1404/5/7 ۱۳:۰۱
محمدجعفر محمدزاده، استاد دانشگاه تهران، گفت: شاهنامه گرچه کتابی ایرانی و حامل هویت و فرهنگ ایرانیان است ولی کتابی با محتوای جهانی و انسانی است و بینش توحیدی ایرانیان در آن آشکارا نمود دارد.
محمدجعفر محمدزاده در نوزدهمین کارگاه شاهنامه، شاهنامهپژوهی و شاهنامهخوانی با بیان اینکه شاهنامه گرچه کتابی ایرانی و حامل هویت و فرهنگ ایرانیان است ولی کتابی با محتوای جهانی و انسانی است و بینش توحیدی ایرانیان در آن آشکارا نمود دارد، توضیح داد: در شاهنامه هیچ دورهای و نبردی از پادشاهی فرهمند و یا پهلوانی خوشنام جز با نگاه و بینش توحیدی آغاز نمیشود و هیچ فرجام پیروزی نیست که با سپاس خدای همراه نباشد. نامههای ایرانیان که در شاهنامه به آنها اشاره شده، همواره با یاد و نام و ستایش خداوند آغاز شدهاند. در نامه منوچهر به فریدون میخوانیم «نخست از جهانآفرین کرد یاد / خداوند خوبی و پاکی و داد / سپاس از جهاندار فریادرس / نگیرد به سختی جز او دست کس» که موید خداباوری عمیق در فرهنگ ایرانی است.
این شاهنامهپژوه افزود: جهانبینی توحیدی ایرانیان از دوره باستان در منابع پیش از اسلام ذکر شده و با زبان و اندیشه فردوسی در شاهنامه، رنگ اسلامی گرفته است. در آغاز نامه سام به منوچهر فشردهای از این جهانبینی دیده میشود: «سر نامه کرد آفرین خدای / کجا هست و باشد همیشه بهجای / از اویست نیکو بد و هست و نیست / همه بندگانیم و ایزد یکیست / هر آن چیز کو خواست اندر بوشن / بر آن است چرخ روان را روشن / خداوند کیوان و خورشید و ماه / و زو آفرین بر منوچهرشاه»
محمدزاده همچنین خاطرنشان کرد: پهلوانان شاهنامه همگی به یکتایی خداوند و روز پسین ایمان دارند؛ رستم نمونه کامل فرهنگ و سنت پهلوانی ایرانی است؛ او در مرزهای اخلاق و انسانیت است و هیچگاه عهدشکنی و ناجوانمردی نمیکند و در آغاز هر نبردی به پاکیزگی از خداوند یاری میخواهد: «خرامان بشد سوی آب روان / چنان چون شده باز یابد روان / بخورد آب و روی و سر و تن بشست / به پیش جهانآفرین شد نخست».
مولف کتاب «اسفندیارنامه» با بیان مولفههای بینش توحیدی در شاهنامه افزود: شاهنامه گرچه از نژاد و تبار و سرزمین تاریخ و فرهنگ بسیار گفته ولی ملاک ارزشگذاری کارها را خدایی بودن میداند و دوره باشکوه فریدون را چنین ارزشگذاری میکند: «فریدون ز کاری که کرد ایزدی / نخستین جهان را بشست از بدی / دو دیگر که گیتی ز نابخردان / بپالود و بستد ز دست بدان» به باور فردوسی، فریدون به پشتوانه کار خدایی (ایزدی) توانست هم بدیها را از جهان پاک کند و هم دست نابخردان را از امور جامعه کوتاه کند.
کارگاه شاهنامهپژوهی و شاهنامهخوانی هر دوشنبه در مجتمع ستارخان تهران برگزار و شبهای سهشنبه و چهارشنبه ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو سراسری فرهنگ روی موج ۱۰۶ اف. ام. پخش میشود.
منبع: ایبنا
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید