رییس کتابخانه ملی: کلام سعدی همه فهم و مورد علاقه عام و خاص است

1394/2/1 ۱۲:۱۱

رییس کتابخانه ملی: کلام سعدی همه فهم و مورد علاقه عام و خاص است

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: کلام سعدی از منظر زیبایی در اوج است طوری که این شیوایی و منزلت بی نظیر، کلام آن شاعر گرانمایه را همه فهم و مورد علاقه عام و خاص کرده است.

 

 رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: کلام سعدی از منظر زیبایی در اوج است طوری که این شیوایی و منزلت بی نظیر، کلام آن شاعر گرانمایه را همه فهم و مورد علاقه عام و خاص کرده است.

سیدرضا صالحی امیری شامگاه دوشنبه در آیین بزرگداشت سعدی درجوار آرامگاه این شاعر پرآوازه کشورمان در شیراز افزود: حسن شهرت و قبول عام و گستردگی وسعت عالمگیر سخن سعدی، در زمان حیاتش نیز ساری و گیرایی سخن سعدی چنان در زمان و مکان فراگیر بودکه تاکنون نیز رایحه دلنشین کلام وی درتمام جهان به مشام می رسد.

این سعدی پژوه معاصر ادامه داد:سعدی شیرازی، سخن سرای بلندآوازه ایران و اسلام است که نه تنها شیرازی ها بلکه همه ایرانیان و علاقمندان به شعر و ادب در نقاط مختلف جهان وی را می شناسند و او را به بلندی مقام در فرهنگ و ادب می ستایند.

صالحی امیری اظهارداشت: پاسداشت مقام سعدی؛ گرامیداشت فرهنگ، معنویت، ادب، هنر، فرهیختگی و اخلاق است و استقبال گرم ایرانیان و ادب دوستان جهان از این شاعر ایرانی، ریشه در نیازمندی امروز بشر بر دانش، اخلاق و ادب است.

وی اضافه کرد: بی شک سعدی یکی از ستون های استوار فرهنگ و ادب پارسی و محصول اندیشه والای وی در غالب نثر و شعر تشکیل دهنده یکی از برازنده ترین پیکره شکوهمند فرهنگ کنونی ماست.

او ادامه داد: سعدی در استواری کلام و فصاحت بیان قله ای دست نیافتی است که شعر و نثر او نمونه ای عالی در همه ادوار است.

صالحی امیری عنوان داشت: شعر و نثر سعدی همواره انعکاس دهنده عمیق ترین برداشت های عاطفی و اخلاقی از فطرت و سیرت بشر بوده است که اندیشه والای او طی قرن های متمادی الهام بخش اندیشمندان جهان بوده است.

وی گفت:تا اثر هنری در تلفیقی هنرمندانه و با نگاه و روشی هوشمندانه با باروهای دینی و سنت های فرهنگی محیط خود در نیامیزد و فراز و فرود تجربیات بشری را درک نکند قابلیت جهانی شدن را پیدا نمی کند.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: سعدی نسبت به مردم جهان مشربی پیامبر گونه دارد و با قاطبه خلق رئوف و مهربان است و به همه بشریت به دیده رافت و مهر می نگرد و در یک کلام مبشر صلح و دوستی است.

او بیان کرد: کلام میراث معنوی سعدی برای تمدن و فرهنگ ایران و جهان آمیزه ای از همه نیکی ها و خردمندی هاست و سخن سعدی بیان زیبایی از حیات بشری است و زبان سعدی زبان همدلی است.

صالحی امیری اظهارداشت:ایران و جهان امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند زبان همدلی، احترام دوسویه، درک متقابل، رعایت حقوق حقه و زبان محبت است به طوری که نیاز ما به غزل های عارفانه سعدی برای درک راستی، عدالت، حق طلب و آزادگی فراگیر اوست.

وی اضافه کرد: امروز هر حکمران با هر نوع فرهنگ و اندیشه می تواند به شایستگی با پیش چشم داشتن اندیشه و کلام سعدی، باب انسان دوستی و وارستگی و عدل و احسان را گشوده و طبع ستیزه گر بشر کنونی را مهار کند.بومحمد مُصلِح الدین بن عَبدُالله نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین (۵۸۵ یا ۶۰۶ – ۶۹۱ هجری قمری، برابر با: ۵۶۸ یا ۵۸۸ - ۶۷۱ هجری شمسی) شاعر و نویسندهٔ پارسی گوی ایرانی است. آوازهٔ او بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی اوست. جایگاهش نزد اهل ادب تا بدان جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می گویند.

در تقویم رسمی کشورمان اول اردیبهشت ماه به نام روز سعدی نامگذاری شده است.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: