خوشنویسی و کتاب‌آرایی در ایران

1393/12/19 ۱۲:۱۹

خوشنویسی و کتاب‌آرایی در ایران

خوشنویسی و کتاب‌آرایی در ایران تألیف غلام‌رضا راهپیما از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد. کتاب حاضر در شانزده فصل، حکایت پر مغزی است از هنرهای بزرگان این سرزمین پهناور که با تحقیق و پژوهشی بسیار گسترده در گنجینه‌های علمی، آموزشی و آفرینش‌های هنری در تمدن ایران، با تجربیات نویسنده در طول بیش از سه دهه تلاش و کوشش همه جانبه در حوزه خوشنویسی و کتاب‌ارایی فراهم آمده است.

 

خوشنویسی و کتاب‌آرایی در ایران تألیف غلام‌رضا راهپیما از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

کتاب حاضر در شانزده فصل، حکایت پر مغزی است از هنرهای بزرگان این سرزمین پهناور که با تحقیق و پژوهشی بسیار گسترده در گنجینه‌های علمی، آموزشی و آفرینش‌های هنری در تمدن ایران، با تجربیات نویسنده در طول بیش از سه دهه تلاش و کوشش همه جانبه در حوزه خوشنویسی و کتاب‌ارایی فراهم آمده است.

فصل‌های کتاب به این قرار است:

ابزار و مواد خوشنویسی

مرکّب

قلمدان

کاغذ

کاغذهای الوان

کاغذهای ابر و باد (ابری)

کاغذهای آهار مهره

قطع و اندازه کتاب

قطاعی (کاغذبری)

روش به کار بردن ورق طلا

همنشینی نقش و تذهیب در خوشنویسی

قطعه سازی

جلدسازی

اصول و قواعد خط و خوشنویسی

نگهداری، حفاظت و مرمّت اسناد و نسخ خطی

واژگان

کتابنامه

نمایه‌ها

دکتر محمد رجبی، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در مقدمه این کتاب نوشته است:

در طول تاریخ بشر تمدن‌های بسیاری ظهور کردند و ایران به عنوان کشوری در چهارراه تمدن‌های بزرگ بشری، همواره در ادوار مختلف تاریخی خاستگاه تمدن‌ها و فرهنگ‌های غنی بشری بوده است. این سرزمین پهناور توانسته است یکی از درخشان‌ترین دستاوردهای تمدنی را به بشریت عرضه کند و در پهنای جغرافیایی گسترده‌ای تأثیرگذار باشد.

از جمله دستاوردهای ارزشمند و درخشان، هنر کتاب‌‌آرایی و کتاب‌سازی در تمدن ایران است که جلوه‌های بسیار ظریف آن، از هنر خوشنویسی و تذهیب گرفته تا قطعه سازی و جلدسازی و ده‌ها هنر وابسته‌ی دیگر، گواه بر رواج علم و دانش و کمال ذوق هنری مردم این سرزمین دارد.

ظهور اسلام و ورود آن به پهنه‌ی سرزمین ایران، نقطه‌ی عطفی در سیر تکامل و تطور این هنر بشمار می‌رود و کتاب آسمانی قرآن، بستری است برای این هنر شریف که ادامه‌ی روند رشد و تعالی آن را نیز میسّر ساخته است.

از جمله‌ پژوهش‌های ارزشمندی که پیرامون کتاب آرایی ایران و زیرشاخه‌های وابسته‌ی آن در دوران معاصر صورت گرفته است، کتاب حاضر با عنوان «خوشنویسی و کتاب‌آرایی در ایران» اثر هنرمند فرهیخته استاد غلامرضا راهپیما است که حاصل سال‌ها تجربه، ممارست، تلمذ، عشق و اندیشه‌ی اوست.

فصول شانزده گانه این اثر گرانقدر، کشکول جامعی از اسباب و ابزار و ارکان و ابواب مختلف و مراحل خلق یک اثر هنری است. کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی خشنود است که در چاپ و نشر این اثر ارزشمند هنری که هم‌چون اثر فاخر گذشته ایشان – کتاب «از الفبا تا هنر»- در زمره‌ی کتب مرجع و مأخذ هنر خوشنویسی به شمار می‌آید، سهمی از دین خود را به ساحت قدسی هنر و فرهنگ ایران اسلامی ادا می‌نماید.

برای این استاد فرهیخته‌ی گرانقدر که عمری را صرف ترویج و اشاعه هنر خوشنویسی و پژوهش در این راستان نموده است، آرزوی سلامت و توفیق روزافزون می‌نماییم.

سخن دراز کشیدیم و هم‌چنان باقیست     که ذکر دوست نیارد به هیچ گونه ملال

خوشنویسی و کتاب‌آرایی در ایران تألیف غلامرضا راهپیما از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در سال 93 و در 365 صفحه منتشر شده است.

منبع: بساتین

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: