثبت جهانی چوگان به نام جمهوری آذربایجان شد

1393/1/17 ۱۰:۵۴

دبیرفدراسیون چوگان:کوتاهی میراث فرهنگی سبب ثبت جهانی چوگان به نام جمهوری آذربایجان شد

دبیر فدراسیون چوگان گفت:این فدراسیون مقصر ثبت چوگان به نام جمهوری آذربایجان نیست وسازمان میراث فرهنگی در این زمینه کوتاهی کرده است. حجت الله دهخدایی روز شنبه با بیان اینکه فدراسیون چوگان درسال 81 تشکیل شد، افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه این رشته ورزشی، درسال87 برای ثبت جهانی و ملی چوگان با سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور نامه نگاری شد.


دبیر فدراسیون چوگان گفت:این فدراسیون مقصر ثبت چوگان به نام جمهوری آذربایجان نیست وسازمان میراث فرهنگی در این زمینه کوتاهی کرده است.
حجت الله دهخدایی روز شنبه با بیان اینکه فدراسیون چوگان درسال 81 تشکیل شد، افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه این رشته ورزشی، درسال87 برای ثبت جهانی و ملی چوگان با سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور نامه نگاری شد.
وی اظهار کرد:درنهایت سال 88چوگان به ثبت ملی رسیدامادربخش ثبت جهانی به علت کم توجهی به موضوع در سازمان میراث فرهنگی این مهم محقق نشد.
دهخدایی ادامه داد:بخش توسعه و گسترش امکانات مربوط به فدراسیون چوگان است و بخش فرهنگی این رشته از وظایف سازمان میراث فرهنگی است که می بایست برای ثبت جهانی آن پیگیری لازم را به عمل می آورد.
وی بیان کرد: ماباتوجه به اهمیت این موضوع و قبل از تشکیل فدراسیون در سال 75 اقدام به برگزاری یک بازی تحت عنوان جام میراث فرهنگی کردیم تا اهمیت این موضوع را گوشزد کنیم.
دبیرفدراسیون چوگان گفت:درسال های گذشته بارها به سازمان میراث فرهنگی نامه نگاری شد اما اقدامی انجام ندادند.
دهخدایی افزود:متاسفانه سازمان میراث فرهنگی دراین زمینه تعلل وکج سلیقگی به خرج داد، اوایل زمستان 91 کشورآذربایجان پس ازتکمیل پرونده در یونسکو ، موفق به ثبت جهانی این رشته به نام خود شد.
وی بیان کرد:با اینکه ایران دارای یک نماینده در سازمان یونسکو است اما در اواسط سال 92 از این موضوع با خبر شدیم!
وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع ما در سکوت نامه نگاری هایی از طریق مسوولان عالی رتبه کشور انجام دادیم و این مهم را پیگیری کردیم که یونسکو منتظر ارایه مستندات از سوی کشور ما است که باز میراث فرهنگی هیچ اقدامی انجام نداده است.
خبرگزاری ایرنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: