ایرج افشاری سیستانی: چرچيل براي خلیج فارس اشک ریخت!

1392/2/11 ۱۰:۲۷

ایرج افشاری سیستانی: چرچيل براي خلیج فارس اشک ریخت!

ايرج افشار سيستاني،‌ايران شناس ، يكي از سخنرانان همايش بين المللي فرهنگي و گردشگري خليج فارس در تالار وزارت كشور در روز ملي خليج فارس بود


ايرج افشار سيستاني،‌ايران شناس ، يكي از سخنرانان همايش بين المللي فرهنگي و گردشگري خليج فارس در تالار وزارت كشور در روز ملي خليج فارس بود.او می گوید که وینستون چرچیل یکی ازبزرگترین سیاستمداران انگلیس در دوران جنگ جهانی دوم برای بدست آوردن خلیج فارس و امنیت آن اشک ریخت


وي با بيان علت نام گذاري روز 10 ارديبهشت به ثبت و درج نام خليج فارس در اسناد تاريخي موجود اشاره كرد و گفت «كشورهايي كه مي خواهند با تغيير يك نام به اهداف بيهوده خود برسند بايد بدانند كه نام خليج فارس در اسناد تاريخي ثبت شده است.»


افشار سیستانی در ادامه توضيح داد «خليج فارس متعلق به دوره سوم زمين شناسي است و يكي از مهم ترين خليج هاي دنيا به شمار مي رود از اين رو براي ايرانيان اهميت بسياري دارد.»


اين ايرانشناس با اشاره به اهميت جايگاه خليج فارس از سال هاي كهن تا به امروز به شرح اهميت اين خليج در مسير توسعه راه هاي نفتي پرداخت.


وي در ادامه شرح داد كه نام خليج فارس از دوران كهن نام گذاري شده است و ايران از زمان دوران به عنوان قدرت منطقه سعي كرد راه توسعه را به ديگر كشورهاي منطقه نيز نشان دهد. وي همچنين توضيح داد «خليج فارس نقش مهمي در منطقه ايفا مي كند و امنيت آن هم بايد توسط كشورهاي منطقه صورت گيرد.


افشار سيستاني در سخنان خود با شاره به جنگ جهاني دوم گفت « در آن جنگ كه احتمال شکست انگلیس و چرچيل قوت گرفته بود، وی  از آمريكا خواست تا در جنگ با آلمان ها،‌شوروي را حمايت كند. آمريكا با اين شرط كه انگليس ها نيروهاي خود را از تنگه سوئز و منطقه بحرين در خلیج فارس خالي كنند اين همكاري در جنگ را مي پذيرد. چرچيل براي پذيرفتن اين شرط اشك ريخت چون برايش اين منطقه اهميت بسياري داشت.»


وي در ادامه توضيح داد كه چون بحرين مهمترين جزيره براي ورود به شبه جزيره عربستان بود اهميت بسياري در منطقه داشت و اين اهميت حوزه خليج فارس را می رساند. اين جريان نشان مي دهد كه حوزه خليج فارس از همان ابتدا بين استعمارگران از اهميت زيادي برخوردار بود.


دكتر افشار با تاكيد بر اهميت ساختار ژئوفيزيك خليج فارس گفت «وجود كشتي و زير دريايي هاي اتمي در خليج فارس آلودگي هاي بسياري ايجاد مي كنند كه اين آلودگي ها باعث كور شدن جانوران و قطع شدن نسل آنها مي شود.»
وي در آخر خاطر نشان كرد كه ايران كشور برتر منطقه از نظر اقتصادي، فرهنگي و جغرافيايي بوده است كه در برقراري امينيت براي منطقه نقش مهمي دارد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: